۰ نفر
۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۰
لشکر کشی علیه حوثی‌ها

در یک سحرگاه خونین از سال 1962 میلادی عبدالله السلال رهبر شورشیان علیه حکومت امامان زیدی یمن در حالی که شدیدا از سوی هواداران حکومت ائمه زیدی در محاصره قرار داشت با جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر تماس گرفت.

حسن هانی زاده:

در یک سحرگاه خونین از سال 1962 میلادی عبدالله السلال رهبر شورشیان علیه حکومت امامان زیدی یمن در حالی که شدیدا از سوی هواداران حکومت ائمه زیدی در محاصره قرار داشت با جمال عبدالناصر رهبر وقت مصر تماس گرفت.

عبدالله السلال از عبدالناصر خواست تا برای سرکوب نیروهای وابسته به حاکمیت زیدی ها وپاکسازی شمال یمن از وجود هواداران شیخ بدر حمید الدین خلیفه سرنگون شده یمن ،نیروی نظامی برای کمک به شورشیان یمن اعزام کند.

در همان شب جمال عبدالناصر رئیس جمهوری وقت مصر به ارتشبد عبدالحکیم عامر وزیر جنگ وقت مصر دستور میدهد تا 3 لشکر پیاده برای کمک به شورشیان یمن سریعا به صنعااعزام کند.

70 هزار نفر از نیروهای لشکرهای 5-6و7 از ارتش دوم مصر برای کمک به نیروهای تحت امر عبدالله السلال اعزام می شوند واین تصمیم همان"پر کاهی است که کمر شتر را شکست".

این نیروها از سال 1962 تا سال 1970 در گیر یک جنگ نفس گیر داخلی در یمن بودند که این امر به شکست ارتش مصر در جنگ ژوئن 1967 منجر شد .

شمار تلفات ارتش مصر در جنگ 8 ساله داخلی یمن به 27 هزار نفر رسید که این تلفات نارضایتی ها را علیه جمال عبدالناصر در مصر تشدید کرد.

آیا ژنرال عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر که رویای تبدیل شدن به جمال عبدالناصر را در سر می پروراند همان اشتباه جمال عبدالناصر را تکرار خواهد کرد ونیروی نظامی به یمن اعزام می کند؟.

ظاهر امر نشان میدهد که حاکمان نظامی مصرهمواره سعی داشته اند تا نوعا مشکلات داخلی خود را با یک حرکت نظامی که بهره اقتصادی برای مصر به همراه دارد،حل کنند.

جمال عبدالناصر در اوایل دهه 60 از قرن گذشته میلادی با انگیزه کاهش نفوذ زیدی های یمن وتسلط بر تنگه باب المندب نیرو به یمن اعزام کرد وژنرال عبدالفتاح السیسی نیزبا همین انگیزه قصد دارد نیروهای خود را وارد یمن کند.

درخواست عربستان از مصر برای اعزام 25 هزار نیروی نظامی واستقرار این نیروها در مرز مشترک یمن وعربستان نشان میدهد که ژنرال عبدالفتاح السسیسی قصد دارد همان اشتباهی را که عبدالناصر مرتکب شد ،تکرار کند.

بحران داخلی یمن در فوریه سال2011 زمانی آغاز شد که شورای همکاری خلیج فارس طرح انتقال قدرت را برای حفظ ساختار سیاسی یمن ومصادره انقلاب مردم یمن ارائه داد.

علی عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن که از سال 1987 قدرت را در دست داشت بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس،قدرت را به معاون خود عبد ربه منصور هادی واگذار کرد.

درطول 4 سال گذشته حوثی ها که بخشی از ساختار یمن را تشکیل می دهند تلاش کردند تا انقلاب یمن را از انحراف نجات دهند ولذا سازوکارهائی برای تقویت انقلاب این کشور ارائه دادند.

