با انتشار مطالب غیرعلمی، مرگ را بین مردم توزیع نکنیم

* دکتر عباس زارع نژاد

از جمله وظایف حاکمیتی و گریز‌ناپذیر دولت‌ها، ایجاد سازو کاری دقیق و قابل کنترل برای تامين سلامت مردم و كاهش بروز بیماریها ست.

کمتر کسی است که نداند، عمده دلایل افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی و عروقی که نوعاً با «سبک زندگی» افراد ارتباط مستقیم دارد، تغذیه نامناسب و کم تحرکی است. کم تحرکی را می توان با فرهنگ سازی و آموزش، تا حدودی جبران کرد اما ناامنی غذایی صرف نظر از فرهنگ سازی و آموزش نیازمند کنترل و نظارت های مستمر بر تولید کنندگان مواد غذایی است. دولت‌ها موظفند با همه ابزار و طرق ممکن، بیماری های ناشی از مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت را از بین ببرند یا لااقل کم کنند.

برای تحقق این مهم، فرهنگ سازی و آموزش دو پیش نیاز اساسی است اما روندی تدریجی دارد و با اقدام ضربتی نمی توان فرهنگ مردم را تغییر داد اما برخورد با «رفتارهای سوداگرانه»که آگاهانه و صرفا برای کسب سود بیشتر، سلامت مردم را مورد هدف قرار می دهند باید با نهایت قدرت، جدیت و فوریت انجام پذیرد، درغیر اینصورت مردم به دولت و حاکمیت بی اعتماد می‌شوند و سلامت افراد جامعه، قربانی منفعت‌طلبی‌های ناسالم کارخانه‌دارها، واردکنند‌‌ه‌ها و عده ای که برای ثروتمندشدن عجله دارند و می خواهند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند، می شود حتی به قیمت جان دیگران!

فراموش نکنیم هرگونه مسامحه با این گروه‌ها، بزرگترین سرمایه حاکمیت یعنی«اعتماد» را نابود می‌کند. اکنون که مردم و حاکمیت به یک باور جدی نسبت به عملکرد وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت مردم رسیده اند، چه منافعی باعث می شود تاعده ای سودجو، این طرف و آن طرف دوره بیفتند تا دروغها و حرفهای غیرعلمی خود را به کرسی بنشانند، خود بحثی روشن است.

از بین رفتن سودهای کلان به دلیل عدم اقبال مردم به مصرف محصولات پرچرب کسانی را رنج خواهد داد که در سایه عرضه این نوع تولیدات مضر، میلیاردها پول به جیب زده اند.

اما این که برخی رسانه های مکتوب و عمدتا با خط مشی اقتصادی با انتشار ویژه نامه هایی در قالب رپرتاژ آگهی سعی دارند ذائقه مردم را به مصرف لبنیات پرچرب هدایت کنند، و برای ادعاهای غیرمستند و غیرعلمی این تولید کنندگان دل می سوزانند، تریبون خود را پیوسته در اختیار آنها قرار می دهند، جای بسی شگفتی دارد.

دوستان گاهی فراموش می کنند که ادعاهای افراد حقیقی و حقوقی در صورتی که به آرامش و اعتماد مردم آسیب بزند، مصداق تشویش اذهان عمومی است. این درست که رسانه ها با تولید برخی برنامه های مشارکتی ناگزیر و برحسب سلیقه حامی خود حتی ماست را هم سیاه اعلام می کنند، اما جایی که سلامت مردم تهدید می شود، نمی توان ساده از کنار مسئله رد شد و صرف نظر از توهین به شعور و درک مردم، که به این واقعیت دست یافته اند که مصرف کمتر چربی، تضمینی برای سلامتی آنهاست، با انتشار مطالب غیرعلمی، مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را بین مردم در اثر مصرف محصولات غذایی پر چرب "حال چه پالم باشد چه غیر پالم "توزیع کنند. رسالت اصلی وزارت بهداشت پیشگیری از بروز بیماری ها، و رسالت اصلی رسانه ها نیز آموزش صحیح، علمی و هدایت افکار عمومی است که اگر این دو در یک مسیر حرکت کنند، سلامت مردم را ارتقاء خواهند داد.

* مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت

این یادداشت در روز ۱۲ شهریور ۹۳ در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 373486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 5
    در تایید اتفاقا مصرف لینیات پرچرب منظورم طبیعیه کمتر از کمچرب سبب چاقی میشود.
  • لیلا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    6 3
    80 درصد مغز از چربی هست. حدود یک ماه پیش مجله تایم عکس روی جلد رو کره رفت و در مقاله ای اعلام کرد بسیاری از مشکلات بشر امروز از جمله افسردگی به خاطر نخوردن کره است. اما این واقعیت یک امای بزرگ داره و اون طبیعی و سالم بودن کره هست. کره مورد نظر همون روغن زرد است که از کره محلی گرفته میشه. به این ترتیب که بدون رسوندن کره محلی به نقطه جوش کف اون رو می گیریم تا شفاف بشه. در طب هندی هم به نقش معجزه آسای این کره اشاره شده.