سایت صدای اقتصاد نوشت:

شاید بهتر باشد این روزها که حال اصفهانی ها خوب است و زاینده رود در شهر جاری است به فکر روزهای سخت و بی آبی بود و در این بین به این فکر کرد که چگونه می توان از همین حالا فکری به حال روزهای سخت کرد. طبق اعلام مسئولان وزارت نیرو و استانداری اصفهان زاینده رود تا خرداد ماه سال آینده در شهر جاری خواهد بود و پس از آن به دلیل شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب قطع خواهد شد.اما در این بین این سوال مطرح است که بزرگترین کارخانجات صنعتی اصفهان از جمله فولاد مبارکه سالانه چقدر آب مصرف می کنند. آبی که به دلیل حساسیت کار کارخانه فولاد هیچگاه قطع نمی شود و همیشه به سمت کارخانه روان است حتی اگر در شهر روان نباشد. کارخانه فولاد بدون آب اصلا امکان کار رکدن ندارد و باید تعطیل شود.

براساس اعلام مسئولان آبفای اصفهان کارخانه فولاد مبارکه این شهر به عنوان بزرگ ترین کارخانه فولاد کشور سال گذشته 27 میلیون متر مکعب آب مصرف کرده است و این در شرایطی است که آب مصرفی در شهر اصفهان 476 میلیون متر مکعب بوده است. مقایسه این دو عدد نشان می دهد که کارخانه فولاد مبارکه به تنهایی به اندازه 5.6 درصد در مقایسه با آب کل شهر مصرف دارد. البته در این بین نکته ظریف ولی بسیار مهمی هم وجود دارد و آن نقش کارخانه فولاد مبارکه در اقتصاد شهر اصفهان، اشتغال و... است. اما موضوع مهمی که به اعتقاد کارشناسان وجود دارد این است که از همان ابتدا موقعیت سنجی که برای راه اندازی کارخانه فولاد مبارکه در اصفهان صورت گرفته اشتباه بوده است و این کارخانه باید در یکی از شهرهای جنوبی کشور و در ساحل خلیج فارس احداث می شده است تا برای تامین آب کارخانه مشکلی وجود نداشته باشد.

در این بین مشکل دیگری که در اصفهان وجود دارد این است که کارخانه فولاد تنها کارخانه صنعتی شهر نیست که نیاز جدی به آب دارد بلکه ذوب آهن، پتروشیمی و ... نیز احتیاج به آب دارند در حالی که اصفهان با بحران جدی کم آبی رو به رو است. به اعتقاد کارشناسان از همان ابتدای موقعیت سنجی اشتباه بزرگ این بوده است که اصفهان به شهری صنعتی تبدیل شده است درحالی این شهر می توانست باتوجه به قطب توریستی بودند درآمد کلانی را به دست آورد و در عوض کارخانه فولاد و... می توانست به استانی دیگر توسعه بخشد.

اما حالا باهمه این ها و باتوجه به اینکه امکان جابه جایی کارخانجات صنعتی اصفهان و تعطیلی آن ها وجود ندارد کارشناسان توصیه می کنند پیاده سازی برنامه هایی در دست اجرا قرار گیرد تا آب مصرفی در کاخانه فولاد مبارکه و... کارهش پیدا کند و در این بین بهترین روش استفاده بهینه و استفاده دوباره از آب های مصرف شده و پاب ها در کارخانه است. به اعتقاد کارشناسان مسئولان فولادمبارکه با استفاده از سیستم فاضلاب می توانند اقداماتی را برای استفاده آب های دوریز صنعتی کارخانه انجام دهند. در همین راستا در حال حاضر احداث سیستم فاضلاب و پاب کارخانه در حال احداث است و مسئولان کارخانه امیدوارند با راه اندازی این سیستم بتوانند سالانه مصرف آب کارخانه را به زیر 20 میلیون متر کعب برسانند.

البته در این بین برای کشاورزی اصفهان نیز باید فکری کرد زیرا بخش مهمی از منابع آب زاینده رود در بخش کشاورزی مصرف می شود. به اعتقاد کارشناسان باید آبیاری کشاورزی در حاشیه زاینده رود تغییر کند. مسئولان کارخانه فولاد اصفهان مدعی هستند این کارخانه با 27 میلیون مترمکعب آب هشت برابر کشاورزی اشتغال ایجاد می کند. آخرین قرار داد آبی که بین مسئولان کارخانه فولاد مبارکه با وزارت نیرو بسته شده است به سال 1368 بازمی گردد و براساس آن سالانه 40 میلیون متر مکعب آب به کارخانه فولاد اختصاص یافته است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    19 1
    تو تهرانم برخی صنایع چند برابر کل مصرف شهروندان آب مصرف میکنن. از طرفی باعث آلودگی هوا و افزایش جمعیت هم میشه. برجسازیهای غرب تهران هم بماند
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    22 33
    در زمان پهلوي سازمان برنامه و بودجه متشكل از كارشناسان خبره و آگاه با ساخت كارخانه ذوب آهن و فولاد مباركه در فلات مركزي ايران مخالفت كرد اما شاه خودكامه حاضر به پذيرش موضوع نشد . كلا افرادي با روحيه خودراي وار مانند احمدي نژاد نيز نظرات كارشناسي سازمان مديريت و برنامه ريزي را تحمل نمي كردند و ديديد كه اين سازمان در روزهاي اخير بعد از 7 سال مجددا احيا شد
  • كارشناس پتروشيمي اصفهان A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    19 8
    پس از فولاد مباركه و ذوب آهن نام پتروشيمي اورده شده است كه كاملا گمراه كننده است صنايعي مانند نيروگاه و پالايشگاه بسيار بسيار بيشتر از پتروشيمي آب مصرف مي كنند لازم به ذكر است كه واحد پتروشيمي اصفهان يك واحد كوچك با سيستم كولينگ بسته مي باشد و اين واحد ساليانه فقط 500هزار متر مكعب آب مصرف مي كند كه پس از استفاده و تصفيه به مصرف فضاي سبز حاشيه شره مي رسد. ذكر نام اين شركت در كنار صنايع بزرگ و پر مصرف گمراه كننده است
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    22 21
    اینطور نیست آمار غیر واقعی ندهید،کارخانه های فولاد سیستمهای بازیافت و تصفیه آبwater treatmentدارند و مجددا بخش عمده ای از آب مصرف شده را به چرخه تولید باز میگردانند.
  • اروند EU ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    38 38
    بهتره تیتر رو به این صورت بنویسن "" کارخانه فولاد مبارکه 27 میلیون متر مکعب از آب کارون را می بلعد ""
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    20 17
    دقیقا اصفهان به لطف که چه عرض کنم از رانت حضور کسانی از این خطه در دولت های گذشته، صاحب صنایعی شده که مناسب اقلیم آن نیست. حالا بماند که مخارج حمل و نقل مواد اولیه مورد نیاز این صنایع از کانسارهای آهن و ذغال سنگ کشور که در کرمان و یزد و خراسان و نقاط دیگر پراکنده اند نیز چندان مقرون به صرفه نیست.
  • بی نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    12 13
    اگر فاجعه زیست محیطی خشک شدن زاینده رود ارزیابی گردد به مراتب بیش از ارزش فولاد مبارکه و سایر صنایع بسیار آب بر این منطقه است . جلو ضرر را باید زود تر گرفت و آن انتقال صنایع بسیار آب بر به کنار دریا و در صورت نیاز به آب شیرین تامین آن با آب شیرین کن است
  • دلواپس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    18 18
    این هم از جمله کارهای کارشناسی شده هست دیگه آخه اصفهان و یزد که اینقدر استانهای کم آبیه کارخونه فولاد میخواد چیکار...؟؟؟