از همان زمان جریان سازی های گسترده ای از سوی برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بویژه عربستان آغاز شد زیرا رسانه های عربی وسعودی تلاش کردند تا حوثی ها را بخشی از امتداد عقیدتی ایران تلقی کنند.

عمده تمرکز رسانه های عربی بر این موضوع است که حوثی های شیعه یمن ،سیاست های ایران را برای تسلط بر تنگه استراتژیک باب المندب عملیاتی می کنند .

عربستان هر چند در طول هفته های اخیردرگیر انتقال قدرت بود وکمتر به موضوع یمن می پرداخت اما یمن بخشی از دغدغه های امنیتی رژیم آل سعود را تشکیل میدهد.

از مدتها پیش عربستان یکی از عوامل خود را به نام علی محسن الاحمر برای سازماندهی قبایل وارتش علیه حوثی ها به یمن اعزام کرد.

علی محسن الاحمر که به علی شیمیائی یمن معروف است قبلا فرماندهی نظامی منطقه شمال یمن را به عهده داشت ودر سرکوب حوثی ها نقش مهمی ایفا کرد.

از سال 2004 تا سال 2010 ژنرال علی محسن الاحمر6 بار بصورتی وحشیانه از زمین وهوا به مناطق حوثی ها در صعده وصنعا حمله کرد وهزاران نفر ازاین مردم مستضعف را به شهادت رساند.

وی پس از سرنگونی علی عبدالله صالح به عربستان فرار کرد اما اکنون باردیگر به میان قبیله الحاشد برای تحریک قبایل یمن علیه حوثی ها باز گشت.

طی هفته های اخیربا توجه به وجود برخی تحرکات از سوی ارتش برای کودتا علیه حوثی ها لذا این مجموعه بخش هائی از مراکز نظامی وامنیتی یمن را برای خنثی ساختن تحرکات ارتش ،تصرف کردند.

بیانیه قانون اساسی ،تشکیل یک شورای 5 نفره ریاست جمهوری تشکیل یک هیات 551 نفره به جای پارلمان بخشی از اقدامات حوثی ها برای جلو گیری از اقدامات ژنرال های ارتش یمن بود.

اما از یکسو عربستان نیز با همکاری کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یک سلسله اقدامات سیاسی برای کاهش نفوذ حوثی ها انجام داد .

شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر خود در ریاض بیانه ای صادر کرد وضمن محکوم کردن تحرکات حوثی ها از شورای امنیت خواست تا یمن را زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار دهد.

شورای امنیت نیز قطعنامه ای علیه حوثی ها صادر کرد اما با توجه به نفوذ روسیه وچین موفق نشد یمن را تحت بند 7 منشور سازمان ملل قرار دهد اما دخالت شورای امنیت در مسائل داخلی یمن از نفوذ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حکایت دارد.

پس از نا کامی شورای همکاری خلیج فارس در اجبار شورای امنیت به صدور قطعنامه شدید علیه یمن ،عربستان از مصر خواست تا برای سرکوب حوثی ها 25 هزار نیرو به یمن اعزام کند.

با توجه به اینکه مصر سالانه 14 میلیارد دلار کمک مالی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دریافت می کند لذا این احتمال وجود دارد که مصر در آینده وارد یک ماجراجوئی جدیدی در یمن بشود.

تجربه گذشته نیز نشان داده که ارتش مصر توان میدانی قابل قبولی در مقابله با گروه های مسلح ندارد وورود ارتش مصر به یمن برای قاهره هزینه های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

قطعا ورود ارتش مصر به یمن نه تنها کمکی به حل بحران یمن نخواهد کرد بلکه به یک جنگ خونین داخلی منجر خواهد شد وارتش مصر در نهایت بازنده آن خواهد بود.

حوثی های یمن مصمم هستند تا بهر قیمتی که شده حقوق مشروع خود را کسب کنند اما ورود احتمالی ارتش مصر به یمن اوضاع این کشور را پیچیده تر خواهد کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =