۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۸

.ویژگی هایی از اقدامات ایشان را با توجه به روایت ها و پدیده ی جهانی شدن در عصر ارتباطات و آن چه به ذهن می آید، می نویسم

آشکار است که نادانی های ما درباره امام مهدی بسیار بیشتر از دانایی ماست.جریان های مذهبی جهان،ادیان و به خصوص شیعه ،هریک امام مهدی را در قالب و چارچوب گفتار ذهنی و روایی خود بررسی و تحلیل می کنند.حتا معتقدان مذهبی نیز هریک تعبیر و تفسیری خاص از امام مهدی دارند.انچه از امام می نویسم، برداشت های شخصی است،کسی نمی تواند این برداشت ها را محدود به خود یا جریان خود کند،زیرا محدودسازی امام به هر جریان خاص می توان زمینه ساز اختلافاتی در نحوه ی اجرای کشورداری شود. کیفیت ورود امام،اقدامات ایشان و برنامه هایشان از نقاط تاریکی است که در مجموعه ی نادانی های ما قرار می گیرد،لکن آن چه مشخص است اینکه ایشان می آید گره های کار بشر فرومانده را بگشاید.ویژگی هایی از اقدامات ایشان را با توجه به روایت ها و پدیده ی جهانی شدن در عصر ارتباطات و آن چه به ذهن می آید، می نویسم و امیدوارم علاقمندان ظهور نیز آن را با نظراتشان تکمیل کنند:
1-مهم ترین مشکل بشر در عصر حاضر و در مکاتب مختلف از سوسیالیسم تا لیبرالیسم و همه ی مکتب های بشری پدیده ی شوم نابرابری است،نابرابری اقتصادی ناشی از عملکرد بشری که به تمرکز ثروت می انجامد،(نه مسائل شغلی و کاری که بنابه تعبیر حاج آقا جوادی آملی همه بشر در هر کار و شغل در تسخیر مشترک یکدیگرند و هیچ کاری نسبت به کار دیگر جنبه ی پست تر یا اولی تر ندارد).نابرابری اکنون به خطرناک ترین مرحله ی خود رسیده است.جهانی را می بینیم که توسعه یافتگان با هر شیوه ای از جمله بهره کشی و استثمار به شکوه ،ثروت و زندگی مترفانه رسیده اند.در کنار آمریکای شمالی آمریکای جنوبی و در کنار اروپا افریقا را می بینیم.به همین نسبت 400ثروتمند جهان4هزار میلیارددلار ثروت دارند در حالی که 12 درصد جمعیت جهان(860میلیون نفر)در فقرو 805میلیون در سوء تغذیه شدید به سر می برند.سازوکار رفع نابرابری که امام به کار می برند را نمی شناسیم،امابه طور طبیعی با شفاف سازی و مبارزه با تمرکز ثروت نابرابری اقتصادی رفع خواهدشد.

2-بشر از ابتدایی که زندگی جمعی را آموخت همراه با اندیشمندانش از سقراط و افلاطون و ارسطو تا عصر حاضربه دنبال این بوده چه کسی صلاحیت حکمرانی دارد.با توجه به اینکه ما آدمیان ماهیتی پیچیده داریم از نیت های یکدیگر خبری نداریم و همین انتخاب های نادرست در طول تاریخ زمینه ی فردگرایی و استبداد را فراهم می کرده است.فردی با اندیشه ی خدمت در ظاهر وارد می شود در نهایت مردم زمانی که از استبداد و رفاه زدگی او به ستوه می آیند و با شورش علیه او کاخش را فتح می کنند،می بینند که همه ی کشور در خدمت ثروت اندوزی او بوده است(شبیه فتح کاخ رئیس جمهور قبلی اوکراین).امام مهدی معمای انتخاب حکمران صالح برابر نظر مردم را با ویژگی الهی خود برطرف می کند.چون مردم در طول زمان اعتمادی مطلق به او یافته اند.لذا این مشکل تاریخی برطرف خواهدشد.

3-یاران امام مهدی که در قران به عنوان مستضعفانی نام برده شده اند که زمین را به ارث می برند،آنان در شمار کسانی نیستند که ثروت و جاه و مقام آن ها را به وادی فساد بکشاند،بی شک نفس اماره ی آنان به نفس مطمئنه ارتقا یافته و با یقین به معاد جاه طلبی،غرور و تکبر و میل به استبداد و خودکامگی در آن ها جای ندارد و حتی یاران ایشان شبیه ترین رفتار را به رسول الله خواهند داشت.بنابراین ویژگی های آزادی در نظام سیاسی ایشان بسیار فراتر از دموکراسی رایج است.آزادی هایی که با منطق و گفت وگو جذب به ارتقا روحی را ایجاد خواهدکرد.(این هایی که ظاهرا فقیر مالی هستند بعد به منصب و قدرت می رسند و سواستفاده می کنند مصداق مستضعفانی که زمین را به ارث می برند، نیستند، اینها نودولت و نورسیده قارونی اند!)

4-امام مهدی نوه بزرگوار پیامبر است و شبیه ترین به او در رفتار و عمل،لذا او مسلمانی به شیوه رسول الله را زنده می کند و با تمسک به قرآن و سنت واقعی رسول الله اختلافات مذهبی حاکم بین مسلمانان را می زداید ونگرش به احکام یکسان می شود.بحث های شیعه و سنی با یکسان سازی احکام جمع خواهدشد و عنوان کلی مسلمان و موحد نام می گیرد.
5-در اقدامات مداخله گرایانه ی آمریکایی ها معمولا با توجه به قدرت جهانی در هر منطقه یا کشوری از واژه آزاد سازی(liberation)استفاده می کنند.لکن در واقع امر آن ها آزادسازی را به نفع تسهیل روند سرمایه به ایالات متحده و متروپل خود هدایت می کنند.درحالی که امام مهدی به نوعی آزادساز(liberator) واقعی است،بی هیچ مزد و اجری از سوی مردمان.ایشان آزادسازی را ابتدا در دنیای اسلام و سپس در جهان اعمال خواهندکرد.پارادایم جدید امت سازی نیاز به رهبری مقتدر دارد.زیرا مرزهای کشورهای مسلمان برچیده خواهدشد و کشورهایی مانند چین،کره شمالی،روسیه و همه ی کشورهای دارای نظام های خودکامه و استبدادی نیاز به آزادسازی دارند،اصحاب امام مهدی این وظیفه را با تبلیغ و آزادی انجام می دهند.(استرالیای خود خواه هم آزادخواهدشد زیرا با 22 میلیون جمعیت اجازه ورود انسان های دیگر را نمی دهد) ایشان مرزهای ترسیمی را در منطقه ی خاورمیانه منتفی خواهدکرد.نظم نوین مهدوی جایگزین نظم وستفالی کهن خواهدشد.گمان نمی کنم در هدایت نهایی نیاز به جنگ و تسلیحات پیش آید،زیرا اگر بحث جنگ و تسلیحات متعارف باشد که باز تکرار کشتار و خونریزی خواهد بود و این نه با طبع مردم این روزگار هماهنگ است و نه با منطق نبوی محبت آمیز پیامبر،پس فتح او فتح قلوب تشنه ی روحانیت واقعی و شکوه وجلال الهی خواهدبود.به علاوه اگر تصور کنیم که 97 درصد علم زمان ایشان کشف و بهره برداری خواهدشد،دیگر زمانی برای جنگ نخواهدبود و همه درگیر فعالیت های علمی خواهندشد،بی شک با رفع نیازهای اولیه اقتصادی و زیستی، شکوفایی و خلاقیت علمی و هنری آغاز خواهدشد.بنابراین با توجه به خسته شدن بشریت از جنگ ،منطق نابودی و جنگ و انهدام جایگاهی ندارد.به شکل عملی راهپیمایی های مردمی در سراسر اروپا و امریکا برای مطالبه ی عدالت و شفافیت از هم اکنون زمینه برای پذیرش سخن ایشان فراهم کرده است.ایشان بنابه منطق قرآن استعمار(آبادانی و عمران)خواهندکرد و بنایی بر بناهای دیگر خواهند افزود،زیرا جنگ و ویرانی در شمار عمل فسادکنندگان قرار می گیردو امام علی(ع)نیز از انهدام و نابودی تاسیسات و حیوانات در جنگ ها به شدت نهی کرده اند و حضرت مسیح هم حجتی برای باور مسیحیان خواهندبود.لذا اینکه گمان کنیم آماده ی جنگ شویم،جایگاهی ندارد، باید آماده ی صلح و علم باشیم.تنها اقلیتی خودخواه و خودکامه در جهان که مصالح آن ها به مجتمع های نظامی و تسلیحات متصل است،خواهان جنگ هستند که این ها در مقابل رفتار امام مهدی مانند مخالفان اقلیتی هستند که در مکه و مدینه مقابل پیامبر ایستادند،اما نهایتا فتح قلوب با پیامبر بود.

6-یک مطلبی از متون هندی ها درباره ی آرماگدون و جنگ خیر و شر استخراج شده که فاصله ی بین سال های 2015 تا 2023 را زمان جنگ جهانی سوم می داند که پس از ان بشر با استیصال از حکمرانان دنیاطلب به قدیسین پناه می برند که تعداد ان ها 400نفر پیش بینی شده و استقرار حکومت الهی از آن زمان آغاز خواهدشد و ضمنا مرکز ایجاد حکومت الهی را هندوستان دانسته است،شباهت زیادی بین بحث آرمان گرایی مهدوی شیعه با آن ها وجود دارد،اما به گمان من پیشگیری از جنگ با آمدن امام مهدی محتمل خواهدبود.

7-یک ایدئولوژی نامتعارف به نام آنارشیسم(برخلاف معنای رایج هرج و مرج،معنی واقعی آنارشی بی فرمانروایی است)داریم که درون مایه اش این است که اقتدار سیاسی در همه ی اشکال خودبه ویژه دولت یا حکومت شر و نالازم است و انگیزه افراد توافق و همکاری داوطلبانه بر پایه دو سنت رقیب فردگرایی لیبرالی و اجتماع گرایی سوسیالیستی و آنارشیسم فصل مشترک لیبرالیسم و سوسیالیسم است ،یعنی شکلی از فراسوسیالیسم و فرالیبرالیسم که انسان ها به طور صلح آمیز و خود انگیخته کار خودشان را اداره می کنند(سیاست:اندرو هیوود/1389.)می توان الگوی غالب مردم دوران امام را این گونه تصور کرد،با تفاوت اینکه اندیشه توحید و معاد و باور به غیب هم به ان اضافه شود.

8-ما درباره شکوفایی علم زمان امام نادانیم و نمی دانیم ایشان چگونه علم را شکوفا خواهند کردو چگونه زمین و آسمان برکات خود را آشکار می سازد.به یقین راه حل بیماری های مزمن یافت خواهدشد و گرسنگی و تشنگی بشر با تدبیر راه گشای امام برطرف می گردد.در مسائل معنوی اما می دانیم که آشکارسازی منطق قرآن و فراتررفتن از تفسیرهای قشری و ظاهری بشر را به موضوع ارتقای روحی جلب و جذب خواهدکرد.در حال حاضر چگونه جوانان با فراتررفتن از برداشت های قشری به عرفان و گفتمان های فراتر ار تبلیغ رسمی ادیان علاقمند می شوند،ارائه الگوی حکمرانی مردمی و اخلاقی اهل بیت مانند آهن ربایی همه را جذب خواهدکرد.

9-برعکس آنچه فکر می کنیم به گمان نویسنده با توجه به اینکه نظام روحانی و آزادسازی ایشان از منظر فکری و تمدنی نزدیک و مشابه نظام کارکردی اروپا و آمریکاست،آن جا مانند مردم کشورهای خاورمیانه بیشترین استقبال از ایشان صورت می گیرد.فقرا و محرومان جهان و طبقه ی متوسط بیشترین حامیان ایشان هستند.قاره ی افریقا احتمالا مرکز شکوفایی در دوران ایشان خواهدبود.ضمنا ایشان تنها کسی هستند که اسلام مشابه تفسیرخوارج را نیک می شناسند و آن را نابود خواهندکرد.
10-بسیاری ازاحکام و تفسیرهای متعدد در اسلام از حجاب تا قطع دست سارق وتا مسائل بین حقوق زن و مرد را ما نمی دانیم،تنها ایشان قادر به دادن حکم قطعی درباره موارد اختلافی هستند.

11-بهترین الگوی رفتاری ایشان نگاه به رفتار رسول الله است.مهر،محبت،لبخند و مدارا با خانواده و مردم،نشکستن قلبی و نرنجاندن کسی،او از محبت و محبت به مردم در روزگارحاضر رمزگشایی می کند و برخلاف آن چه گمان می رود آمدن او پایان دنیاست،آمدن او آغازی برای شکوفایی حکومت الهی و تسخیر و بهره برداری زمین و آسمان توسط بشر است.

12-اما یک مساله ی مهم این است که استقرار نظام الهی و عدالت تنها از ابرمردی مانند ایشان که از سلسله ی پیامبر است برمی آید،هر تلاش و فعالیتی در خارج از مرزهای برای استقرار یا مشابه سازی توسط افراد عادی محکوم به شکست و تصادم منافع کشورها با یکدیگر است و برای ایران هزینه بردار خواهدبود،زیرا فردی به جز ایشان قادر به اتحاد سازی امت اسلام نخواهد بود، و تازمانی که بارقه های ظهور محقق نشده بهتر است نگاه ها متمرکز به داخل کشور باشد.در داخل نیز با توجه به اینکه ما توان اجرای عدالت به شیوه ی ایشان را نداریم،پس بهتر است نزدیکترین مدل حکمرانی که رضایت عامه مردم را در پی دارد در پیش بگیریم که همان دموکراسی و اصلاحات به نفع رضایت عامه مردم (با ادغام در رفتار نبوی و عدالت علوی تا حد توان و امکان )است.

(چون این بحث ها ماهیتی سلیقه ای دارد مصون از خطا و انحراف نیست از خوانندگان درخواست دارم نظر خود را اعلام فرمایند)

کد خبر 393766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    4 1
    متن بسیار جالب و منطقی ای بود. من شخصا امام زمان را امامی مهربان و رئوف میشناسم و کسانی که میگن امام زمان گردن میزند دز جبهه شیطان هستن زیرا به اعتقاد ما شیعیان امام فقط گردن شیطان و حزب او را میزند.
  • روح اله A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    1 1
    با سلام همانطوری که گفتید بحث سلیقه ای و نظر شخصی در بندهای مطالبتان وجود دارد. به نظرم مطالعه در نشانه های ظهور و دقت در توصیه های پیامبر اکرم ص و ائمه اطهار در آخرالزمان ما را به اسلام ناب نزدیک می کند و راه نجات را هر چند عملش سخت خواهد بود رهنمون خواهد کرد مثال: حدیثی از پیامبر ص در کتاب فتن و به نقل از شبکه ولایت در آخرالزمان گروهی از شام وارد عراق می شوند که پرچم های بزرگ سیاه دارند لباسشان سیاه و موهایشان دراز می باشد اسم آنها از اسامی شهر ها و بلاد است و می کشند و اگر قیام کردند شما از جای خود بر نخیزید یعنی به آنها ملحق نگردید که مسلمان نیستند و مراقب باشید با آنها مواجه نشوید که می کشند پنجه های آنها در حجاز افکنده می شود و عربهای سخت دل در کنار رود فرات از آنها می کشند.
  • مریم السادات IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    0 1
    «هر تلاش و فعالیتی در خارج از مرزهای برای استقرار یا مشابه سازی توسط افراد عادی محکوم به شکست و تصادم منافع کشورها با یکدیگر است و برای ایران هزینه بردار خواهدبود،زیرا فردی به جز ایشان قادر به اتحاد سازی امت اسلام نخواهد بود، و تازمانی که بارقه های ظهور محقق نشده بهتر است نگاه ها متمرکز به داخل کشور باشد» این قسمت از متن به نظر دچار مشکل باشد... درست است که مدینه فاضله ای که اتحاد امت اسلام در آن محقق می شود قطع و یقین به دست مهدی فاطمه بنا خواهد شد، اما این دلیل نمی شود که ما با وجودی که انسان های عادی هستیم تمام تلاش خودمان را برای رفع ظلم، ایجاد اتحاد و انجام هر آنچه که خوب است، در داخل یا خارج کشور انجام ندهیم...