فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه ترافیک و تصادفات باید یک دغدغه ملی باشد، گفته است: باید یک همت ملی شکل بگیرد تا آمار و تصادفات و تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

هرچند پس از تمام کشمکش هایی در ماه اخیر میان مسئولان راهنمایی و رانندگی و ایران خودرو در مورد ترمزهای ای بی اس وجود داشت، بالاخره این دعوا به سرانجامی رسید ولی به هرحال هنوز هم موضوع افزایش روز به روز آمار تلفات جاده ای به جاست، تا جایی که فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه ترافیک و تصادفات باید یک دغدغه ملی باشد، گفته است: باید یک همت ملی شکل بگیرد تا آمار و تصادفات و تلفات جاده‌ای کاهش یابد.

سرهنگ اسماعیلی تصریح کرد: اینکه می‌گویند 70 درصد تصادفات به علت خطای انسانی است مورد قبول ما نیست. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی 55 درصد تصادفات به خطای انسانی ربط دارد.

سرهنگ اسماعیلی افزود: جاده‌های ایمن و خودروها باید خطای انسانی را پوشش دهند و از شدت تصادف بکاهند.

فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه 90 درصد حمل‌و‌نقل در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود و حمل‌و‌نقل ریلی 7 درصد و حمل و نقل هوایی 3 درصد این میزان را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: خواستار گسترش دولت الکترونیک هستیم تا از سفرهای غیر ضروری کاسته شود. البته در برنامه پنجم توسعه اقداماتی برای کاهش سفرهای جاده‌‌ای مطرح شده است.

فرمانده پلیس راه کشور یادآور شد: در حال حاضر جاده‌های فرعی به سمت تهدید می‌روند و به دلیل شرایط خاصی که دارند تصادفات در این جاده‌ها افزایش یافته است.

سرهنگ اسماعیلی در پایان تصریح کرد: ترافیک و موضوع تصادفات باید یک ارجحیت و دغدغه ملی محسوب شود و یک همت ملی شکل بگیرد تا آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند.

ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده ای

براساس آمار، سالانه بیش از 800 هزار تصادف در ایران روی می دهد و ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد و پلیس امیدوار است با نصب ترمز های جدید این رقم به نصف کاهش پیدا کند. بر اساس آخرین گزارش ها، در سال گذشته با وجود کاهش شدید آمار تلفات انسانی نزدیک به23 هزار نفر در تصادفات جان باخته و حدود 280 هزار نفر نیز زخمی شده اند.

پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت راه ایران در سال های اخیر برنامه های متعددی را برای کاهش تصادفات رانندگی به اجرا گذاشته اما آمار تصادفات همچنان بسیار بالاست و برخی آن را بیشتر از آمار کشته های سالانه جنگ ایران و عراق می دانند.

با وجود این هنوز جاده های کشور ناامن است و خودروهای تولیدی از ایمنی کافی برخوردار نیستند و این مشکلات باعث شده تا آمار تصادفات در ایران همچنان بالا باشد. از نظر پلیس، استاندارد نبودن ترمزهای قدیمی و عدم استفاده از سیستم ترمز ای بی اس شدت حادثه را در تصادفات رانندگی چندین برابر می‌کند برای همین خودروسازان باید از این ترمزها استفاده کنند. برآورد خسارات تصادفات چندان آسان نیست اما برخی میزان آن را سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان (بیش از 5.5 میلیارد دلار) برآورد می کنند.

پلیس حدود سه هفته پیش شماره گذاری برخی خودروها نظیر پژو 405، روا و یک مدل از خودروی ال 90 را به دلیل نداشتن ترمز ضد قفل (ای بی اس) متوقف کرده بود.

تصمیم پلیس با اعتراض خودروسازان مواجه شد و وزارت صنایع برای حل این مشکل، نشستی را با حضور خودروسازان و پلیس برگزار کرد و به گفته پلیس، سه طرف در زمینه ایمنی خودروها به توافق رسیدند.

بر اساس مصوبه دولت خودروسازان موظف شده بودند تا از اردیبهشت ماه امسال بر روی تمام خودروهای ساخت داخل ترمز ضد قفل ای بی اس نصب کنند اما خودروسازان این مصوبه را اجرا نکردند و پلیس اعلام کرد که شماره گذاری خودروهای تولید داخل و وارداتی اقد ترمز ضد قفل (ای بی اس) ممنوع است و از این پس خودروهای فاقد ترمز ضد قفل را شماره گذاری نخواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =