گسترش و تنوع آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر و روانگردان ایجاب می کند تا برنامه ها از این موضوعات عقب تر نباشد به همین دلیل نیازمند ایجاد فرصت برای ایده پردازی هستیم.

مدير كل توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: تغيير نگاه در مبارزه با مواد مخدر رفتن به سمت حوزه‌ فكر و ايده هاي جديد است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه خراسان، حسن موسوي چلك در نخستين جشنواره‌ ايده‌هاي برتر پيشگيري و كنترل مصرف مواد مخدر كه ظهر امروز در فرهنگسراي ترافيك برگزار شد، ضمن بيان اين مطلب اظهار كرد: تغيير در اين رويكرد نيازمند برنامه‌هاي جديد است كه يكي از اين برنامه‌‌ها برپايي چنين جشنواره‌اي است كه ابتدا در پنج استان خراسان رضوی، آذربايجان، شرقي، گلستان، كردستان و فارس و سپس به دليل استقبال بسيار در سال 93 با اضافه شدن در دو استان همدان و اردبیل نیز در حال پيگيري است.
وي ادامه داد: علي‌رغم اينكه همه ايده‌ها قابليت ندارند اما از داخل همين ايده‌ها بهترين آن‌ها بايستي به صورت مكتوب درآيد، بر روي سايت‌ها قرار گيرند تا امكان ايده‌پردازي‌ها جديد توسط ديگر افراد جامعه فراهم شود.
مدير كل توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور خاطرنشان كرد: اين ايده‌ها همچنين مي‌توانند در اختيار دانشگاه‌ها و دانشكده قرار گيرد و نيز بر روي پايان نامه‌هاي با اين مضامين كار است؛ موضوعاتي نيز كه جاي كار و مدل‌سازي دارند مورد حمايت پشتوانه نظري قرار گيرند.
وي تصريح كرد: اگر فردي ايده‌پرداز توان اجراي طرح خودش را داشت اجازه اين كار به او داده شود و نيز اين ايده‌ها مي‌توانند در اختيار موسسات مردمي قرار گيرد و در سیستم دولتي اجرا نشوند.
موسوي اضافه كرد: جشنواره ايده‌پردازي‌ها در زمينه پيش‌گيري از اعتياد مي‌تواند دو ساله برگزار شود و در اين خصوص اگر داشته‌هاي خود اتكا نماييم مي‌توانيم برنامه‌هاي كاربردي را تدوين كنيم.
مدير كل توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور خاطرنشان كرد: تا به اجتماعي شدن مواد مخدر برسيم دو دهه زمان نياز دارد و تجربه در اين رابطه نشان داده است كه نگاه نظامي و انتظامي تاثيري ندارد و با اينكه در حدود 3000 شهيد داده‌ايم اما نتوانستيم سن اعتياد را بالا ببريم و خانواده‌ها را از اعتياد در امن نگه داريم.
موسوي با بيان اينكه نبايستي مسائل اجتماعي را سياسي كنيم اظهار كرد: اين بسياري اجتماعي ربطي به دولت‌ها ندارد چرا كه ديدن يك معتاد در گوشه خيابان هيچ دولتي را خرسند نمي‌كند.
مدير كل توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت: مقصر اين، بسياري اجتماعي هيچ كس نيست و البته اين مساله نبايستي ما را از انتقاد از ظرفيت‌هاي سياسي غافل كند و در واقع ما بايستي به حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نگاهي واقع‌بينانه داشته باشيم.
وي افزود: در حوزه اجتماعي نيز مهمترين مولفه كشور كه نيروي انساني است؛ توسط مواد مخدر مورد هدف قرار گرفته است و اين حوزه اگر تخريب شود ترميم آن دشوار است.
در ادامه اين مراسم دبير جشنواره ايده‌هاي برتر پيش‌گيري و كنترل مصرف مواد مخدر سخن گفت و افزود: از لحاظ آماري 300 ايده به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است كه از اين تعداد 75 درصد در موضوع پيش‌گيري، 25 درصد در خصوص سياست‌گذاري‌ها، 11.8 درصد درمان و درصد كمي نيز در خصوص بازتواني و پژوهش بوده است.
وي ادامه داد: شركت كنندگان اين جشنواره متشكل از 46 درصد زنان و 57 درصد مردان است كه افراد بين 30 تا 40 سال را تشكيل مي‌دهند و نيز دبيران و معلمان بيش‌ترين شركت كننده در اين جشنواره بودند./خبرگزاری ایسنا/1393/9/24

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =