کرزای با استناد به افزایش سربازان امریکایی در افغانستان امیدوار است که دو کشور در مسیر کاهش تنش‌ها گام بردارند.

حامد کرزای رئیس‌جمهوری افغانستان اعزام نیروهای بیشتر به کشورش بنا بر تصمیم رئیس‌جمهوری تازه‌نفس ایالات متحده را خوش‌یمن می‌داند و امیدوار است که این اقدام نظامی به معنای تغییر در عملکرد ایالات متحده در قبال افغانستان باشد. خوش‌بینی که هنوز برای اظهار نظر در خصوص صحت آن بسیار زود است . هفتاد و دوساعت پیش باراک اوباما سرانجام در راستای تحقق وعده‌های پیشین برآمده و فرمان اعزام 17 هزار نیروی تازه‌نفس به افغانستان را صادر کرد . همزمان با این اعزام نیرو باراک و حامد کرزای برای نخستین بار با هم تلفنی نیز صحبت کردند .
حامد کرزای با استناد به تمامی این حوادث ابراز امیدواری کرد که دو کشور در مسیر کاهش تنش‌های پیشین گام بردارند. کرزای همچنین با اشاره به افزایش تلفات غیر‌نظامیان در حملات جنگنده‌های امریکایی و ناتو به مناطق مختلف افغانستان گفت: نیروهای آمریکا و ناتو با انجام هماهنگی‌های بیشتر با دولت افغانستان در جریان عملیات‌ها برای ممانعت از تلفات بیشتر غیرنظامیان موافقت کردند. از این پس هیچ گونه عملیات نیروهای خارجی بدون هماهنگی با نیروهای افغان انجام نخواهد شد.


روابط میان واشنگتن و کابل به دلیل اعتراضات حامد کرزای بر سر کشته شدن غیر نظامیان و شکایت آمریکایی‌ها از عملکرد وی به دلیل عدم اقدامات کافی در مبارزه با فساد دوران پرتنشی را تجربه می‌کند.
کرزای در ادامه گفت: اگر نیروهای خارجی به حرف ما گوش نکنند ما از لویه جرگه می‌خواهیم که تشکیل جلسه دهد و از طالبان و گلبدین حکمتیار، رهبر شبه نظامیان می‌خواهیم برای تصمیم‌گیری در خصوص حضور نیروهای خارجی در کشور تصمیم‌گیری کنند.
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که آمریکا متحدان ائتلاف خود در افغانستان را برای اعزام نیروهای بیشتر تحت فشار قرار می‌دهد. اما برخی کشورهای اروپایی از اعزام نیروهای بیشتر به دلیل مخالفت‌های داخلی با این امر اجتناب می‌کنند. در این میان تنها ایتالیا آمادگی خود را برای اعزام نیروهای ایتالیایی به افغانستان تا پایان ماه آوریل اعلام کرده‌است. همزمان با این کش‌و قوس‌های سیاسی برخی تحلیل گران معتقدند که حضور وسیع نیروهای خارجی در افغانستان این خطر را به وجود می‌آورد که افغانستان کشوری اشغال شده تصور شود.
ایتالیا رییس گروه هشت پیش از این اعلام کرده بود که درصدد برگزاری کنفرانسی در ماه ژوئن برای جمع کردن ثروتمندترین کشورهای جهان و قدرت‌های منطقه‌ای نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هند، چین و ترکیه برای یافتن راهی جهت برقراری ثبات در افغانستان و پاکستان است.


امریکا در گرداب افغانستان

ایالات متحده به رهبری باراک اوباما به دنبال عملی کردن طرحی جایگزین در دو کشوری است که جورج بوش با حمله به آنها در طول هشت سال ریاست جمهوری بار مالی فراوانی را بر دوش کشورش گذاشت. بر اساس این طرح نیروهای امریکایی از عراق به افغانستان اعزام خواهند شد . یعنی یک کشور شاهد عقب‌نشینی نیروها خواهد بود و کشور دیگر در آستانه ورود نیروهای جدید قرار می‌گیرد. در این میان اما نه فرماندهان امریکایی حاضر در افغانستان و نه خود افغانها آینده چندان درخشانی را برای این کشور در طول سال جاری میلادی متصور نیستند. بر همین اساس فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در افغانستان در این خصوص می‌گوید: حتی با وجود افزایش 17 هزار سرباز آمریکایی سال بسیار دشواری در این کشور پیش رو است و جنگ علیه شورشیان در جنوب افغانستان به بن‌ بست کشیده خواهد شد.


ژنرال دیوید مک کرنان فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان، از تصمیم باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا برای اعزام 17 هزار نیروی آمریکایی و افزایش 50 درصدی نیروهای این کشور در افغانستان استقبال کرد، اما هشدار داد که پیروزی قریب‌الوقوعی در جنگ علیه طالبان برای آمریکا محقق نخواهد شد و آمریکا مجبور است تعداد زیاد نیروهایش را برای یک دوره نامعین در افغانستان نگه دارد.
این ژنرال آمریکایی افزود: ما مشکلات اساسی فقر، بی‌سوادی و خشونت را داریم که بیش از سه دهه گریبانگیر این کشور بوده، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که همه چیز به سرعت بهبود یابد. با این حال ما شاهد خواهیم بود که با این تعداد نیروی افزوده شده حداقل فرصت از بین بردن بن‌بست ایجاد شده در وضعیت امنیتی جنوب افغانستان را داریم. حداقل چهار سال طول می‌کشد تا نیروهای بین‌المللی بتوانند مسوولیت‌های امنیتی را به سربازان افغان تحویل دهند و به آنها نقش محوری اعطا کنند.


مک کرنان گفت: همواره گفته‌ام که این امر تنها به شیوه نظامی وابسته نیست بلکه باید راه‌های سیاسی نیز مورد بررسی قرار گیرد. باید با کسانی که در افغانستان زندگی می‌کنند برای حل مشکلات‌شان بحث و تبادل نظر شود. شورش تنها در افغانستان نباید تحت کنترل قرار گیرد اکثر مردم این کشور طالبان ودیگر گروه‌های شبه نظامی را نفی می‌کنند حتی کمکی به آنها نمی‌کنند اما باید گفت که مردم این کشور امیدی برای زندگی بهتر ندارند.
همزمان با این اظهارات ،رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا برای حضور در نشست وزیران خارجه ناتو راهی لهستان شده است. پیش بینی می‌شود وی در این نشست کمک بیشتر اعضای ائتلاف در افغانستان را خواستار شود.
جف مورل، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: پیام گیتس این خواهد بود که حمایت بیشتر ناتو را حداقل در امور غیر نظامی و آموزش پلیس و انجام اصلاحات در کشورداری نیاز داریم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =