خطر بوئینگ‌های ام.دی جدی است، آنها از توپولوف‌ها هم ترسناک‌ترند

مدیریت و استفاده نادرست در کنار تحریم‌ها باعث پیر شدن ناوگان هوایی کشور شده، اما هواپیماهای بوئینگ ام.دی که جایگزین توپولوف‌ها شده‌اند، از هواپیماهای فعلی خطرناک‌ترند.

عباس خاراباف: طبق نظر کارشناسان، بیشتر هواپیماهای موجود در خطوط هوایی کشور، در دهه‌های ۱۹۶۰ / ۱۳۴۰ و ۱۹۷۰ / ۱۳۵۰ ساخته شده‌اند. ما حتی از هواپیماهای دهه ۱۹۵۰/۱۳۳۰ هم مثل سی۱۳۰ استفاده می‌کنیم، همان هواپیمایی که آذرماه ۱۳۸۴ در تهران سقوط کرد و فاجعه از دست رفتن گروهی از خبرنگاران را رقم زد. این هواپیماهای قدیمی معمولا مشکلات خاص خود را دارند، مثلا این‌که دانش فنی طراحی آنها کامل نبود و طبعا این موضوع به دلیل فلسفه‌های نادرست طراحی در حدود نیم قرن پیش اتفاق افتاده است. اما به نظر بسیاری از کارشناسان مشکل مهم‌تر ناوگان هوایی ایران، استفاده نادرست و غیرمعمول از همین هواپیماهای پیر و مشکل مدیریت آنهاست.

ناوگان هوایی پیر
کارشناسان هوافضا معتقدند در حال حاضر ایران یکی از پیرترین ناوگان‌های هوایی دنیا را در اختیار دارد. ممکن است از این جمله برداشت‌های اشتباهی شود. پیری هواپیما فقط این نیست که بگوییم سن یک هواپیما بالا رفته است. ممکن است سن یک هواپیما بالا باشد ولی عمر آن با تمهیدات خاص مدیریتی و مهندسی تا چندین سال دیگر تمدید شده باشد.

پدیده پیری مختص ایران نیست و بسیاری از کشورهای جهان با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کنند. مثلا در ایالات متحده آمریکا با وجود حدود ۲۲۰،۰۰۰ فروند هواپیمای فعال (غیر از هواپیماهای نظامی)، متخصصان هوافضایی بیشتر از همه‌جای دنیا با پدیده پیری ناوگان‌های هوایی مواجهند، اما آنها مدت زیادی است که به چاره‌اندیشی پرداخته و خصوصا درسال‌های اخیر که بحران‌های اقتصادی، اقتصادهای بزرگ جهان را به لرزه درآورده است، تمدید عمر ناوگان‌های هوایی را به طور جدی‌تر در دستورکار خود قرار داده‌اند. در این کشورها حتی توانایی‌های سازمان بزرگی مثل ناسا (سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا) نیز به میدان فرا خوانده شده‌اند. به‌عنوان مثال طبق اعلام رسمی برخی مراجع، ناوگان‌های ۶۰۰ و ۷۰۰ فروندی هواپیماهای سی۱۳۰ و سی۱۳۵ آمریکا با عمرهای متوسط ۳۸ و ۴۵ سال تا عمر ۸۰ سال تمدید شده و خدمت‌رسانی آنها در نیروهای مسلح این کشور تداوم خواهد یافت.

مدیریت نادرست هواپیماها
کارشناسان می‌گویند هواپیماها در ایران به جز مسئله پیری با مسئله استفاده نادرست نیز مواجهند. یعنی در واقع آنها برای هدفی که طراحی شده بودند، مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. سانحه هوایی اخیر هواپیمای ایران۱۴۰ نمونه بارز استفاده نادرست از هواپیمایی است که برای اقلیم ایران طراحی نشده است. همچنین می‌توان به اعمال بارهای اضافه روی این هواپیماها اشاره کرد که کم و بیش در خطوط هوایی کشور رخ می‌دهد.

نمونه دیگر این‌که برخی هواپیماها در مسیرهای اشتباه استفاده می‌شوند. مثلا استفاده از هواپیمای غول‌پیکر بوئینگ ۷۴۷ در مسیر تهران-اصفهان اشتباه بزرگی است. این هواپیما برای مسیرهای طولانی‌تر و بردهای بیشتر طراحی شده است. هواپیمای بویینگ ۷۴۷ در مسیر تهران-اصفهان درست هنگامی که قرار است به بیشترین ارتفاع برای انجام پرواز مستقیم برسد باید خود را برای نشستن در اصفهان آماده کند. یعنی اصلا نمی‌تواند در این مسیر پرواز مستقیم داشته باشد و به عبارت ساده‌تر نصف راه را بالا رفته و نصف راه را پایین می‌آید. این اتفاق، یک سیکل خارج از برنامه از پیش تعیین شده به سیکل کاری هواپیما اضافه می‌کند و همین سیکل اضافه باعث می‌شود هواپیما به اصطلاح پیر شود. البته مشابه این‌ها در همه جای دنیا رخ می‌دهد، ولی آنها دستشان برای جایگزینی بازتر است. اینجاست که اثرات تحریم‌ها ظاهر می‌شوند.

هواپیماهای خطرناک ایران
هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ایران به طور متوسط بالای ۲۵ سال عمر دارند. یکی از این هواپیماها، هواپیمای بویینگ ام-دی داگلاس است. داستان این هواپیما از آنجا آغاز می‌شود که بنا به دلایلی، بوئینگ امتیاز شرکت ام-دی (مک‌دانل داگلاس) را خرید. طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود، این هواپیما دارای آمار بسیار بدی در سوانح هوایی است.

دکتر علی عابدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و متخصص پیری هواپیماها می‌گوید: «برخلاف آن‌چه گفته می‌شود که باید از توپولوف ترسید، این ام-دی‌ها ترسناک‌تر هستند». این در حالی است که هم اکنون از این نوع هواپیما در خطوط هوایی داخلی ایران بسیار استفاده می‌شود. دکتر عابدیان اعتقاد دارد خرید این هواپیماها از کشورهایی مثل چین که در دولت قبل رخ داده، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهت مدیریتی هوایی است که ممکن است سوانح جدی را در پی داشته باشد.

۵۳۵۳

کد خبر 370253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 83
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    655 6
    اکثر خطوط هوایی منجمله آتا و ایران ایرتور و هما و کیش ایر به صورت گسترده ای از ام دی استفاده میکنن. خداوند پشت و پناه ما باشه
    • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      من یه بار از ایران ایرتور استفاده کردم، بوئینگ بود، خیلی ناجور و قدیمی بود
    • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      ام دي نسبت به بوئنگ وايرباس غير ايمن تر هست ولي باز نسبت به توپولوف ايمني خيلي بهتري دارد،پس مقايسه ام با توپولوف اشتباه است
    • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      ام دي هواپيماهاي بدي هستند و لي باز از توپولوف بهتره،ببينيد كه چي بوده شركت هاي هواپيمايي روسي هم، ام دي را به توپولوف ترجيح ميدند
    • دایی جون A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      112 9
      فک کنم ماهان و آسمان از همه شون ایمن ترن.ولی من بشخصه فعلا هوایی مسافرت نمیکنم چون بقول یکی از دوستامون فعلا سمت دیار باقیه
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      193 6
      اگه پولی که بابک جون برده هواپیما میخریدن الان بهترین ناوگان رو داشتیم. امان از بی تدبیری. امان از دروغ. امان از رانتخواران و دزدها و.........
    • بی نام IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      چرا بدون مطالعه نظر میدهید ؟ ایران ایر حتی یک فروند هواپیمای ام دی ندارد
    • خلبان A1 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      40 35
      دوستان عزيزي كه فرموديد ام دي از توپولوف بهتره، واقعيت اينه كه توپولوف به مراتب هواپيماي بهتريه ولي انالوگ بودن بيش از حد ابزار دقيق هواپيما خطاي انساني رو در توپولوف افزايش ميده.
    • محسن A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      17 2
      بلند از عمق جانت بگو آمین
    • بی نام IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      47 0
      ايران اير ام دي نداره ؟ خودم در مسير تهران به مشهد سوار شدم. خدا شاهده بالا سرمون يعني همون قسمتي كه ساكهاي كوچك رو ميذارن ترك خورده بود به چه طولي تقريبا تا جلوي كابين امتداد داشت اين ترك خوردگي
    • محمد A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      17 5
      جالبه خودم یه بار سوار هواپیمای ام دی شرکت ... از عسلویه به مقصد تهران شدم...خدا شاهده اینقدر داغون بود داخلش که حتی در کمد بالای سرمون هم بسته نمیشد و مدام میفتاد پایین...حتی رنگ کهنه و ترک خورده پرچم اوکراین هم روی بدنه ی هواپیما رو هم پاک نکرده بودن و واقعا افتضاح بود و فقط تو راه دعا میکردم که خدایا سالم برسیم..از شانس بد بالای تهران که رسیدیم باد هم میوزید و هواپیما هم که میخواست ارتفاع کم کنه مثل توپ فوتبال شوت میشد اینور و اونور
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
      10 3
      خلبان جان،خود روس ها توپولوف را قبول ندارند،الان شركت هاي متوسط و حتي كوچك دارند توپولوف هايشان را بازنشسته مي كنند و دارند هواپيماي غربي ميخرند
  • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    323 7
    میگن هواپیما تحریم بوده ولی در مورد خودروها چی؟ خودمون خودمونو تحریم کردیم و یه صنعت غول ضرر ده هم از لحاظ مادی و هم جانی ایجاد کردیم حالام نمیتونیم به اونایی که به ناحق کلی سود ازین صنعت میبرن بگیم بالا چشتون ابروئه
  • رضا NL ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    159 8
    واقعا ام دی ها خطرناک هستن. 2 بار سوار شدم دیگه توبه کردم. بی ای یی و فوکر خیلی بهتر از ام دی هستن.
  • شادی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    بفرما توی خبر «۷ قانون طلایی برای زنده ماندن در سوانح هوایی» نگفتم به بوئینگ هم دیگه نمیشه اعتماد کرد؟ بعد ملت اومدن منفی دادن
    • بی نام A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      155 7
      نه همه مدل بوئینگ
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      150 2
      زمانی که این mdها شاخته میشده شرکت مک دانل داگلاس مستقل بوده و طراحی و ساخت این هواپیماها ربطی به بوئینگ نداشته. بعدا بوئینگ بخش تولید هواپیمای مسافری ام دی رو خریده ولی هواپیماهایی که در ابران هستند، قبل این خرید بوده است. ضمنا فقط در ایران از عبارت "بوئینگ ام دی" استفاده میکنند که غلطه و باید بگن هواپیمای "ام دی".
    • فرزين IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      47 3
      عزيزم ام دي بويينگ نيست و ساخت شركت داگلاس بوده و هست ، بعد از توليد ام دي ٨٠ و ام دي ٨٣ شركت بويينگ داگلاس رو خريد بويينگ ام دي ميشه به ام دي ١١ اشاره كرد نه ام دي ٨٠ و ام دي ٨٣
    • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      40 2
      چرا شرکت‌های هواپیمایی موقعی که میخوان بلیت بفروشن، اسم هواپیما رو می‌نویسن بوئینگ ام.دی؟
    • شادی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      18 0
      خیلی ممنون از توضیحاتتون دوستان.
