سایت صدای اقتصاد نوشت:

رئیس بانک مرکزی از زمان شروع کار خود یکی از چالش های اصلی نظام بانکی در کشور را بنگاهداری بانک ها و وجود املاک و مستقلات فروان بانک ها اعلام کرده است و قول هایی برای حل این مشکل داده است، در گفت و گویی کوتاه از ولی الله سیف در گفت و گو با سایت صدای اقتصاد درباره پیگیری این برنامه و وعده هایش در این زمینه پرسیده ایم.

شما حدود 6 ماه پیش اعلام کردید که بانک ها باید شعب و املاک خودشان را به فروش برسانند و واگذار کنند؛ حالا بعد از این چند ماه این قول و وعده به چه نقطه ای رسیده است؟

ببینید ما اعلام کردیم به بانک ها که دارایی های ثابت و اموالشان را ظرف 5 سال و سهام و بنگاه هایی که دارند را ظرف 3 سال واگذار کنند.

تاکنون چقدر پیش رفت در این زمینه وجود داشته است؟ آیا اصلا کار شروع شده است؟

بانک ها یک برنامه زمان بندی شده ای به ما ارائه داده اند و اکنون این برنامه ها درحال پیشرفت است.

چند درصد از این برنامه ها پیشرفته است، 5 درصد، 10 درصد، چه میزان؟

نمی توانم آماری را مطرح کنم زیرا درصدی نیست ما با برنامه های مشخصی داریم و بخشی از پیشرفت ها در این زمینه هم مربوط به تحولات بازارها دارد برای جذب سرمایه گذاری.

به نظر خودتان در پیش برد این برنامه و هدفگذاری موفق بوده اید؟ شما رضایت داشته اید؟

بله از عملکرد برخی بانک رضایت داشته ایم و براساس برنامه حرکت کرده اند اما برخی از بانک ها هم تذکر گرفته اند و اقدامی انجام نداده اند.

آیا تاکنون املاکی واگذار شده است؟

بله املاکی واگذار شده است و بانک ها واگذاری هایی را شروع کرده اند.

آماری هم از این واگذاری ها دارید؟

نمی توانم آماری مطرح کنم.

شما به بنگاهداری هم اشاره کرده بودید و اینکه بانک ها باید از بنگاه داری دوری کنند.

بله این موضوع نیز درحال پیگیری است ما به بانک ها 3 سال فرصت داده بودیم. البته نظر واحدی برای ممنوعیت بنگاهداری بانک ها در جهان وجود ندارد بررسی هایی دراین زمنیه صورت گرفته است اما خب سیاست های اقتصادیی که در کشورما وجود دارد به شکلی است که به خاطر رشد اقتصادی و تولید باید بانک ها در زمنیه بنگاهداری محدود شوند.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس اقتصاد A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 0
    املاک را بفروشند مثلا چه اتفاقی میافتد ؟ فکر میکنید زمین و ملک ارزان میشود و هرکسی میتواند صاحب خانه بشود ؟ نه جانم گفته بفروشید و با این وضعیت رکود اقتصادی و بی کاری و فقدان درامد و زمین گیر شدن کسب و کار ها شاید بتوانید سود سپرده های بانکی مردم را بدهید . مسئولیت را از گردن بانک مرکزی برداشته به گردن بانکهای بیچاره انداخته . بانک مرکزی این را میگوید : ملک بفروش سود مردم را بده رکود را هم درمان نخواهیم کرد چونکه تورم را بالا میبرد .
  • رکود ملک با عرضه بانک ها IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اگر بانک ها املاکشان را وارد بازار کنند قیمت ملک 30 درصد دیگر افت می کند.
  • بی نام IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    0 0
    اقای رئیس بانک مرکزی , بنگاهداری در بانک های جهان وجود ندارد . اگر هم بقول شما کمی وجود داشته باشد . از پول خلق الله و یا پول بیت المال نیست ولی در بانکهای ما باپول مردم ودولت کار بنگاهداری یا بعبارت دیگر کار املاک مسکنی را بخاطر سود کلان انجام میدهند