سعید رضا عاملی در مراسم رونمایی از تازه‌ترین کتاب مهدی محسنیان راد گفت: ما این روزها نیاز به فهم واقعی داریم نه فهم افراطی که می‌خواهد خواسته خود را تحمیل کند و نه فهمی که اوتوپیایی است و واقعیت اجتماعی را قبول ندارد. ما باید به دنبال فهم سازگار باشیم. فهمی که واقعیت را درک می‌کند و با آن امید افزایی می‌کند.

مراسم رونمایی از کتاب «در حسرت فهم درست» نوشته مهدی محسنیان راد شب گذشته با حضور جمعی از اصحاب فرهنگی و رسانه در کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم امیر عباس تقی‌پور در سخنانی با شااره به سیر زمانی طی شده برای انتشار کتاب در حسرت فهم درست اظهار داشت: این کتاب و انتشار آن از حدود سه سال قبل در دستور کار ما قرار گرفت. ابتدا قرار بود با عنوان مجموعه مقالات دکتر محسنیان راد منتشر شود و حتی نسخه ای ابتدایی از دو مجلد آن نیز رونمایی شد اما ایشان از نوع انتشارش راضی نبود و خواستار طی شدن سیرتکاملی برای انتشار کتاب شدند.

وی در ادامه به نیازمندی شدید جامعه ارتباطی ایران به آثار اساتید و صاحبنظران ایرانی اشاره کرد و افزود: مطالعه این آثار نشان می‌دهد که اساتید مراحل تدوین و تالیف آثارشان را با خون دل طی کرده‌اند و انتشارات سیمای شرق نیز بازنشر این آثار را بر خود فرض مسلم می‌داند.

در آرزوی پژوهش‌های کاربردی

مهدخت بروجردی مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم و از شاگردان مهدی محسنیان راد نیز در ادامه این مراسم و در سخنرانی خود با اشاره به این کتاب اظهار داشت: دکتر محسنیان راد در این کتاب قصه تحقیقات خود و اینکه چگونه آنها را آغاز کرده و چگونه به پایان رسانده است را نقل می‌کند که این برای نخستین بار است که در اثری در حوزه علوم ارتباطات در ایران رخ می‌دهد. ایشان به اعتقاد من خواسته یا ناخواسته در این کتاب به این دغدغه پاسخ داده است که برای کشورش چه کرده است.

بروجردی همچنین گفت: باید آروز و دعا کنیم که تمامی پژوهش‌های ما مانند کارهای ایشان بتواند امروز مشکلی از جامعه را حل کند و کاربردی صورت بپذیر نه اینکه تنها برای کسب نمره و مدرکی به انجام برسد.

استاد ارتباطات در قامت یک نویسنده

امیر لعلی ویراستار تخصصی این کتاب نیز در ادامه این مراسم و در سخنانی اظهار داشت: کتاب «در حسرت فهم درست» ابتدا قرار بود داستان زندگی علمی استاد محسنیان راد باشد اما نقد و کنجکاوی ایشان باعث شد که در نهایت کتاب به زندگی شخصی ایشان نیز وارد شود. البته حجم اصلی این کتاب چند برابر حجم این نسخه است که امیدواریم با مساعدت ایشان و در مجلدات دوم و سوم این کتاب منتشر شود.

وی افزود: این کتاب برای نخستین بار تحلیلی اجتماعی سیاسی فرهنگی ایران در 42 سال اخیر را از منظر یک استاد علوم ارتباطات به نمایش می‌کشد. محسنیان راد در این کتاب در قامت یک نویسنده قدر قدرت ظاهر شده است که به نظرم قلمی بسیار شیوا دارد.

هدیه کتاب به تمامی حاضران در نشست

سید غلامرضا کاظمی دینان دیگر سخنران این مراسم رونمایی هم در سخنان خود محسنیان راد را نعمت و ودیعه الهی نامید و گفت: ایشان اگر به کاری غیر از پژوهش وارد می‌شد درآمد بیشتری پیدا می‌کرد اما او با باور به اینکه اقتصاد و مدیریت بالا ناشی از علم زیاد در کشور است به موضوع علم وارد شد.

وی همچنین نسخه‌هایی ازاین کتاب را خریداری و به تمامی حاضران در این نشست هدیه داد.

محسنیان‌راد هرگز حقیقت را فدای مصلحت نمی‌کند

محمد سلطانی‌فر رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در ادامه این مراسم در سخنانی عنوان کرد: آقای محسنیان راد چیزی را نمی‌گوید که به آن باور نداشته باشد. هیچ وقت ندیده‌ام که حقیقت توسط ایشان فدای مصلحت شود.

وی افزود: ویژگی این کتاب به نظر من برخاسته بودنش از پژوهش است و نه مبدل شن به یک متن ژورنالیستی. در متن این کتاب می‌شود از تجربیات بسیار ساده اما سرشار از اطلاعات کتاب را دید و از آن تاثیر گرفت.

روایت انتظامی از شیخ الاساتید ارتباطات

حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که میهمان ویژه این نشست بود در سخنان بسیار کوتاهی با اشاره به حضور پربار مهدی محسنیان راد و مرحوم معتمد نژاد در شورای پژوهشی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه گفت: آقای دکتر محسنیان راد سلف آن مرحوم بزرگوار است و امروز شیخ الاساتید و بقیه السیر مرحوم معتمد نژاد به شمار می‌روند.

به دنبال فهم سازگار

سخنران پایانی این مراسم نیز به سعید رضا عاملی مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز در سخنان اظهار داشت: ما این روزها نیاز به فهم واقعی داریم نه فهم افراطی که می‌خواهد خواسته خود را تحمیل کند و نه فهمی که یوتوپیاست و واقعیت اجتماعی را قبول ندارد. ما باید به دنبال فهم سازگار باشیم. فهمی که واقعیت را درک می‌کند و با آن امید افزایی می‌کند.

وی افزود: نسل ما نیازمند راهبری مثبت است. پیرامونمان را امروزه تلخی‌های زیاید احاطه کرده است و نسل ما هم از این تلخی زیاد چشیده است. در این فضا ما امروزه نیازمند روشنفکرانی هستیم که خودب بفهمند و خوب مساله را حل کنند. روشنفکری امروز نفس جامعه است البته روشنفکری که هوای تازه ایجاد کند و تنفس را عمیق‌تر کند و فرد را به سوی بهتر زیستن هدایت کند.

مولف: پنهان کاری نکرده‌ام

همچنین به گزارش فارس، مهدی محسنیان راد در مراسم رونمایی از کتاب «در حسرت فهم درست»‌ اظهار داشت: من خیلی ثروتمند هستم چرا که ثروت من سرمایه اجتماعی است.

استاد علوم ارتباطات و نگارنده کتاب «در حسرت فهم درست» اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته عده‌ای در جنگ شهید شدند و عده‌ای نیز آسیب دیدند و در این میان عده‌ای رنج مردم را تماشا کردند. این کتاب روایتی از ۳۵ سال اخیر است.

وی بیان داشت: زمانی که انقلاب شد همه ما به شوق آمدیم و در کتاب حاضر هیچ مطلبی پنهان‌کاری نشده است.

محسنیان راد افزود: طی سالیان گذشته تحقیقاتی انجام شد که گفته شد محرمانه است و اجازه انتشار ندارد که در این کتاب آورده شده است که از جمله می‌توان به تحقیقی که در زمانی که جنگ به اتمام رسید و از گروهی از آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها در ایران صورت گرفت اشاره کرد.

مؤلف کتاب «در حسرت فهم درست» با بیان اینکه این کتاب مجموعه بسیار ناقابلی است، ادامه داد: هیچ چیزی در این مجموعه پنهان نشده است.

محسنیان راد همچنین ضمن تشکر از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بیان داشت: تا این لحظه اطلاعی نداشتم که معاون مطبوعاتی ارشاد کاغذ این کتاب را تأمین کرده است و از این بابت از وی متشکرم.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =