شاید بتوان اصفهان را از معدود شهرهای کشور دانست که فرهنگ تفکیک زباله‌های خشک و تر در میان مردم به خوبی جا افتاده است ضمن اینکه تنها شهر کشور است که پسماند آن بصورت مستقیم دفن نمی شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان زباله ها و مواد قابل بازیافت سرمایه ملی كشور است و بازیافت مواد قابل بازگشت دوباره به طبیعت و استفاده مجدد از آنها باعث عدم اسراف و صرفه‌جویی بیشتر در منابع انرژی خواهدشد.

بناز به گفته سازمان بازیافت و تبدیل مواد زاید شهرداری اصفهان، همكاری مردم اصفهان در بازیافت زباله و توجه به اهمیت بازیافت زباله و تلاش در جهت كاهش تولید زباله در كشور بی نظیر است و میزان تولید زباله این شهر نسبت به سرانه تولید زباله کمتر است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به جمع آوری روزانه بیش از هزار تن زباله در این شهر به ایرنا گفت: 55 درصد شهروندان اصفهانی تفکیک زباله در مبدا را انجام می دهند.

تیمور باجول افزود: به لحاظ وزنی نیز 30 درصد زباله ها (نزدیک به 160 تن) توسط شهروندان جداسازی می شود.

وی گفت: مدیریت پسماند یکی از چالش های مدیریت شهری است و اگر درست برنامه ریزی نشود، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی به وجود می آورد.

باجول افزود: پسماندها در پنج بخش کلی شامل کشاورزی، صنعتی، ویژه، پزشکی و عادی دسته بندی می شود.

وی با بیان اینکه پسماندهای عادی نیز شامل دو دسته دور ریز خانه ها و ساختمانی است، گفت: شهرداری وظیفه مدیریت پسماندهای عادی را به عهده دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: روزانه حدود 50 هزار تن پسماند عادی در کشور تولید می شود که سهم اصفهان یکهزار تن می باشد.

وی ادامه داد: 65 درصد پسماندهای عادی مواد آلی است که در اصفهان به کود ورمی کمپوست تبدیل و پنج درصد نیز پسماندهای ویژه و غیر قابل بازیافت است و برای تولید انرژی به سایت شرق اصفهان منتقل می شود و بقیه نیز پسماندهای دیگر است.

باجول افزود: روزانه حدود 660 تن پسماندهای اصفهان از مواد آلی است که به روش هوازی و طبق استانداردها به کود کمپوست تبدیل و برای کشاورزی استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصفهان تنها شهر کشور است که پسماند آن بصورت مستقیم دفن نمی شود، گفت: در چرخه پسماند سه رکن مردم، پیمانکاران و شهرداری تعریف می شود که اگر هر کدام کار خود را به خوبی انجام ندهند در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد.

باجول افزود: با اطلاع رسانی های خوبی که توسط رسانه ها و کلاس های آموزشی در مراکز فرهنگی انجام شده اهمیت موضوع برای مردم کاملا روشن شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 418213

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    3 0
    در آمريكا 80 درصد زباله ها بازيافت مي شود.