همزمان با روز ملی فناوری فضایی، 7 طرح مهم هوافضا، صبح امروز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور و وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ارتباطات و فناوری اطلاعات در تهران رونمایی و افتتاح شد.

در این مراسم ویژه که در محل سالن اجلاس سران با حضور جمع کثیری از مقامات کشوری و لشگری برگزار شد، نخستین موجودات زنده ایرانی سوار بر کاوشگر3 راهی فضا شدند؛ از ماهواره ملی طلوع، نمونه مهندسی ماهواره‌های ملی مصباح2 و نوید علم و صنعت، نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ و موتور ماهواره‌بر سیمرغ رونمایی شد.

هم‌چنین نخستین مرکز پردازش تصاویر ماهواره‌ای ایران و آزمایشگاه 3بعدی مجازی ماهواره‌ای با پیام رییس‌جمهوری فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

پرتاب نخستین محموله زیستی ایران به فضا
مهم‌ترین رویداد خبری امروز، پرتاب کاوشگر3 با پیام دکتر احمدی‌نژاد به فضا بود. پس از پرتاب موفقیت‌آمیز کاوشگر 1 و 2 به فضا، دانشمندان و متخصصان فضایی کشورمان موفق شدند نخستین بار محموله زیستی را با کاوشگر 3 به فضا پرتاب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این کاوشگر با فرستادن کپسول زیستی براساس ضوابط و استانداردهای مربوط، جبهه جدیدی از فعالیت‌های علمی در عرصه فناوری فضایی جمهوری اسلامی ایران گشوده شد.

تله‌متری فعالیت‌ها و عملکرد کاوشگر در فرآیند پرتاب، ارسال تصاویر هم‌زمان به ایستگاه زمینی متحرک، کنترل رایانه پرواز در کل فرآیند، کنترل عملیات فرامین و جدایش، نمایش کپسول زیستی و موجودات زنده درون آن به صورت بهنگام، دستیابی به مجموعه امکانات آزمایشگاهی برای داده‌برداری از فضای جو رقیق و خارج از جو و آزمایش زیرسیستم فضایی از دیگر دستاوردهای پرتاب کاوشگر3 به فضا به شمار می رود.

کاوشگر 3 از زیرسامانه‌های سازه، محفظه زیستی، تغذیه، ارسال داده‌های تله‌متری، تصویربرداری و ارسال همزمان، رایانه پرواز، سنجش محیطی و بازیابی تشکیل شده است

سخنان دکتر احمدی‌نژاد
دکتر احمدی‌نژاد در مراسم رونمایی از طرح های ملی دانشمندان فضایی ایران با اشاره به این‌که پیشرفت دانشمندان ایرانی در عرصه‌های گوناگون در طول یک سال اخیر بسیار خیره‌کننده بوده است، گفت: «هر کدام از این موفقیت‌های دانشمندان ایرانی نیازمند جشن ملی است. دانشمندان ایرانی با خودباوری و ایمان، کار می‌کنند و اگر سال گذشته اولین حضور ایران در فضا بود، امسال ایرانیان موجودات زنده به فضا می فرستند. امروز آسمان‌ها می‌تواند در تسخیر دانشمندان ایرانی قرار گیرد».

دکتر احمدی نژاد سپس از تمبرهای یادبود ماهواره ملی طلوع، ماهواره ملی مصباح، ‌ماهواره نوید علم و صنعت و هم‌چنین روز ملی فناوری فضایی نیز رونمایی کرد..

آشنایی با دستاوردهای جدید فضایی

ماهواره طلوع
ماموریت اصلی ماهواره ملی طلوع، تصویربرداری تک طیفی با تفکیک‌پذیری 50 متر و ذخیره و ارسال داده‌های تصویری به ایستگاه‌های زمینی دریافت تصویر است که به این منظور با ایستگاه‌های زمینی تله‌متری، ردگیری و فرمان و مرکز کنترل طرح قابلیت تبادل داده های پایش و کنترل ماهواره‌ای دارد.

با توجه به ویژگی‌های تصاویر ماهواره‌ای طلوع می‌توان کاربردهایی همچون نقشه‌برداری زمین در مقایس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه‌های آبی و دریا، مشاهده و ارزیابی تخریب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی و نظایر آن را برای این تصاویر برشمرد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پایین دایروی به ارتفاع مدار بیش از 500 کیلومتر است و 2 سال عمر مفید برای آن پیش‌بینی می‌شود. انرژی این ماهواره را نیز آرایه‌های خورشیدی بر روی بدنه و باتری‌های ثانوی تامین می‌کند.

ماهواره مصباح2
ماهواره ملی مصباح2 از نوع ماهواره‌های مخابراتی است که در باند یو.اچ.اف کار می کند. ماموریت اصلی این ماهواره ذخیره و بازیابی اطلاعات، جمع‌آوری و پخش داده‌ها روی مناطق وسیع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

هدف از توسعه طرح مصباح2 کسب دانش فنی، تحلیل، ساخت و آزمایش ماهواره‌ای به صورت بومی، دست‌یابی به فضا از طریق طراحی و پرتاب یک ماهواره نزدیک به زمین و ایجاد یک شبکه ارتباطی ماهواره‌ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ایران یا دیگر نواحی جغرافیایی دنیاست.

نوید علم و صنعت
ماهواره نوید علم و صنعت نخستین ماهواره علمی دانشجویی کشور است که به صورت بومی ساخته شده و ماموریت آن، تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر 750 متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است.

ماهواره‌بر سیمرغ
نمونه مدل اولیه ماهواره‌بر سیمرغ که در ایران طراحی و ساخته شده؛ قادر است با استفاده از نصب جدید و پیشرفته موتورهای سوخت مایع، انرژی لازم را برای قرار دادن ماهواره‌هایی تا وزن 100 کیلوگرم در مدار پانصد کیلومتری زمین تامین کند.

موتور ماهواره‌بر سیمرغ از ترکیب چهار موتور 32 تنی تشکیل شده و می توان از آن در ماهواره‌برهایی با قدرت زیادتر در آینده استفاده کرد. این موتور می‌تواند ماهواره‌هایی با وزن 700 کیلوگرم را در مدار هزار کیلومتری زمین قرار دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
    1 0
    به جاي آسمان كمي هم به فكر ما زمينيهاي خوشه يك باشيد!
  • فیلم ساز IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
    1 1
    بنظر می رسد نرخ تورم نیز با این موشک به بالا پرتاپ شده - چرا خبر خوش تورمی کسی نمی دهد - کمر مردم زیر این این تورم خم شده !!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
    1 1
    هیچکدام ازاینهابرای مردم زیرخط فقرخبرخوشی نیست و برای مردم نان و رفاه نمیشود.پول مردم راخرج موشک و ماهواره و چیزهای بدردنخور نکنید وبه دردملت برسید.ملت ایران ارزانی و رفاه و آزادی میخواهند نه موشک و ماهواره.
    • امید IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      1 1
      دوست عزیز و به اصطلاح مردم دوست من رفاه فقط با تکیه بر فناوری و علم بدست می آید چرا با غرضورزی و کوته فکری نظر میدهی یا حق
  • خسرو IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۴
    1 1
    آقایان فیم ساز و بدون نام همه تون کوتاه فکر هستید
  • saman IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۵
    1 1
    رسیدن به دستاوردهای این چنینی حکایت گذاشتن خشت کج روی هم است. ابتدا به حقوق مردم بیچاره برسید بعد به فکر بلند پروازی های خود و فرستادن کرم خاکی به آسمان.
  • امیر IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۶
    1 1
    موش بیچاره چه گناهی کرده بود که اونجوری بسته بودیدش اسم این ها را میزارید محموله زیستی