  • بی نام RU ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    130 3
    تنها راه حل اينه كه مردم نبايد استفاده كنند مگر اينكه مجبور باشند واقعا، مسوولين هم وجدانا الان هم كه تحريم هاي هوايي برداشته شده اين هواپيماهاي اسقاطي رو جمع كنين مديريت سيستم اورهال و چك دستگاه ها رو به روز كنين بياين يه كم به جان مسافران ايراني اهميت بدين
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      81 7
      دوست عزیز هیچکی بی دلیل از هواپیما استفاده نمیکنه کسی که باید با هواپیما بره ماموریت چه چاره ی دیگه ای داره؟ واقعا نمیشه هواپیما رو تحریم کرد
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    75 4
    من یه بار سوار این بوئینگها شدم، تو مسیر تهران اهواز، روش پرچم اوکراین بود، خیلی داغون بود
  • ایرانی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    نویسنده متاسفانه فاقد دانش لازم هستند و نیز متاسفانه خیلی راحت دست به قلم می شود. در حال حاضر تنها تعداد معدودی در حدود 5 فروند هواپیمای ساخته شده در قبل از انقلاب در ناوگان مسافری کشور پرواز می کند و غالب هواپیماهای موجود در ناوگان ایران از و ماهان و در سالهای 1985 به بعد و خصوصا 1990 به بعد ساخته شده اند. هیچ هواپیمای مسافربری ساخت دهه 40 هم در کشور وجود ندارد. سی 130 های نیروی هوایی ارتش هم میان سالهای 45 تا نیمه دهه 50 ساخته شده اند و نه دهه 30. خیلی عجیب است که نویسنده تصورات خودشان رو آن طور که در ابتدای مطلبشان نوشته اند به کارشناسان نسبت می دهند. ایشان لابد باهمین سطح از دانش و اطلاعات در خصوص صنایع فضایی کشور مطلب می نوشتند و ارسال موجود زنده رو به سخره می گرفتند
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      69 8
      ميمون ديگه اجازه نميدن بفرستيد فضا؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      64 14
      شما نیتت معلوم شد. بعد اسمت رو هم گذاشتی ایرانی اصلا نویسنده بی سواد. ببین نتیجه حرفی که میزنه چیه؟ ببین آخرش چی میخواد بگه. حالا مگه دوتا عدد حفظی خیلی اطلاعاتت بالاست؟ خیلی با دانشی؟ میمون فرستادن که قطعا مال بیش از نیم قرن پیشه. اینطور نیست؟
    • آزاد A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      41 4
      توليد بوئينگ ام دي سال 1982 32 سال پيش متوقف شده. كيش اير حداقل يك فروندشو داره كه از خطوط هواپيمايي بلغارستان گرفته كه خودم يه بار باهاش از تهران رفتم كيش
    • بی نام A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      56 5
      شما یه دو خط از اون پاراگراف اول پائین میومدی میدیدی نوشته سن فقط یک عامل پیریه.شرایط نگهداری و استفاده عامل مهمتریه. اصلا گیرم همین طور باشه که حضرت عالی فرمودین و سن هواپیما ها ایرانی کمتر از ادعای نویسنده باشه هر چند شما هم مثل نویسنده حرفت رو به آمار قابل استنادی مستند نکردی اما این رو دیگه همه می دونن که هشت سال دولت عدالت محور با قطعنامه هایی که قرار بود قطعنامه دانشان را پاره کند چه بر سر خطوط هوایی ایران آورد و به همین استناد پیری ناوگان هوایی ایران حرف غلطی نیست. یه دو خط میومدی پائین تر بعد نظر می داشتی ها؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      33 8
      منظورش این بوده که طراحی هواپیماهای ناوگان ایران مربوط به ۴۰۵۰ سال پیشه، نه ساختشون. مثل این میمونه که شما بگی پراید خیلی ماشین خوبیه چون همین امسال ساخته شده مدل ۱۳۹۳ است در حالی که طراحی اش مال بیست و چند سال پیشه.
  • قنبری IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    88 11
    ولی من به عنوان یک فرد پرسفر بیش از 45 بار با این هواپیما سفر کردم وبه نظرم قطعا از توپولوف بهتره حداقل اش اینه که تا حالا در ایران حادثه نداده ومردم هم به نام توپولوف آلرژی دارند.اگر یک کار درست در این 30 ساله درصنعت هوایی انجام شده خروج توپولوف از ایران بوده.
    • بی نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      37 7
      من هم به عنوان کسی که سفر هوایی زیاد داشتم و دارم معتقدم بویینگ ام دی بسیار ایمن تر از توپولوف و هواپیماهای روسی هست. اگر به آمار حوادث هوایی هواپیماهای مختلف در سطح دنیا نگاهی کنیم می بینیم که بر اساس میزان حوادث هوایی دارای مرگ و میر به ازای هر یک میلیون پرواز، هواپیماهای ایرباس 320، بویینگ 747 و همین بویینگ ام دی نسبت به بسیاری هواپیماهای دیگه در ردیف ایمن ترین و کم حادثه ترین هواپیماها قرار می گیرند. البته قطعا شیوه نگهداری و تعمیرات دوره ای و دسترسی به قطعات یدکی نو در حفظ سطح ایمنی این هواپیماها بسیار موثر است و بنابراین اینکه این هواپیماها در چه کشوری با چه سیستم نگهداری و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند هم بی تاثیر نیست.
    • ب NO ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      5 40
      هواپیمایی که در ارومیه سقوط کرد امدی بود
    • علی A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      7 36
      کی گفته حادثه نداده؟ هواپیمای ایران ایر که توی ارومیه سال 89 سقوط کرد ام دی بوده
    • حسین IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
      25 2
      هواپیمایی که تو ارومیه سقوط کرد بوینگ 727 بود، یه سرچ تو گوگل بزنی قبل اظهار نظر بد نیست
  • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    چیزی که ترسناک است نوشتن مطلب بدون داشتن اطلاعات آماری درست است. نه توپولف ترسناک است و نه ام دی ها و نه ارباس و نه بوئینگ. بلکه انسان نا آگاه و خطا کار اینها را ترسناک میکند
    • بی نام A1 ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      46 10
      تو راس ميگي. با همون هواپيماهاي داغون سفر كن. آفرين.
    • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      143 7
      ترسناک تر از همه خطر مدیریت احمدی نژادی است و خطر پوپولیسم ...
  • ثموت A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    25 2
    خیلی هشدار دهنده بود کاش این خبر همینطور که مارو به فکر فروبرد مسئولان رو هم به فکر چاره واداره
  • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    36 11
    مطمئن باشید سقوط بوئینگهای ام دی بزودی اتفاق می افتد. خجالت آور است که مملکتی با این همه سرمایه ملی نمی تواند چند هواپیمای درست و حسابی به ناوگان خود اضافه کند. بویینگ 777 یا ایرباس ای 380 یا بویینگ 787. واقعا چرا؟ حداقل الان که تحریم نیستیم
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      10 2
      ببخشید کدوم سرمایه ملی؟چرا خودمون را بزرگ می کنیم؟؟
    • رحيم A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      12 1
      اگر منظورت از سرمايه فقط پول است سخت دراشتباهى امروز سرمايه يعنى نيروى انسانى متخصص ودلسوز مدير ومدبر مشكل مملكت امروز پول وسرمايه مادى نيست مشكل امروز ماتفكر ونوع تعامل ما باديگر ممالك است وبس.  
    • پارسي A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
      6 0
      دوست عزيز فروش هواپيما هنوز هم تحت تحريم است ، كه انصافاً تحريم ناعادلانه اي است و فقط فروش قطعات اونم بصورت محدود امكان پذير شده است ... و اگر بنا به جايگزيني هواپيماهاي قديمي ام دي باشد ، از شركت بوئينگ و ايرباس ميشه انتخاب هاي بسيار مناسب تري داشت و حتي از شركت بمباردير كانادا كه براي مسافت هاي كوتاه توليدات بسيار مناسبي دارد ....
  • آزاد IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    15 2
    بنده ميگويم مهم نيست كه ام دي خطرناك هست يا غيره . بلكه بايد تقويت ناوگان هوائي و اهميت به جان انسانها را سرلوحه قرار دهيم . مهمترين عامل پير شدن خطوط هوائي بدون شك تشديد تحريمها ميباشد . من هم اعتقاد دارم حداقل تازمان بهبود پروازها درشرايط اضطراري فقط از مسافرت هوائي استفاده كنيم . مطمئن باشيد عمر مفيد يك هواپيما در ايران فقط با سقوط آن و از بين رفتن يك عده بيگناه خاتمه مي بابد .
  • علوی تبار A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 1
    من هم با ام دی ها اخیرا زیاد سفر کردم هم الان در ایران هم سالهای قبل در امریکا، ام دی 9 نسل بعدی هواپیمای ام دی 82 که ما در ایران استفاده می کنیم همچنان در امریکا استفاده می شود البته نه در حد گسترده و با در نظر گرفتن تیراژ بالای مدل های مختلف ام دی و حجم بالای سفرهای هوایی در امریکا، به نظرم قیاس توپولوف با ام دی اساسا قیاس مع الفارق است حالا چه برسد که بگوییم توپولوف با این همه سوانح ناشی از جدا شدن دم و بال که ضعف جدی طراحی را نشان میدهد از ام دی هم خطرناک تر است اوصیکم به تحقیق بیشتر قبل از نوشتن به تیتر هیجان انگیز. حداقل در حد همین ویکیپدیا
  • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    23 0
    هوا پیما مثل هر وسیله ایی یک عمری دارد و قطعات هواپیما هر چندوقت یک بار باید تعویض شود اما به خاطر تحریم ها بیشتر از حد مجاز از این قطعات استفاد ه می شود
  • بی نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 8
    خیلی شبیه توپولوفه . ضمنا عمر بالایی داره و دست دوم و سوم چینی ها است . تورو خدا به زن و بچه های ما رحم کنید و اینها رو از رده خارج کنید . خیلی بدنه فرسوده ای دارند حتی اگه اورهال هم شده باشند بدنه شون خیلی قدیمی است . ضمنا خلبانهای ماهر و مسلط کنترل چنین هواپیمایی رو دست نمیگیرند پس ممکنه خطای انسانی هم درصدش بیشتر بشه .
  • محمد A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    38 4
    فوکر 100 فراموش کردید من یه بار سوار شدم تو مسیر تهران مشهد هواپیمایی تابان وقتی رسیدیم به فرودگاه مشهد چرخاش واز نشد 25 دقیقه تو آسمون زهره ترک شدیم...
    • امین A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
      26 5
      آخ آخ فوکر...آقا راس میگه این فوکرا رو دریابید تا کشته نداده
    • ناشناس A1 ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
      0 2
      دوست عزیز هواپیمایی تابان که فوکر نداره ...
  • بی نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    17 2
    من هم یکبار برای سفر به دوبی سوار این نوع از هواپیما شدم سال ساختش 1978 بود.
  • آگاه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    15 19
    به نظر من مشخص که سطح اطلاعات نویسنده بسیار پایین، سطحی و در حد چند جستجوی ساده در گوگل است. متاسفم برای رسانه هایی که بدون داشتن اندکی دانش و اطلاعات خودشون رو صاحبنظر و کارشناس می دونن بعضی از اینا اسم درست هواپیما رو هم نمی دونن
    • مخاطب A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      7 1
      شما نظر بهتری داری؟
  • امین A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    46 4
    باز هم دولت قبل ؟؟؟ ای خدااااا
  • 1234 IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    17 2
    بابا اجازه بدند مردوم خودشون برن هواپيما شخصي بخرند جاي پرايد خريدن
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    65 3
    اینجاست که اثرات کاغذ پاره ها ظاهر می‌شوند
  • محمد A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    21 0
    با وجود این هواپیما ها پیاده سفر کنیم بهتره.
  • مهراد A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    35 1
    كلآ سيستم حمل و نقل در ايران فرسوده و خطرناكه ، به نظر من مي بايست از دوباره بريم سراغ شتر و با راه انداختن كاروانهاي شتر و قافله همچنين كاروانسراهايي بين راهي برگرديم به 500 سال پيش
  • دولت آبادی IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    16 2
    کاش میشد از اون دهها میلیاردها دلاری که تو بانکهای چین بلوکه شده بخشیش رو میدادیم و تمام هواپیماهامونو با هواپیماهای جدید جایگزین میکردیم . حیف که یه رویاست .
  • میثم A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    12 7
    حالا تکلیف ما چیه که چارترمون md کیش ایر هست و فردا هم یاید بریم عسلویه؟من که هر بار موقغ رفت و برگشت جونم به لبم میرسه.اگه افتادیم حلال کنین:
  • بی نام A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    20 1
    از پیری هواپیما چیزی که شما ننوشته ایدعمده ترین دلیل فجایع هوانوردی در ایراناین است که اگر یک هواپیما فرضا از 50000 قطعه تشکیل شده، هر یک از این قطعات در کتابچه هواپیما معین شده که یک عمر استاندارد مشخصی دارد و مثلا یک قطعه هر 5000 ساعت پرواز باید با یک قطعه نو تعویض شود. این تعویض قطعات مثلا ماهانه بطور میانگین 20000 دلار هزینه نگهداری هر هواپیما را روی دست شرکت می گذارد. حال اگر شرکتی تا 5 برابر عمر استاندارد مجوز استفاده از قطعات هواپیما را بدهد،قطعه خارج از عمر استاندارد،ظاهرا سالم است ولی استفاده از آن ریسک خیلی بیشتری دارد اما هزینه نگهداری را تا یک پنجم کاهش می دهد. فقط اشکالش این است که میانگین سقوط هواپیما ها را هم تا 5 برابر افزایش می دهد. یک صرفه جویی مرگبار
  • گلگير IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    8 1
    خدا به همه رحم كنه
  • رضا نوری IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    3 2
    در اینکه هواپیماهای ایران قدیمی هستن شکی نیست.تنها شکه بنده به اون اشخاصیه که استاندارد پرواز به هواپیما قبل پرواز میدن.وقتی خودمون با ماشین بخواهیم بریم مسافرت همه چیز ماشینو چک میکنیم که مارو تو جاده نزاره،حالا هواپیما که کلا قضیش فرق میکنه و چرا به این راحتی اجازه پرواز میدن وقتی میبینن مشکل وجود داره؟
  • بی نام US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    12 13
    این خبر اصلاً بی مدرک است. از ۱۱۹۱ هواپیما md80 فقط ۵۹ دچار مشکل شده‌اند. اکثر سوانح به علت عدم سرویس پیشگیرانه بوده. چون دولت قبل این هواپیماها را خریده معنیش این نیست که هواپیما مشکل طراحی دارند. هر چیز را که مورد استفاده غلط قرار بدهید مشکل ایجاد خواهد کرد.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    10 0
    پس برای چی هر بار قیمت بلیت ها میره بالا و بالاتر؟ چی بهبود پیدا میکنه پس؟
  • کیومرث IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    14 2
    حق با علی پروین است... از هواپیما می‌ترسد و هیچ‌وقت هم سوار نمی‌شود :
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    8 2
    چند نوع ام دی داریم md82 md83 ...که البته ام دی 83 خیلی بهترو جدیدتره که بیشتر هواپیماهای ایرتور رو انجام میده
  • علی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    15 2
    من یه بار روی صندلی های ردیف های آخر ام دی نشسته بودم از تهران تا اهواز سرسام گرفتم.صدای موتور بالای 80 دسی بل بود.با موبایلم شدت صدا را تست کردم.افتخار اون هواپیما به شرکت زاگرس مربوط میشه
  • گمنام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    5 4
    ما که رفتیم آسیا....
  • رامین IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    1 3
    مشخصه که شما با این اخبار هدف دارین که پیام قبلی من نذاشتین واقعا که، به چی میخواین برسین؟
    • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
      3 0
      ها؟ چي؟ خودتو آزار نده.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    19 1
    من دلم برای این خلبانها و مهماندارها واقعا می سوزه. ما سالی یک بار می خوایم سفر هوایی داشته باشیم تن و بدنمون می لرزه بااین ناوگان داغون. اون بنده های خدا چه می کشند که هر روز باید با جان آنها بازی شود.
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    11 3
    من با یه بویینگ 777 قطرایرویز 8 ساعت پرواز کردم تا اندونزی و با یه ایرباس همون شرکت برگشتم 1 صدم پروازای داخلی 40 دقیقه ای استرس نداشتم...خدمات مهماندارییش هم که از هتل 5 ستاره بهتر بود.
  • مهدیه A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    15 1
    خیلی وضعیت ناراحت کننده ایه وقتی میبینی هواپیما امنیت نداره و تمام مسئولین این رو میدونن و هیچ کاری صورت نمیگیره پس جون مردم مملکت چی؟بی ارزش و کشک؟
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    11 0
    از کدام آمار سوانح به خطرناک بودن هواپیما پی بردی؟ بگو ما هم ببینیم. وال... ما ۱۴ساله مکانیک هواپیما هستیم تا حالا تو هیچ فرم ندیدم سال ساخت هواپیما مهم باشه، ساعت پرواز مهمه، اوون سی۱۳۰ هم که فرمودین ساعت پروازش پایین بود با چند تا اشکال جزیی و بی توجهی برج خورد زمین میگی مشکل طراحی سالهای قبل آغا سواد نداری مجبوری حرف بزنی از دهه ۶۰ به اینور هیچ طراحی عوض نشده فقط بهینه شده، مصرف سوخت کم شده، آلودگی صوتی کم شده، سیستم راداری و ناوبری و اتو پایلوت بهینه شده، دست آخر هم مهندس پرواز جاشو به سیستم داده. انا هم دلیل ایمنی بالاتر نیستن، یادتون باشه ایمنترین جت دنیا بویینگ ۷۰۷ ، فقط برا استاندارد صوتی و آلودگیهاش کنار گذاشته شده. به نظر من اگه میخواین یه هواپیما رو زیر سوال ببرین به آمار سوانح،
  • رضا A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    3 1
    در سفری که به جزیره کیش داشتم سخترین قسمت سفر همین سوار شدن به هواپیما تا لحظه فرود بود فقط ترس بود و استرس ولی هواپیمای بوئینگ 737 ترکیه اصلا ترس نداشت
  • حسين A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
    4 1
    من با ام دي و توپولوف پرواز داشتم.ام دي نميگم عاليه ولي از توپولوف خيلي بهتره. آمركا هم حتي داره ازش استفاده ميكنه. در اين ده سال كه به خدمت ايران بوده هيچ سانحه اي نداده. كم خرج و كاملا اقتصادي. تيتر كاملا اشتباهه.چرا سعي داريد 154 رو ايمن جلوه بديد. 154 از پر خرج ترين هواپيما هاي دنياست كه اصلا به درد ايران نمي خورد... من كاري به بوئينگ و ايرباس ندارم چون هيچ جاي بحثي نيست. توپولوف هم فقط مدل 204 ش خوبه. و سلام.
  • قسم خوردم ام دی سوار نشم اسمم یونس IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 1
    راستی من توی برنامه پیام اضطراری که سقوط هواپیماها رو نشون میده یه هواپیمایی بود، اصلا خود ام دی بود و گوینده برنامه گفت اسم هواپیماهه دی سی ناین ،وجوری که من دیدم تو فرودگاه زوریخ و مونیخ جزو فرند های هواپیمای اس ای اس یا همون اسکاندیناوی هستش.
  • مهدی A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۸
    11 0
    شما که میگی اویونیک من هستی حتما این رو هم میدونی که تی یو 154 سیستم اتو فول میس اپروچ داره دیگه.. فارسیش میشه توانایی فرود در دید صفر صفره صفر ها.. ینی برف توفان مه اصلا خوده تورنادو.. ینی اگر بجای ای ار پی ارومیه 154 رو میفرستادن خودش اوتومات اپروچ میکرد.. پس هر هواپیمایی هدفی داره برای منظوری میشازنش و حدف هیچ کارخونه ای هم از ساخت هواپیما سقوط اون نیست اما وقتی خط پروازه هما جامبو رو میفرسته اصفهان از اونور فوکر 100 رو مشهد بعدم میرن برای ایرلاین حامل پرچم ام دی لیز میکنن تازه نخریدن همونم.. حلا پیدا کنین پرتقال دزد را... ام دی بد نیست.. اما خوبم نیست.. متوسطه.. اما لیاقت ایرانی دریم لاینره.. سی بمباردیره.. جامبو 8 و ا350 هست نه ام دی با لگوی هما.. سرمونو بکنیم زیرگل..
  • بی نام A1 ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
    3 0
    متاسفانه این هواپیما در موقع نشستن در اصفهان داشت از باند خارج می شد که این موضوع باعث وحشت زیاد مسافران شد
  • sara IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 1
    تورو خدا بگین خیلی تکون میخوره؟از فوکر ۱۰۰بهتره؟؟؟
    • بامزه یه عالم IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
      4 0
      بابا نترس مرد باش نهایتا میمیری عزیزم
  • بی نام FI ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
    0 0
    ما بلیت از آژانس ثامن اصفهان گرفتیم پرواز شرکت آتا ایرباس320 بوده اما امروز تغیر دادن به ام دی80 من هم کنسل کردم چون قبلا از شدت استرس در این هواپیما سکته زده بودم شما هم کنسل کنید تا بساط ام دی ها برچیده بشه
  • رضا A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
    0 0
    من چند بار با ام دی رفتم کیش و برگشتم نسبت به ایرباس 320 قدیمیتره ولی صداش کمتره و شتاب و ترمزش قویتره خیلی سریعتر بلند میشه و اوج میگیره و تکانش از 320 بیشتره در کل با توپولوف قابل قیاس نیست.