سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با خبرآنلاین وضعیت بحران یمن و مواضع عربستان در این باره را تبیین و تحلیل می کند.

سعیدجعفری - تحولات نظامی در یمن از روز نخست حمله ائتلاف تا امروز تغییرات فراوانی کرده است. در حالی که عربستان گمان می کرد ظرف مدت کوتاهی می تواند به آنچه می خواهد در این کشور همسایه خود دست یابد حالا زمزه هایی از مصالحه سعودی بر سر روند تحولات در یمن به گوش می رسد. نصرت الله تاجیک بر این باور است عربستان سعودی خواهان گشودن پنجره ای برای گفتگو با ایران است تا بتواند مشکلات خود را چه در حوزه یمن و چه در دیگر مسائل منطقه ای حل و فصل نماید. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با دیپلمات پیشین وزارت خارجه و کارشناس مسائل خاورمیانه را می خوانید.

زمزمه هایی برای توافق میان عوامل دخیل در بحران یمن برای معرفی بحاح به عنوان معاون منصور هادی و آرام کردن بحران به گوش می رسد. اوضاع در این رابطه را چگونه می بینید؟

البته این ایده ای است که عمانی ها دنبال می کنند که بحاح به عنوان معاون هادی منصور مطرح شود. ایده ای که من به شخصه با آن مخالف هستم و هر راهکاری که در آن منصور هادی در دولت آینده حضور داشته باشد نمی تواند به سود مردم یمن باشد. ضمن اینکه بعید می دانم چنین راهکاری از سوی مردم یمن هم مورد پذیرش قرار گیرد.

اما مخالفتی از این باب شنیده نشده است. شما بر چه اساس معتقدید چنین مدلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟

برای اینکه مردم یمن به یاد دارند که آتش اصلی این بحران را آقای منصور هادی روشن کرده است. او با فرارش از کشور و پناه خواستن از عربستان سبب شد تا شرایط در این کشور تا این اندازه بحرانی شود. آقای هادی گفتگوهای یمنی - یمنی را کنار گذاشت و مصالح کشور را به بیگانه فروخت. بر این اساس من بعید می دانم خود انصارالله هم با چنین ایده ای موافق باشد. اینکه شما اشاره کردید مخالفتی نبوده فقط از این باب قابل مطالعه است که سکوت را علامت رضا بدانیم در غیر این صورت هنوز هیچ کس از این ایده استقبال نکرده است.

به نظر می رسد پس از گذشت زمان سعودی از موج اقدامات خود کاست و برخلاف پیش بینی اش قضیه به این راحتی که تصور می کرد به پایان نرسید. در حال حاضر رفتارها و ایده های ریاض را چگونه می توان تحلیل کرد؟

دولت سعودی برآوردش این بود که با دخیل کردن کشورهایی چون ترکیه، پاکستان و مصر می تواند نوعی بعد فراعربی به این قصه بدهد و بتواند موج ایران ستیزی را تقویت کند. اما با گذشت زمان دیدیم که مجلس پاکستان موافقتی در خصوص دخالت دولت این کشور در این اقدام انجام نداد و ترکیه و مصر هم به دلایل داخلی از تصمیم اولیه خود کوتاه آمدند. ضمن اینکه از اساس محاسبات نظامی عربستان هم اشتباه از آب در آمد و حتی موجب شد وجاهت عربستان به عنوان خادم الحرمین تحت تاثیر قرار گیرد. به نظر می رسد عربستان سعودی دیگر به دنبال مصالحه است اما اینکه جزئیات و فرمول این مصالحه چگونه باشد هنوز مشخص نیست.

جمهوری اسلامی ایران هم طرحی ۴ مرحله ای برای حل این بحران ارائه داد و آقای ظریف در سفر خود به اروپا هم در این رابطه سخن گفت. واکنش ها نسبت به این ایده چطور بوده است؟

همانطور که شما اشاره کردید آقای ظریف در سفر خود به اسپانیا و پرتقال از این ایده سخن گفتند و اتفاقا مورد توجه رسانه ها و شخصیت های سیاسی غربی و اروپایی هم قرار گرفت. اما به هر حال نباید این نکته را فراموش کنید که عربستان حتما اقدامش را با چراغ سبز آمریکا انجام داده و بدون رضایت و اجازه واشینگتن چنین اقدامی را انجام نمی داد. متاسفانه یکی از مشکلات سیاست خارجی ما این است که عآمریکا هرچند در بیان می گوید که نقش ایران را می پذیرد و بر تاثیرگذاری ایران به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه ای تاکید می کند اما در عمل حاضر نیست پیشنهادات و ایده های ایران را بپذیرد. ایده ایران واقعا منطقی و منصفانه است. چون در همان ابتدا تاکید می کند در شرایط جنگ نمی توان از گفتگو سخن گفت و باید در ابتدا آتش بس ایجاد شود و سپس کمک های انسان دوستانه برای التیام دردهای مردم این کشور به کار گرفته شود و سپس گفتگوهای یمنی - یمنی برای تشکیل دولت وحدت ملی شکل گیرد. باید به خاطر داشت که به دلیل تنوع قومی و گروهی یمن حتما باید دولت وحدت ملی تشکیل شود و در غیر این صورت نمی توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.

با مجموعه این تفاسیر پیش بینی شما از آینده و چشم انداز شرایط یمن چگونه است؟ فکر می کنید بالاخره این درگیری ها و بحران ها چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

به هر حال سعودی حتما نمی خواهد به عنوان شکست خورده معرفی شود و اقداماتش به نوعی عقب نشینی تلقی گردد. در نتیجه این تا اندازه ای کار را سخت می کند. اما شواهد و قرائن حاکی از این است که سعودی در پی ایجاد کانالی برای گفتگوی مستقیم با تهران است تا بتواند این مشکل را به نوعی حل نماید. در نتیجه اگر این موضوع محقق شود و مذاکرات دوجانبه صورت گیرد می توان به بهبود شرایط و اوضاع امیدوار بود. پیش بینی من هم این است که این مذاکرات صورت خواهد گرفت.

 30849

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    1 0
    حکام جدید عربستان، به بهای خون مردم بدبخت و فقیر یمن، با بمب باران آنها، خزانه های شخصی خود را با کمیسیون های کارتلهای اسلحه سازی امریکا پر می کنند. آنها اکنون از عقوبت جنایات خود در هراسند و دوست دارند از آورده ها و غنایم به دست آمده بدون دردسر استفاده نمایند و در این مسیر باج دهند کنار بیایند و به عیش و عشرت خود بپردازند بدون هر گونه تهدید و جنگ، ایران مانعی جدی برای این مسئله است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 1
    حالا شما ناز نکنید تا دشمنان سو استفاده نکنند