خبرگزاری ایلنا گزارش داد:
جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه امروز در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته هوای پاک برگزار شده بود، گفت:" اکنون در شهر تهران 62 ایستگاه در حال سرویسدهی در غالب چهار خط مترو است اما برای تکمیل متروی تهران 110 کیلومتر دیگر باید در چند سال آینده به بهرهبرداری برسد."
او گفت:" از ابتدای بهرهبرداری مترو 5/2 میلیارد سفر انجام شده که حاصل آن دو هزار و 400 میلیارد تومان صرفهجویی در اقتصاد کشور داشتیم و این نشان میدهد که هر هزینهای برای مترو شود قابل توجیه است."
ربیعی همچنین با اشاره به صرفهجویی در مصرف سوخت گفت:" از بهره برداری مترو تا 15 دی امسال یک میلیارد و 500 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفهجویی شده است."
مدیر عامل شرکت بهره برداری راهآهن شهری تهران و حومه، از وجود موانع گله کرد و گفت:" مهمترین مانع ما تخصیص غیره بهینه اعتبارات است، با توجه به اینکه در آغاز ساخت و ساز متروی تهران ما نه تنها تمام مصالح و کل قطارهایمان را وارد میکردیم بلکه باید از مهندسین خارجی هم استفاده میکردیم، اما اکنون به خودکفایی کامل رسیدهایم و اینکه چرا به نتیجه نمیرسیم، تنها به کمبود بودجه برمیگردد که ما پول نداریم قطعات را برای تولید واگن و غیره وارد کنیم."
ربیعی افزود:" همین که بیشتر نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدهاند که متروی تهران باید یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی استفاده کند و دولت هم مترو را در ردیف بودجه خود ببیند، برای ما امیدوارکننده است."
او گفت:" حتی در بودجه سال گذشته 230 میلیارد تومان برای ساخت و 48 میلیارد تومان برای یارانه به تصویب مجلس رسیده بود که تاکنون 170ـ180 میلیارد آن پرداخت شده و امید است تا پایان سال، کامل شود."
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری درباره اتفاقاتی که در متروی تهران در پاییز امسال افتاد گفت:" در مهرماه هر سال ما با افزایش مسافران روبرو هستیم که امسال چون پس از ماه رمضان قرار گرفت این افزایش به 20 درصد برسد، نکته بعدی کسری بودجه یارانه مترو بود که سبب شد، مثلا برخی از قطعاتی که تمام شد نتوانیم خریداری کنیم، اتفاق دیگر توقف بیش از حد مترو در ایستگاهها به علت ازدیاد مسافر بود و البته مهمترین معضل بهرهبرداری از ایستگاههای جدید بدون داشتن واگن جدید بود."
او تاکید کرد:" این مسائل یک شبه حل نشد بلکه با رایزنی، آقای قالیباف 10 میلیارد تومان بودجه اضطراری به مترو تخصیص داد و در خزانه دولت نیز به روی ما باز شد و هفت میلیارد تومان هم از این جا دریافت کردیم که با آنها قطعات یدکی تامین شد و هم پول پیمانکارها که مدتها پرداخت نشده بود پرداخت شد، اما مشکلات حل نشده است و احتمال میرود در بهمن و خصوصا در اسفند دوباره خود را نشان دهد."
ربیعی در پایان دوباره تاکید کرد:" ما چیزی حدود 13 میلیارد تومان از سال گذشته از سهم دولت کسری بودجه داریم که پرداخت نشد و به تاریخ پیوست. از ابتدای امسال هم طبق مصوبه مجلس شهرداری سعی کرده کسری بودجه دولت را به متروی تهران پرداخت کند، اما مشکل اصلی کمبود قطار است."
او افزود:" در سال 86 متروی تهران 73 قطار داشته و اکنون 74 قطار دارد و باید اولویت ما در متروی تهران تزریق قطار باشد و حتی در جدول بودجه 45 درصد را به تزریق قطار تخصیص میدهیم."
نظر شما