کشف بزرگ‌ترین ساختار جهان توسط کیهان‌شناسان

دانشمندان با تحلیل موقعیت فورانگرهای گاما، بزرگ‌ترین ساختار منفرد جهان را شناسایی کرده‌اند که ابعاد آن حدود 10 میلیارد سال‌نوری است.

ایسنا نوشت:

ستاره‌شناسان دانشگاه هاوایی و مانووا بزرگ‌ترین ساختار منفرد جهان را که تاکنون توسط بشر شناخته شده، در بخش دورافتاده‌ای از جهان شناسایی کرده‌اند که پیمودن آن حدود 10 میلیارد سال‌نوری طول می‌کشد.

این کشف یک معما را برای اصل کیهان‌شناسی مدرن مطرح می‌کند که بر اساس آن، وقتی در مقیاس بزرگ به عالم نگاه می‌کنیم، ماده می‌بایست به‌طور یکنواخت توزیع شده باشد.

ساختار جدید بیش از دو برابر اندازه رکورددار پیشین بوده که خوشه‌ای از 73 اختروش (کوازار) موسوم به گروه بزرگ کوازار (Huge-LQG) با گستردگی چهار میلیارد سال‌نوری است. این خوشه شش برابر بزرگ‌تر از ساختار دیوار بزرگ اسلون با قطر 1.4 میلیارد سال‌نوری است.

دانشمندان این ساختار جدید را با نقشه‌برداری از موقعیت‌های فورانگرهای پرتوگاما کشف کرده‌اند. این انفجارهای سریع و پرانرژی به نظر می‌رسند که با انفجار ستارگان عظیم ایجاد می‌شوند.

ازآنجایی‌که ستارگان در مناطق دارای ماده بیشتر شکل می‌گیرند، فورانگرهای پرتوگاما می‌توانند برآوردی از میزان ماده موجود در هر منطقه خاص ارائه کنند.

دانشمندان پس از محاسبه جانب‌داری‌های بالقوه مطالعاتی مانند تلسکوپ سویفت ناسا و سایر ابزارهای رصد پرتوگاما که به بررسی یک بخش از آسمان می‌پردازند، منطقه‌ای را در فاصله 10 میلیارد سال‌نوری در جهت صورفلکی هرکول و تاج شمالی شناسایی کردند که از تعداد بیش‌ازحدی از انفجارهای پرتوگاما برخوردار بود.

دانشمندان با تحلیل موقعیت‌های انفجارها،‌ تخمین زدند که قطر این ساختار حدود 10 میلیارد سال‌نوری است.

بررسی‌های بیشتر فورانگرهای پرتوگاما می‌تواند شواهد بیشتری را از وجود این ساختار ارائه کند. در حال حاضر دانشمندان از چگونگی تکامل یافتن چنین ساختار بزرگی مطلع نیستند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 420418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    9 10
    توزیع ماده به صورت یکنواخت یعنی همان عدالت الهی
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
      0 2
      عزیزم یه بار دیگه بخون مقاله رو...اصل مطلب اینه که برخلاف تصور دانشمندا ماده بطور یکنواخت پراکنده نشده و در بعضی قسمتها بیشتر و بعضی جاها کمتره. به نظرمن درستش شاید همین باشه حتما دلیلی براش هست مثل 5تا انگشت که باهم برابر و یکسان نیستند
  • بی نام A1 ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    4 7
    مرگ برآمریکا
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    3 12
    آیا استیفن هاوکینگ ، پرفسور معلول انگلیسی هنوز نمی خواد باور کند که جهان توسط خالقی مافوق تصور انسان خلق شده است؟؟
  • ولک US ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    17 4
    ولک باز ای وسعت دنیانه به رخ مردم کشیدن تا عظمت آبودان حاشیه کشیده بشه . درسته ای دنیا بزرگه اما ای آبودانه که در مرکز و دنیا به دور آن در حال چرخشه
  • بی نام CA ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
    3 1
    فتبارك الله احسن الخالقين. دوست عزيز سال نوری واحد مسافت است. سال نوری مسافتي است که نور در یک سال می پیماید. در مورد اجرام کهکشانی چون فاصله ها خیلی زیاد است استفاده از واحدهایی مثل متر و کیلومتر و هکتار وقت گیر و جاگیر است.