ساخت یک متر ساختمان در تهران چقدر آب می خورد؟ / سهم شهرداری در افزایش قیمت مسکن

بررسی تغییرات قیمتی مصالح ساختمانی و سایر هزینه های سربار ساخت مسکن مانند هزینه دریافت پروانه ساخت و... نشان می دهد، طی یک سال اخیر برخی از این هزینه ها به شدت افزایش یافته اند.

مریم یعقوبی

گمانه زنی های فراوانی در مورد تأثیر افزایش تسهیلات خرید مسکن بر قدرت خرید متقاضیان و به تبع آن بهای مسکن انجام گرفته است، اما تاکنون کمتر به این موضوع توجه شده که گذشته از احتمال رفتارهای سوداگرانه و افزایش احتمالی تقاضا در بازار به علت افزایش قدرت خرید متقاضیان، قیمت تمام شده ساخت مسکن در کشور چقدر افزایش یافته است؟

بررسی قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت تمام شده ساخت مسکن نشان می دهد در اکثر اقلام طی نیمه دوم سال 93 نسبت به نیمه نخست همان سال و سال 92 شاهد افزایش معنادار قیمت ها هستیم.

گزارش های میدانی خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین هم از کارگاه های ساختمانی سطح شهر علاوه بر اینکه این افزایش قیمت را تأیید می کند، ابعاد دیگری از بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز را روشن می کند.

احسان غفوری، یکی از سازندگان باسابقه ساختمان های مسکونی در مناطق شمالی و مرکزی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن اینکه میزان افزایش قیمت اعلام شده از سوی مرکز آمار را تقریبا درست می داند، گفت:«چند عامل در قیمت مسکن تأثیردارد؛ قیمت مصالح ساختمانی، حقوق و دستمزد کارگران ساختمانی، قیمت زمین و هزینه های سربار دریافت مجوز ساخت».

وی افزود:« زمین معمولا حدود 50 درصد قیمت نهایی مسکن را درشهرها تشکیل می دهد یعنی در واقع خریداران نیمی از پولی را که بابت خرید یک واحد مسکونی پرداخت می کنند، پول زمین است. قیمت زمین طی یک سال اخیر تقریبا تغییر چندانی نکرده است اما در مورد سایر اقلام مؤثر در قیمت نهایی شاهد افزایش بوده ایم».

غفوری ادامه داد: « مصالح ساختمانی حدود 30 درصد قیمت تمام شده ساخت مسکن را تشکیل می دهد. ما طی یک سال گذشته به طور متوسط 20 تا 30 درصد افزایش قیمت در مصالح ساختمانی داشته ایم. اگر چه در برخی اقلام شاهد کاهش قیمت بوده ایم اما در برخی اقلام هم افزایش ها شدید بوده است».

وی با اشاره به هزینه های سرباری که بابت دریافت مجوزهای مربوط به ساخت پرداخت می شود، گفت: «یکی از مواردی که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد، هزینه هایی است که سازندگان بابت دریافت مجوزها باید پرداخت کنند. به طور مثال هزینه دریافت پروانه ساخت طی سال گذشته و در ابتدای امسال تقریبا 30 درصد بالا رفته است و اکنون نیز می شنویم قرار است شهرداری باز هم این هزینه را 5 درصد افزایش دهد».

این سازنده واحدهای مسکونی ادامه داد: «جرائم قطع یا جابه جایی درختان که در کار ساختمان سازی معمولا گریزناپذیر است از اسفند ماه سال گذشته 20 برابر افزایش یافته و مصوبه این افزایش عجیب اواخر سال گذشته از شورای شهر به شهرداری ها ابلاغ شده است».

وی با اشاره به تغییر ضوابط ایمنی و آتش نشانی نیز گفت:« تا سال گذشته تعبیه سیستم اطفاء حریق و آتش نشانی برای ساختمان های 6 طبقه به بالا الزامی بود اما از امسال ساختمان های 5 طبقه نیز باید این سیستم را تعبیه کنند. این سیستم تا متری 100 هزار تومان هزینه ها را افزایش می دهد».

غفوری افزود:« علاوه بر این تمامی سازندگان باید تا 15 درصد مبلغ پروانه ساخت را به عنوان هزینه بیمه به تأمین اجتماعی پرداخت کنند و این در حالی است که اگر بخواهیم کارگران را بیمه کنیم باید فهرست جداگانه و حق بیمه جدایی بپردازیم. این 15 درصد به حساب صندوق بیمه کارگران ساختمنای واریز می شود».

این سازنده ساختمان های مسکونی در پایان گفت: «برآوردهای ما نشان می دهد طی سال گذشته به طور متوسط 30 درصد هزینه های ساخت افزایش پیدا کرده است و نمی توان در حال حاضر با هزینه ای کمتر از متر مربعی یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان در تهران خانه قابل قبولی از نظر کیفیت مصالح و استانداردها ساخت و تحویل خریدار داد».

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    10 20
    متری.650هرار.تومان
    • حسین IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      17 3
      برای شما متری 500 تومنیشم داریم
  • داریوش IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    35 26
    سازنده محترم شما نهایتا یک فایرباکس و 20 متر شلنگ و یک بوستر پمپ میزارید جهت ضوابط آتش نشانی کلا 5 میلیون هم نمیشه چطوری حساب میکنید متری صدهزار تومن ؟
    • احسان A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      9 1
      تو ديگه آخرشي داريوش، مگه مجبوري وقتي نميدوني نظر بدي؟ ميدوني فقط ساخته پله فرار و لوله كشي و جدا كردن راه پله از لابي و نورگير كردن راهپله چقدر هزينه داره؟؟
    • داریوش IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
      1 8
      دوست عزیز هر فایر باکس و شلنگ و قرقره و نازل و غیره هر ست به زحمت میشه ۷۰۰ هزار تومن یه بوستر پمپ ۲موتوره هم میزاره ۲ میلیون. یدونه تابلو فایر آلارم نهایتا ۲ میلیون هر واحد هم نهایتا ۲ یا ۳تا دتکتور دودی هر عدد ۱۵۰ هزار تومن چندتا کلید و لامپ اعلام حریق هم دونه ۵۰ هزار تومن لوله کشی هم ۲ میلیون فقط قیمت لوله انتقال کفو نمیدونم. این هزینه تو ساخت پیدا نیست.
  • علی RO ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    9 1
    بنام خدا بالاخره معلوم نشد یک متر بنا چقدر هزینه دارد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    18 24
    با این توصیف اگه بخوای یه زمین ۴۰۰ متری تو شمال شهر ۵ طبقه بسازی تقریبا ۶.۵ میلیارد آب میخوره که با توجه به قیمت مسکن تو این مناطق بعد اتمام پروژه صرف نظر از تورمی که بهش میخوره تقریبا ۱۱.۵ میلیارد ساختمان ارزش پیدا میکنه که سرمایه گذاری خیلی عالی هستش.
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    5 6
    والا من چند سال پیش خودم یه خونه واسه خودم تو یزد ساختم تازه شناژ یا اسملت فلزی هم نکردم فقط با اجر و سیمان دیوارها رو اوردم پای کار متری 800 تومن خرج برداشت اگر می خواستم شناژ بکشم یا اسکلت فلزی کنم مطمنا بالای یک میلون و دوسیت هزار تومن خرج بر می داشت با قیمت وحشتناک تیر اهن یا میلگرد
  • سود زیاده اما تورم بیشتر... A1 ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    8 2
    هزینه‌ی زمین در تهران کمر شکن هست، این را اضافه کنید به تورم و بهره بانکی والسلام...
  • احسان US ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
    2 1
    احتمالا خبر ساخت یک هتل 15 طبقه در چین ظرف دو هفته را شنیده اید.با پیشرفت تکنولوژی دیگر تولید انبوه آپارتمانهای استاندارد کاری ناممکن نیست و خیلی از کشورها این راه رفته اند بهتر است به جای دادن تسهیلات ساخت مسکن به افراد غیرحرفه ای و فاقد صلاحیت، این وامها را به صورت مناقصه به شرکت های واجد صلاحیت بدهند تا در زمان کمتر و با تکنولوژی های به روز اقدام به تولید انبوه مسکن بکنند.
  • مهدی A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 2
    زین پس بخوانید بساز بفروش آشغال ساز متری 1 میلیون برای آپارتمانهای آشغال تهرانی خونه ویلایی دوبلکس با بهترین مصالح متری 1100 دراومده که در مقابل این آشغالهای بساز بفروشا بهشته
  • پیام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
    3 0
    طبق مجاسبه بنده مناطقی از تهران چون ستارخان و صادقیه قیمت ملک ساخت متری 600 تا 700 در میاد و منتطقی چون دروس و هدایت متری 1050 تا 1200 در کرج و مهرشهر و ساماندهی و گوهردشت فاز 1 تا 3 هم از متری 350 هزار تومن میسازن تا متری 800 بسته به موقعیت و شکل ساخت ویلایی باشه یا مسکونی .
  • حسین A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام یه زمین ۱۳۲متری بخواییم بسازیم جهارواحدیه پارکینک جقدر هزینه برمیداره با مهندس وجواز لطفا راهنمایی بکنید تهران هستش