دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مازندران با اعلام اینکه 700 پرونده موادمخدر سال گذشته در استان تشکیل شده است، گفت: متاسفانه آمار 2 درصدی اعتیاد در میان دانش‌آموزان واقعی است.

 

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین  منطقه  استان مازندران، علیرضا مرادی در نشست خبری امروز 17 خرداد که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، با اعلام اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی در برای مبارزه با  مواد مخدر هزینه‌های سنگینی پرداخته کرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با موادمخدر 3هزار و 785 شهید تقدیم کرده که بیش از 85 نفر از این شهدا مازندرانی بودند.

 وی افزود: 12هزار نفر مجروح نیز در راستای مبارزه با موادمخدر در کشور تقدیم شده و صدها هزار نیروی انسانی که از مرزهای کشور تا خیابان‌ها و پارک‌ها در حال مبارزه با ورود و توزیع موادمخدر هستند.

مرادی ادامه داد: علاوه بر مبارزه با ورود و توزیع موادمخدر که از برنامه‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است؛ رویکرد آموزش و درمان را نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وجود 600 مرکز درمانی ترک اعتیاد در مازندران

مرادی با اشاره به اینکه قریب به 600 مرکز درمانی اعتیاد و 77 مرکز اقامتی کوتاه‌مدت درمانی در استان مازندران وجود دارد، گفت:  این مراکز با نظارت سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال درمان بیماران هستند.

وی با اعلام اینکه در مرکز بازپروری قاجارخیل ساری که در حال حاضر 170 بیمار در آن بسر می‌برند علاوه بر بازپروری و ترک به بیماران خدمات آموزشی و اشتغال نیز ارائه می‌دهند، بیان کرد: در این مرکز در 4 رشته پرورش قارچ، نقاشی ساختمان، اتصالات و شیرآلات و برق کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود تا در کنار درمان، آموزش مهارت نیز صورت گیرد.

 

فعالیت 125 سمن مبارزه با موادمخدر در مازندران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اعلام اینکه 125 سمن در زمینه مبارزه با موادمخدر در مازندران فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این سمن‌ها به نوعی درگیر پیشگیری از اعتیاد و ترک اعتیاد هستند که ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری وزارت کشور و فرمانداری‌ها خواستار گسترش این سمن ها است.

وی با تاکید بر اینکه انجمن "نارانا" در استان مشغول به فعالیت است و در زمینه مشاوره به خانواده‌های معتادین عمل می‌کند و با ارائه مشاوره به خانواده‌ها و آموزش آنها ایجاد انگیزه کرده است، گفت: این انجمن از رها شدن معتادین و از هم گسیختگی خانواده‌ها جلوگیری  می‌کند همچنین انجمن "کنگره 60" نیز در استان مشغول انجام خدمات ترک اعتیاد است که از ترک سیگار تا مواد مخدر خطرناک صنعتی فعالیت دارد.

این مسئول با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون 2 کارگاه تخصصی برای روحانیون و روانشناسان آموزش و پرورش برگزار شده است، افزود: همچنین برای دستگاه های استان نیز 6 ساعت آموزش اجباری در نظر گرفته شده که همچون سال گذشته در سال جاری نیز در حال اجرای این طرح‌ها هستیم.

 

توزیع علنی موادمخدر در مازندران وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه به طور قطع هیچ نقطه آلوده در مازندران به طور علنی توزیع موادمخدر ندارد، گفت: برای پاکسازی تمام نقطه‌های آلوده استان عملیات انجام شده و حتی برای خانه‌ها نیز برنامه‌ریزی شده و با مجوز دستگاه قضایی برای بازرسی و جمع‌آوری مواد مخدر به هر کلانتری نیز دستورات لازم ارائه شده است.

 

تشکیل 700 پرونده موادمخدر در مازندران

وی با اعلام اینکه امسال نزدیک به 700 پرونده مواد مخدر در استان تشکیل و 5 حکم اعدام نیز صادر شده است، تصریح کرد: شدت مجازات در مبارزه با موادمخدر نیز ضروری است زیرا مضرات و شدت تخریب مواد مخدر نیز با صنعتی شدن آنها افزایش یافته است.

 

آمار 2 درصدی اعتیاد در میان دانش‌آموزان

 مرادی با تاکید بر اینکه در حال شیوع‌شناسی اعتیاد برای بررسی اعتیاد در سنین 16 تا 65 سال در استان هستیم، گفت:  متاسفانه آمار حدود 2 درصدی اعتیاد میان دانش‌آموزان واقعی بوده و این بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: باید فضا‌سازی آموزشی برای خانواده‌ها به منظور پیشگیری از اعتیاد دانش‌آموزان صورت کیرد.

این مسئول با اعلام اینکه طبق آمار 52 درصد معتادین کشور متاهل هستند و همچنین شیوع اعتیاد بین زنان نیز تاسف برانگیز است، با ضروری دانستن مشاور اجتماعی برای هر خانواده ایرانی گفت: با توجه به مسایل اجتماعی امروز، تغییر نوع موادمخدر و ورود مواد صنعتی جدید، دیگر همچون گذشته اعتیاد در خانواده به زودی قابل تشخیص نیست و با گذشت چندین سال اعتیاد اعضای خانواده مشخص می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 423494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =