مهر نوشت:

نماینده و سفیر دائمی ایران در آژانس بین المللی اتمی تاکید کرد: هم در مذاکرات هسته‌ای و هم در مذاکرات با آژانس، صنایع دفاعی و موشکی خط قرمز ما است.

رضا نجفی، نماینده و سفیر دائمی ایران در آژانس بین‌المللی اتمی در همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم در ارزیابی‌اش از رابطه ایران و آژانس بعد از دولت یازدهم گفت: دولت یازدهم در ذیل سیاست‌هایی که اعلام کرد و در رابطه با تعاملش در صحنه بین‌الملل بر تعامل سازنده در رابطه با کشورها، سازمان‌های بین‌المللی و مذاکرات با قدرت‌های بزرگ به صورت عملیاتی تاکید کرده است.

وی با اشاره به سفر آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بیان کرد: آمانو در سفر قبلی‌اش موفق به دیدار با رئیس جمهور نشده بود و اصرار خودش بود که در این سفر با رئیس جمهور دیدار کند و در بیانیه مشترکی که سال گذشته به امضا رسیده بود، تاکید کند و ما نیز انتظارات خود را از آژانس به صورت شفاف مطرح کردیم.

نماینده و سفیر دائمی ایران در آژانس بین‌المللی اتمی افزود: رئیس جمهور به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد و با این فضای مثبت زمینه برای مذاکرات سیاسی که در موازات انجام می‌شود، فراهم آید.

نجفی با بیان اینکه آنچه به عنوان اتهامات ایران مطرح می‌شود، بی‌اساس است، گفت: آژانس حتی یک سند از تخلفات به ما نداده است و سندی وجود ندارد. یکسری اطلاعات است که سرویس‌های جاسوسی غربی به آژانس دادند که مستند نیست و مبنایی ندارد و تلاشمان این است که در عین حفظ اصول خودمان سعی کنیم اتهامات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: در قدم اول توانسته‌ایم یکی از موضوعات اتهامی یعنی چاشنی ایمنی انفجاری را به نفع معقول و به صورت مستند به آژانس اثبات کنیم که در ایران کاربرد صلح‌آمیز داشته است و در اقدامات بعدی نیز به همین نحو پیش می‌رویم.

به گفته نماینده و سفیر دائمی ایران در آژانس بین‌المللی اتمی، برخی خواسته‌های آژانس غیرمعقول است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را بپذیریم.

نجفی تاکید کرد: برنامه موشکی، خط قرمز ما است و هم در مذاکرات با ۱+۵ و هم در مذاکرات با آژانس اعلام کرده ایم وارد این حوزه ها نمی شویم و صنایع دفاعی، خط قرمز ما است. در عین حال روند همکاری‌ها را ادامه می‌دهیم و تاکیدمان بر حفظ منافع ملی است.

نجفی گفت: در حوزه مذاکره با ۱+۵ از همان ابتدا این تعامل به صورت گسترده و در سطحی که آشکار نبود شروع شد و منجر به مذاکرات ژنو شد. در آن مقطع ما با آژانس اختلافات اساسی راجع به مدالیته برای ادامه کار داشتیم و در سند رویکرد ساختار با آژانس اختلافات اساسی داشتیم از جمله اختلافات این بود که آژانس حاضر نبود هرگونه سندی مبنی بر تخلفات جمهوری اسلامی ایران ارائه کند و نوعی بن بست ایجاد شده بود.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: در حالی که مذاکرات ایران با ۱+۵ شروع شده بود فضای مناسبی در چارچوب رابطه ایران و آژانس فراهم نبود و لازم بود یک اقدام ابتکاری در عین حال همراه با حفظ مواضع خودمان بکار گیریم تا بتوانیم کار خود را با آژانس ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه تلاش های بسیاری برای پیدا کردن راهکارهای ابتکاری برای رابطه با آژانس انجام داده ایم گفت: از آنجایی که موضوع هسته ای در قالب شورای عالی امنیت ملی پیگیری می شود و با توجه به اینکه نمی شد روی این مدالیته ادامه داد و به بن بست رسیده بودیم ایران اقدامات عملی را پیشنهاد داد.

نجفی تاکید کرد: به جای صحبت بر روی چارچوب ها پیشنهاد راهکار عملی دادیم که البته همین اقدامات عملی نیز به چارچوب نیاز داشت که آبان ماه سال گذشته با حضور آمانو در ایران این چارچوب همکاری نوشته شد.

وی افزود: بر اساس این همکاری فقط به موضوعاتی می پردازیم که در گذشته حل نشده است و با توجه به نگرانی ها، اقدامات به صورت قدم به قدم باشد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما ابتدا روی شش گام عملی توافق کردیم البته اتهاماتی علیه ایران مطرح می شد بخصوص در ابعاد نظامی فعالیت های هسته ای ایران که ما آنها را نپذیرفتیم و با شروع اقدمات عملی از روی مسائل جاری با آژانس فضا را مثبت کردیم تا در این فضای مثبت، مذاکرات سیاسی نیز پیش برود و به توافقنامه ژنو منجر شد.

نجفی ادامه داد: ما کار با آژانس را با شش اقدام عملی شروع کردیم و در ۱۹ و ۲۰ آبان ماه ۷ گام دیگر را با آژانس به مذاکره نشستیم که یکی مربوط به موضوعات و مسائل گذشته بود.

وی یادآور شد: بحث چاشنی ایمنی انفجاری که قبلا با آژانس مذاکره کرده بودیم و در مقطعی به دلایلی قطع شد یکی از این موضوعات بود.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: سئوال این بود که ایران این چاشنی‌ها را که حساس و دو کاربردی است چرا تولید کرده است که با استناد متقن به آژانس نشان دادیم.

وی در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره چاشنی‌های ایمنی انفجاری به بیانیه آمانو اشاره کرد و گفت: آمانو در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که ایران اسناد و اطلاعاتی ارائه کرده و این چاشنی‌ها در صنعت نفت و گاز بکار گرفته است که این امر در صنایع بین‌المللی نفت و گاز وجود دارد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ما کار را با آژانس ادامه می دهیم و ۵ اقدام دیگر در دستور کار است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =