میزان نوشت:

معاون اسبق دانشگاه علوم قضایی و قاضی دادگستری با بیان اینکه هم اکنون در دادگاه ها از قضات خانم استفاده می شود گفت: شرایط قضات در دین مبین اسلام مشخص شده و آیات و روایات هم دراین زمینه درخصوص مبانی فقهی ذکر شده که زن به عنوان صادرکننده حکم نمی تواند قضاوت کند و تنها مرد می تواند به عنوان قاضی حکم صادرکند.

محمدرضا ساکی با بیان اینکه درسایر موارد مانند انجام وظیفه در دادسرا به عنوان دادیار و بازپرس و حتی معاون دادستان و همچنین به عنوان مشاور در دادگاه خانواده و سایر مراجع قضایی مانند دیوان عدالت اداری و همچنین شورای حل اختلاف و مانند آن می توانند به عنوان قاضی انجام وظیفه کند. درحال حاضر تعداد زیادی از قضات زن در سراسر کشور دراین مناصب مشغول انجام وظیفه هستند.
ساکی ادامه داد: در جایگاه رییس دادگاه، فقط قاضی مرد می تواند قضاوت کند و تنها ممنوعیت قضاوت خانم ها همین حکم دادن است در حالی که خانم ها می توانند به عنوان مشاور انجام وظیفه کنند.
او گفت: باتوجه به آیین دادرسی کیفری جدید خانم ها می توانند در خصوص دادگاه های اطفال و خانواده به عنوان مشاور انجام وظیفه کند.
ساکی یادآورشد: هرساله در آزمون جذب قضات دادگستری که توسط قوه قضاییه به عمل می آید تعدادی خانم به استخدام قوه قضاییه درمی آیند و در مناصبی که ممنوعیت قانونی و شرعی ندارند انجام وظیفه می کنند و این روال کماکان ادامه دارد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 377818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    15 96
    اگه خانمها بشند که همش دل رحم میشند
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۸
    94 19
    اصلا اینطور نیست خانمها خیلی دقیق عمل می کنند طبق قانون
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
    19 5
    ببخشید ی سوال دارم ازتون این خانم هایی ک به عنوان دست راست قاضی فعالیت میکنن اسم خاصی دارند؟ و اینکه هنگام تحصیل در دانشگه باید چه رشته ای را بخوانند؟