عمرالبشیر خطاب به مردم جنوب سودان گفته است که با استقلال جنوب موافقت خواهد کرد. خبر در گفتگو با جعفر قناد باشی کارشناس مسائل افریقا این موضوع را مورد واکاوی قرار داده است

عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان در تازه ترین اظهار نظر خود گفته است که در صورت موافقت مردم جنوب این کشور، با استقلال آن منطقه موافقت خواهد کرد . استقلال جنوب سودان به معنای تجزیه بزرگترین کشور اسلامی جهان است که در مراحل بعدی می تواند به تجزیه دیگر مناطق سودان همچون دارفور نیز منتهی شود . خبر انلاین در گفتگو با جعفر قناد باشی کارشناس مسائل افریقا چرایی اظهار نظر عمرالبشیر را مورد بررسی قرار داده است.


عمرالبشیر پس از پشت سرگذاشتن جنگهای داخلی بسیار اکنون از برسمیت شناختن تجزیه جنوب سودان سخن می گوید ، ارزیابی شما از این سخنان چیست؟
طبق معاهده صلحی که زمان ریاست جهوری بوش با پادرمیانی آمریکا ، فرانسه و انگلیس بین جدائی طلبان جنوب و دولت مرکزی سودان منعقد شد مقرر گردید که این موضوع در سال 2011 به همه پرسی گذاشته شود و طرفین متعهد شدند که به نتیجه این همه پرسی مقید باشند . لذا اگر مردم جنوب به جدایی از سودان رای دهند عمر البشیر طبق توافقنامه نمی تواند با ان مخالفت کند. اما اینکه گفتن این سخنان در حالی که شخص عمرالبشیر مخالف تجزیه است چه ضرورتی دارد ، به ملاحظات سیاسی داخلی سودان بر می گردد. با توجه به اینکه در سال جاری میلادی انتخابات ریاست جمهوری سودان برگزار خواهد شد ، عمرالبشیر با این سخنان ضمن کسب رای مردم جنوب خود را در سطح ملی مطرح می کند. در ضمن تلاش می کند به اهالی جنوب بگوید که دولت مرکزی در مقابل خواست و اراده انها ایستادگی نمی کند تا بلکه از این طریق بتواند نظر آنها را بیشتر جلب کند.

فعالیت های جدایی طلبان جنوب سودان از چه زمانی و چرا اغاز شد؟
اواخر قرن نوزدهم ارتش بریتانیا با مهدی سودانی جنگ بسیار بزرگی داشت که به شکست انگلیسی ها منتهی شد . پس از آن انگلیسی ها در جنوب لبنان پایگاههایی برای خود ایجاد کردند و زبان اهالی را به انگلیسی و دین آنها را نیز به مسیحی تغییر دادند . از آنجا که اهالی جنوب از لحاظ قومی و نژادی نیز با مرکز سودان تفاوت داشتند . می توان گفت تمایلات جدایی طلبانه سوار بر تفاوت های چهار گانه قومی ، نژادی ، زبانی و مذهبی به حرکت در آمده است. پس از استقلال سودان در سال 1956 در چندین مرحله جنگ های بزرگی بین اهالی جنوب و دولت مرکزی رخ داد.

عمر البشیر چرا به برگزاری همه پرسی تن داد؟
عمرالبشیر با مشارکت دادن مردم جنوب در قدرت مرکزی ( به گونه ای که برخی وزرا از جمله وزیر خارجه سودان از اهالی جنوب هستند) سعی کرد نظر آنها را به سوی همبستگی و وحدت جلب کند . اما ماجراهای دارفور ( واقع در غرب سودان) و برخی اختلافات و جنگ های داخلی دیگر از یک سو وفشار آمریکا و انگلیس از سوی دیگر نهایتا دولت سودان را به امضا توافقنامه با جنوب واداشت اما عمرالبشیر با دریافت مهلت شش ساله سعی کرد در این مدت با ایجاد زیرساخت های عمرانی و همچنین دادن اختیارات بیشتر سیاسی نظر مثبت اهالی جنوب را جلب کند.

چقدر احتمال دارد اهالی جنوب به همه پرسی رای منفی دهند؟
همه چیز به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد . اگر عمر البشیر بتواند رای اهالی جنوب را در این انتخابات جلب کند احتمالا در همه پرسی نیز بتواند بر تصمیم آنها تاثیر گذار باشد ولی اگر عمرالبشیر رای نیاورد یا با رای پائین ریس جمهور شود احتمال جدایی جنوب افزایش می یابد که در مراحل بعدی به جدایی دیگر مناطق چون دارفور نیز می تواند منتهی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 38723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =