کازابلانکا، ۷ میلیون تومان / راه پر پیچ و خم رسیدن به مغرب از ویزا در بروکسل تا 5 سال قطع رابطه

یک شرکت مسافرتی در حالی تور سفر به مغرب(مراکش )برگزار کرده است که هنوز ویزایی در داخل ایران برای سفر به این کشور صادر نمی شود.

طهورا شهبازی: پس از گذشت 5 سال تور مغرب(مراکش )یا به طور مشخص، کازابلانکا برگزار می شود. یک شرکت مسافرتی  با برگزاری این تور پیش قدم شده تا سدی که در پنج سال گذشته میان روابط ایران و مراکش قد علم کرده را بشکند. روابطی که ریشه در تاریخ دو کشور دارد و  هرچند با روی کار آمدن دولت حسن روحانی وعده بازگشایی دوباره سفارت ها و بهبود روابط دو کشور داده و تا حدی عملی هم شد، اما هنوز تمام مشکلات حل نشده و امکان تهیه ویزا در ایران وجود ندارد.


علت قطع رابطه مغرب با ایران

سال 1387 وزارت خارجه مغرب با متهم کردن ایران به تلاش برای گستراندن مذهب شیعه در این کشور سنی نشین، اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند. وزارت خارجه آن کشور سفارت ایران در رباط را متهم کرد که تلاش دارد شالوده های مذهبی پادشاهی اش را تغییر دهد و اتحاد مذهبی را تهدید کند.

وزارت خارجه مغرب اعلام کرده بود: دولتش از گسترش تشیع در کشور نگران بوده و بی‌احترامی ایران را مورد نکوهش قرار می‌دهد و همین امر باعث قطع کامل روابط دیپلماتیک میان مغرب و ایران شد.

روابط تیره و تار آن کشور به شروع انقلاب اسلامی ایران بر می گردد، زمانی که مغرب به عنوان یکی از ایستگاه‌های توقف محمدرضا پهلوی پس از خروج از کشور در دی ‌ماه ۵۷ انتخاب شد. با پیروزی انقلاب، تیرگی روابط میان تهران و رباط تا ماه‌های پس از  استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز ادامه یافت. سفر شاه به مغرب به فراخوانی سفرای دو کشور انجامید و سطح روابط در مهرماه ۵۸ به کاردار تقلیل یافت.

اعلام موضع ایران در قبال اتفاقات پیش آمده در قلمرو مغرب (مراکش) و حمایت از حق تعیین سرنوشت مردم صحرا و مراجعه به آرای عمومی در آن سرزمین، با اعتراض مراکش مواجه شد. با شروع جنگ ایران و عراق و حمایت آن کشور از صدام حسین روابط ایران و مراکش به ورطه سقوط افتاد. نهایتاً در بامداد روز اول دی ‌ماه ۱۳۵۹ مناسبات تهران و رباط که مدت‌ها بود به پایان رسیده بود، به صورت رسمی به قطع کامل روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و مراکش انجامید.

با روی کار آمدن دولت اعتدال گرای حسن روحانی، جمهوری اسلامی ایران که در راستای بهبود روابط با کشورهای منطقه‎ای و فرامنطقه‌ای گام‌های موثری برداشته است. حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی-آفریقایی وزیر امور خارجه بهمن ماه سال گذشته از بازگشایی سفارتخانه‎های ایران و مغرب(مراکش) خبر داد و گفت: «سفارتخانه‌های دو کشور به‌زودی بازگشایی خواهد شد.»


۷ میلیون تومان هزینه سفر به مغرب

با این حال، برقراری روابط ایران و مغرب و برقراری روابط دیپلماتیک در سطحی که بشود گردشگری میان دو کشور برقرار شود، راه طولانی دارد. با این حال یک آژانس مسافرتی در پیامک هایی اعلام کرده است که تور مراکش را پس از ۵ سال برگزار می کند.

اما اینکه این آژانس گردشگری با توجه به عدم صدور ویزا از سوی سفارت مراکش چگونه این تور را برگزار و ویزا برای مسافران تهیه می کند قابل توجه است.

همانطور که مسوول فروش این شرکت گردشگری می گوید، در داخل ایران امکان دریافت ویزا برای سفر به این کشور وجود ندارد: «ویزای مسافران از کشور بروکسل تهیه می شود. فقط کافی است مدارک به همراه پول مورد نظر در اختیار آنها قرار گیرد تا سفر به مراکش دیگر آرزو نباشد. وقتی بعد از 5سال چنین پکیجی در اختیار مردم قرار می گیرد حتما تمام جوانب آن اندیشیده شده است.»

اما برای رسیدن به کازابلانکا، باید هزینه زیادی داد؛ مبلغی که باید در اختیار آنها قرار گیرد 3.5 میلیون تومان وجه رایج ایران به اضافه  ۸۰۰ یورو است. البته برای شش شب و ۷ روز اقامت، دو شب کازابلانکا، ۴ شب رباط همراه با شت شهری و ... .

مدارک مفصلی هم برای گرفتن ویزای گردشگری مغرب لازم است؛ گواهی اشتغال به کار، میزان حقوق، قید ضمانت و پرینت ۳ ماهه گردش آخر حساب با احتساب حداقل 7تا 8 میلیون تومان.

وقتی روابط دو کشور چندان روبه راه نیست، قاعدتا پرواز مستقیم هم وجود نداد. پرواز تهران-رباط برقرار نیست. اما ترکیش ایر، خط مستقیمی از استانبول دارد. پس مسافران ایرانی به استانبول می روند و از آنجا راهی رباط و بعد هم کازابلانکا می شوند.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    6 5
    این همه دردسر کشیدن برای چی اخه دلت خوشه ها .فیش حقوق /اشتغال به کار.و.و.و.و.و.و.
  • همایون A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    12 7
    محیط شهری اش قشنگه شبیه ریودوژانیرو. ولی پات را که مناطق توریستی بگذاری بیرون انگار رفتی دهاتهای مصر و الجزایر. خونه های خشتی ، بدون برق و آب و بهداشت ضعیف. نوعی توریست جنسی هم دارد ولی درکل برای گردش جای باحالی نیست، احساس امنیتی که در کیش هست در اونجا نیست. ما هم به اقتضای شغلمون این چندجا رفتیم ولی حیف پول اگر کسی بخواد بابت اینجور شهرها پول بده. همی کشور خودمون یا مناطقی از ترکیه یا تاجیکستان و حتی هند و پاکستان هم بهترند هم ارزانتر، هم بخشی از پول با خرید کالاهای ایرانی در اونجا به کشور برمیگرده. مثلا در عراق یا تاجیکستان انواع نوشابه ایرانی یا میوه کشورمان هست یا حتی پرواز ماهان یا ایران ایر پولش به جیب خودمون میاد.
  • علی IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    7 0
    دولت باید فکر اساسی برای برقراری ارتباط با کشورهایی که سر مسایل جزیی ارتباط نداریم ، بکنه. مراکش و مصر از کشورهای جالب و مورد توجه گردشگران در دنیا هستند و بودن پرواز مستقیم لازمه
  • بی نام IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    12 82
    پولدارها به خاطر عشق و حال و مطامع شخصی عزت این مملکت را زیر سوال می برند
  • مجيد IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    49 17
    ارزششو نداره.
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    5 9
    کازابلانکا چه خبره مثلا
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    15 0
    گواهي اشتغال؟ حساب معتبر بانكي؟؟ چه پر رو هستند. نكنه فكر مي كنند ايراني ميره به اونا پناهنده شه؟
  • محسن A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 1
    با توجه به بُعد مسافت و افزایش قیمت بلیط هواپیما، هزینه هتل، هزینه ویزا و سود تور گردشگری، قیمت زیاد بالایی نیست. مخصوصا با شرایط ذکر شده در متن.
  • امیر A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    3 0
    خب برن تونس پرواز مستقیم هم داره ارزونتر هم هست شباهتشم به مراکش زیاده
  • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    ارزانترش كن با گفته دوستان نميصرفه ممنون از راهنمايي دوستان