ایسنا نوشت:

مدیر کل فناوری بانک مرکزی با اشاره به اینکه کار منطقی و کارشناسی در راستای دریافت کارمزد از پذیرندگان پایانه‌های فروش انجام شده است، گفت: با توجه به این‌که ۲۵ درصد تراکنش‌ها زیر ۱۰ هزار تومان است، همین امر موجب فرسوده‌شدن شبکه خواهد شد، بنابراین با این طرح مشکلات تا حدودی حل می‌شود.

ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری بانک مرکزی، درباره‌ی اعطای کارمزد از پایانه‌های فروش که از اول آبان‌ماه اجرایی خواهد شد، توضیح داد: دریافت کارمزد اجتناب‌ناپذیر بوده، بنابراین اگر مجبور نبودیم و احساس خطر نمی‌کردیم این کار انجام نمی‌شد.

حکیمی همچنین به هزینه تجهیزات پایانه‌های فروش اشاره کرد و گفت: ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در حوزه پرداخت الکترونیک استخدام هستند، به‌طور متوسط ۳۰ میلیون تومان هزینه این افراد در سال است، بنابراین ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه پرسنلی داریم که برای تجهیز این منابع باید تمهیداتی انجام شود.

وی با اشاره به این‌که پایانه‌های فروش، عمر مفید پنج ساله دارند گفت: قیمت هر پایانه ۵۰۰ هزار تومان است که در مجموع ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار پایانه داریم که هر سال ۲۰ درصد استهلاک داشته یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه استهلاک آن‌هاست.

حکیمی تصریح کرد: مجموع هزینه‌هایی که باید انجام شود ۸۸۰ میلیارد تومان در سال است تا سیستم و شبکه پرداخت‌های الکترونیک سرپا بماند و این به شرطی که شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک از تسهیلات بانکی با سود ۲۵ درصد استفاده نکرده باشند و اگر تسهیلات را محاسبه کنیم، مجموع هزینه‌ شرکت‌های psp به ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در سال حول و حوش ۱۴۰ میلیارد تومان کارمزد از مانده‌گیری، قبوض و... دریافت می‌کنیم و ۳۰۰ میلیارد تومان هم بانک‌ها یارانه می‌پردازند، گفت:مجموعاً بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان می‌شود و تا ۸۸۰ میلیارد تومان هزینه شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک ۴۴۰ میلیارد تومان کسری داریم.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی به جای خالی ۴۴۰ میلیارد تومانی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۲، ۱۳۹ میلیون تراکنش از سوی دستگاه‌های پوز انجام شده که این رقم در مرداد‌ماه امسال به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است یعنی ما با ۱۵۰ درصد رشد مواجه بودیم.

وی هزینه هر تراکنش برای پایانه‌های فروش را ۱۱۰ تومان عنوان کرد و گفت: برای هر تراکنشی که از سوی این پایانه‌ها انجام می‌شود ۱۱۰ تومان از پذیرنده کم خواهد شد.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی همچنین خاطر نشان کرد: خوشحال می‌شویم از این‌که مغازه‌داران دستگاه‌های پوز اضافی خود را باز پس دهند، زیرا با همین تعداد افرادی که این دستگاه‌ها را پس می‌دهند، می‌توانیم جاهای خالی را پر کنیم.

حکیمی در مورد استقبال از دریافت کارمزد از پایانه‌های فروش توضیح داد: با این کار سرعت گردش پول بالا رفته و به طور قطع کارایی نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل فناوری بانک مرکزی به بخشنامه‌هایی که از سال ۱۳۸۵ برای اعمال این کارمزد‌ها ابلاغ شده بود اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ کارمزد پنج درصد تا سقف ۱۵۰۰ تومان به ازای هر تراکنش ابلاغ شد، اما در آن سال بانک‌ها به این کار مبادرت نکردند و در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ مجددا این بحث مطرح شده و به ازای هر تراکنش ۲۰۰ تومان باید اجرایی می‌شد که باز هم بانک‌ها به دلیل رقابت این کار را انجام ندادند، یعنی بانک مرکزی در طول هشت سال گذشته دوبار این بحث را مطرح کرد و به بانک‌ها فرصت دادکه این تنظیم را انجام دهند. با توجه به عملی‌نشدن این کار از سوی بانک‌ها، مجدا بانک مرکزی خود ورود کرده تا به ساماندهی این بخش بپردازد.

حکیمی در پاسخ به این پرسش که اصناف، بانک‌ها و مردم هیچ یک از این کار خوشحال نیستند، تاکید کرد: هرچند که این خوشحالی از سوی این گروه‌ها وجود ندارد، اما باید بگوییم که این کار کاملا کارشناسی بوده و حرکت منطقی در این زمینه صورت گرفته است، زیرا هدف اصلی ما پایداری شبکه ست.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی همچنین خرید‌های خردی که زیر پنج هزار تومان انجام می‌شود را نیز یکی از معضلات عنوان کرد و گفت: با وجود اجرایی شدن این کار تراکنش‌های پایین دیگر صورت نگرفته و خرید‌های خرد با کارت انجام نمی‌شود، بنابراین شبکه خلوت خواهد شد.

وی به تمهیدات آینده بانک مرکزی در راستای تشویق مغازه‌داران به کم شدن کارمزد از پایانه‌های فروش اشاره کرد و گفت: در طول دو تا سه ماه آینده مغازه‌دارانی که از دستگاه‌های پوز خود ناراضی بوده می‌توانند به تعویض آن‌ها پرداخته و همچنین درخواست پوز جدید آن‌ها نیز در طول دو روز انجام خواهد شد. همچنین به هر بانکی که خواستند می‌توانند پول واریز کنند.

وی درباره مزایای بهره‌گیری پذیرندگان پایانه‌های فروش، عنوان کرد: وجوه هر دو ساعت یک بار به حساب آن‌ها واریز می‌شود و از آنجا که این پایانه‌ها به حساب‌های کوتاه مدت متصل است، بانک‌ها به این وجوه سود پرداخت می‌کنند، در حالی که اگر این پول‌ها در مغازه باقی بماند سودی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

مدیر کل فناوری بانک مرکزی به برنامه‌های اصلی بانک برای پول‌های خرد نیز اشاره کرد و گفت: برنامه اصلی کیف پول است که باید برای آن‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم که در آینده نیز این کار انجام خواهد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م.خ IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    38 3
    دولت خودش بايد تقبل كنه نه از جيب مغازه دار برداره . با اين درآمدهاي ناچيز ،‌ اين مورد واقعا رو اعصابه
    • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
      0 3
      یکی از استادای ما مدیر فن آوری اطلاعات یکی از بانکها بود . ایشون حدود 4 سال قبل می گفت که هر تراکنشی اعم از مانده گیری ، صورتحساب ، اخذ وجه ،و ... برای بانک هزینه ای بالغ بر 2000 تومان داره ، و ایشون میگفت دیر یا زود بانکها شروع به مارمزد گیری میکنند ولی بعد به م گفت که از اونجایی که بانکها جایی نمیخوابن که زیرشون آب بره این هزینه ها رو از جای دیگه جبران میکنند . ایشون میگفتن چند درصد از تورم کشور بابت همین موضوع است ، چون شما در نظر بگیر هر روز میلیونها تراکنش اتفاق میافته که نرخ هرکوم 2000 تومان چه هزینه سنگینی میشه .
  • اسی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    27 1
    امروز من رفتم خرید فروشندهه میگه 500 تومن باید اضافه بدی واسه کارمزد پوز
  • بی نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    27 1
    آقا این پولی که از کارت خوان در حساب بانک می ماند را بانک با 30 درصد سود وام می دهد واریز آنی رو هم که یک روزه کردن
  • هموطن EU ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    24 1
    دولت هم تو تورم گیر کرده و می خواد پولشو از مغازه دار که براشون سود داره رو بگیرن... به این جمله دقت کنید" همین امر موجب فرسوده‌شدن شبکه خواهد شد" مگه لوله آب یک و نیم اینچه ؟... این هم یکی از مصادیق ربا هست
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      0 0
      من مغازه کامپیوتر دارم. درست میگه این بابا، شبکه نیاز به نگهداری داره شکی درش نیست، هارد میسوزه، رم کم میاد، یه جاهایی باید هزینه هایی بشه. اولا من شک دارم هزینه شبکه انقدری باشه که اینا میگن ثانیا پولش رو از محل سود خواب دهها میلیاردی پول مردم بپردازن.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    29 1
    بعد از این که کارت کشیده شدچرا پول مردم آنی بحسابشون واریز نمیکنید بعد از 4ساعت اگر غروب باشه که فردا بحسابشون واریز میشه سود پولی که در اختیار دارید چی میشه دائم میلیاردها تومان مردم در اختیار دارید
  • بی نام A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 0
    بانك ها و سيستم دولتي و كارفرمايي لطف فرمايند انتهاي هر ماه حقوق تمام حقوق بگير ها را نقد پرداخت نمايند همه پول نقد پردخت خواهند نمود در اين صورت جاي چانه زني و پرداخت سود كمتر به فروشنده هاي بي انصاف نيز ميسر خواهد شد .
  • بی نام A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 0
    باز دودش به چشم مردم میره تمامی فروشگاههای زنجیره ای هایپر مارکتها بقالیها از مردم میگیرند چون برای اونها هم نمیصرفه
  • طاها IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    از یکطرف تبلیغ دمادم پوز وخدمات الکترونیک میکنن بعد درخواست کارمزد میکنن اگه میخوای بگیری از صاحب کارت کم کن که به یه نفر فشار مغازه دارنیاد
  • رضایی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    من بروم دستگاه پوز مغازه رو جمع کنم و بیام
  • بی نام RO ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    0 0
    "قیمت هر پایانه 500 هزار تومان است" تا دیروز می گفتند 300 هزار تومانه 15هزار نفر کار می کنند فقط اعداد را بالا بپرونید تا بتونید به یک عدد بالا برسید
  • مغازه دار IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    1 0
    همه حرفایی که زدید باعرض معذرت چرت و پرتی بیش نیست مگه مردم باید هزینه بی مدیریتی شماهارو بدن یکی از آشناهامون رفته بوده فرانسه میگفت تو فروشگاهاشون زده بودن اگه با مستر کارت خرید کنید تا سی درصد تخفیف میگیرید توجه کنید سی درصد اونوقت اینجا کارمزدم میگیرن
  • محمد A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    2 0
    آقا گزاف میگن اگه براشون نمی صرفید برا کارت کشیدن رو دستگاه بانک حودشون اینقدر جایزه وتبلیغات نمی کردن این بانکها هم شورش درآوردن
  • افشین A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۲
    2 0
    یک راه داره پول را بردارید بریزید صندوق هر موقع خواستید خرید کنید بردارید خرید کنید همه این بحث ها هم جمع میشه میگید نه 1
  • بی نام A1 ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۳
    0 0
    با این اعداد و ارقام میخوایین چی و ثابت کنین ؟؟؟ میخواین بگین که کشورهای دیگه این هزینه های رو انجام نمیدن؟؟ من دفتر پیشخوان دارم منو یکی الان توجیح کنه
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 4
    اصناف هم دارند يک طرفه به قاضي مي روند. ببينم وقتي تعرفه ي برق رو بالا مي برن چرا اين مغازه دارا نمي رن لامپ هاشون رو تحويل بدن؟ براي 100 تومن کارمزد ببين چه قشقرقي راه انداختند حالا همين مغازه داراي محترم با مشتري بخت برگشته دولا پهنا حساب مي کنن و مشتري نمي تونه جيک بزنه. اگه قرار بود اين کارمزد رو مشتري بدبخت پرداخت کنه الان کسي صداش در نمي اومد. به نظر من بهتره که با اين امنيت بالايي که جامعه ازش برخورداره پولاشون رو حتماً در مغازه نگه داري کنن و با ضرب دشنه و قمه و چاقو ازشون بگيرن و يا اينکه به جاي 120 هزار تومن در ماه 700 تومن بدن به يه تحصيلدار که هر روز بره بانک و پولهاشون رو بريزه به حساب جاريشون ... عجب مردماني هستيم ما