آیا در کرسی های آزاداندیشی، می توان آزادانه سخن گفت؟

دکتر رسول جعفریان در یادداشت تازه ای که به مناسبت هفته پژوهش در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین نوشته است، به موضوع کرسی های آزاداندیشی می پردازد.

این عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در ابتدای یادداشت می نویسد:
«تقریبا در این روزها و در اطراف دانشگاه، کم و بیش، تابلوهایی برای کرسی های آزاد اندیشی را ملاحظه می کنم ... یک مشکل وجود دارد و آن این که وقتی به موضوعات آن اطلاعیه ها و بنرها می نگرم، و حساسیت سیاسی آن موضوعات را در می یابم، فکر می کنم این کرسی ها بیش از آن که برای آزاد اندیشی باشد برای اثبات قضیه خاصی است. یعنی تقریبا نمی تواند غیر از این باشد. جالب است که برای آنها جایزه سفر به مشهد هم گذاشته شده است!
آنچه در تعبیر کرسی آزاد اندیشی اهمیت دارد تعبیر «آزاد» است و این «آزاد» حتی اگر معنای لفظی ظاهری و تحت اللفظی آن هم مراد باشد، بدین معناست که دست کم در اصلی ترین موضوع مورد بحث، بتوان آن را اثبات یا انکار کرد.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:
«برای مثال وقتی درباره «کارآمدی نظام» کرسی آزاد اندیشی گذاشته می شود، ضمن این که اصل آن موضوع خوبی است، چگونه می توان در یک جمع دانشگاهی یا.... درباره کارآمدی نظام بحث کامل کرد؟ شاید بهتر باشد در برخی از جهات خاص آن باشد تا این «آزاد»‌ بودن بتواند مصداق پیدا کند.
گاهی موضوعات از این هم مهم تر است و به راحتی می توان درک کرد کمتر امکان بحث «آزاد» درباره آن وجود دارد. حتی اگر اجازه یابد، برگزار کنندگان چه تضمینی دارند که چند سال بعد که کسی می خواهد استخدام شود، گزارشی در کارنامه او نباشد که در فلان جلسه که عنوان کرسی آزاد اندیشی داشته، شما چنان مطلبی را ابراز کردید یا نکردید! خیلی ساده گفته خواهد شد که شما می توانید هر کاری داشته باشید، و آزاد هستید، اما در اینجا در مقام استادی نمی توانید مشغول بکار شوید! البته بنده بر این باور نیستم که این سیاست نظام است اما به صورت سلیقه ای احتمال این گونه رفتارها وجود دارد. بنابرین به نظرم بهتر است کرسی های آزاد اندیشی ـ اگر می خواهد موفق باشد ـ در موضوعاتی عنوان شود که به راحتی بتواند نوعی شفافیت و آزاد فکری در آنها راه پیدا کند.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناظر A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    2 8
    عزیز برادر ، اقای جعفریان ، آزاداندیشی مورد نظر ، بدون آزادی هم میشود .