قربانیان فضای مجازی / از «بازی تاج و تخت» تا «هری پاتر» و «دکتر هو»

تازه‌ترین رمان از مجموعه «پنجاه سایه خاکستری» به سرقت رفت، و ناشر رسمی این کتاب را با ترس انتشار غیرقانونی و پیش از برنامه این رمان روبرو کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،  این ترس همواره یکی از ترس‌های اصلی خالقان این چنین مجموعه‌های است که می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به سازندگان یک اثر هنری وارد کرده و حتی برای طرفداران  پر و پاقرص این گونه آثار نیز بسیار ناخوشایند و ناجوانمردانه است.

به همین مناسبت نگاهی می‌اندازیم به پنج نمونه از آثار مشهوری که پیش از انتشار رسمی به سرقت رفته و به صورت غیرقانونی منتشر شده‌اند.

«هری پاتر و یادگاران مرگ»

جی کی رولینگ

یک هفته پیش از انتشار آخرین نسخه از رمان‌های هری پاتر در سال 2007، تمام 759 صفحه آن به صورت آنلاین در سطح جهان پخش شد. همزمان با انتشار تصویر صفحات کتاب در برخی از وب‌سایت‌ها، بسیاری از وبلاگ نویسان نیز شروع به انتشار نام شخصیت‌هایی کردند که در این نسخه از کتاب خواهند مرد. ناشر آمریکایی کتاب برخی از شرکت‌های تابعه خود را به خاطر این کار تحت تعقیب قضایی قرار داد. البته فیلم سینمایی این اثر نیز در امان نبود و یک کلیپ 36 دقیقه‌ای از فیلم نیز درست چند روز پیش از اکران عمومی فیلم در برخی از وب‌سایت‌های اشتراک فایل منتشر شد.

سریال تلویزیونی «دکتر‌هو»

پیتر کاپالدی

سال گذشته سریال تلویزیونی «دکتر هو» دو بار شاهد این اتفاق بود. در ماه جولای، هشت قسمت از فیلم‌نامه سریال در پنج نوشته مجزا به صورت آنلاین منتشر شد. این اتفاق هفت هفته پیش از زمان رسمی پخش سریال اتفاق افتاد. درست یک هفته پس از این ماجرا یک ویدئو نیز از این سریال منتشر شد که مشخص می‌کرد پیتر کاپالدی در نقش دکترهو ظاهر خواهد شد. این ویدئو بدون جلوه‌های ویژه و به صورت سیاه و سفید منتشر شده بود. شبکه بی‌بی‌سی اعتقاد داشت که پخش غیرقانونی این موارد، از یک دفتر شرکت در آمریکا صورت گرفته است.

«خاستگاه مردان ایکس : ولورین»

خاستگاه مردان ایکس

یک ماه پیش از اکران عمومی فیلم در سال 2009، نسخه کامل فیلم بر روی چندین وب‌سایت اشتراک فایل و به صورت غیرقانونی منتشر شد. هر چند کپی منتشر شده کیفیت بالایی داشت اما برخی از جلو‌ه‌های ویژه هنوز تکمیل نشده بود و پس زمینه سبز و طناب‌های متصل به بازیگران به وضوح دیده می‌شدند. هیو جکمن بازیگر نقش اول فیلم گفته بود که از انتشار فیلم بسیار ناراحت است. پلیس تحقیقات وسیعی را برای یافتن مجرمان آغاز کرد و یک مرد نیویورکی در سال 2011 به دلیل بارگذاری فیلم در دو وب‌سایت اشتراک فایل به یک سال زندان محکوم شد.

فیلم‌نامه تازه‌ترین فیلم از مجموعه‌ فیلم‌های جیمزباند «SPECTRE»

جیمز باند

فیلم‌نامه این اثر پس از حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز در نوامبر سال 2014 به سرقت رفت. به همراه فیلم‌نامه اثر، نوشته‌های بسیاری از عوامل اجرایی درباره تغییراتی در فیلم‌نامه برای بهبود پایان فیلم، نیز به سرقت رفت. این فیلم هنوز در مرحله تولید به سر می‌برد و قرار است در ماه نوامبر سال 2015 به اکران عمومی برسد.

سریال پر مخاطب «بازی تاج و تخت»

بازی تاج و تخت

تازه‌ترین سرقت از این سریال تلویزیونی در آوریل 2015 اتفاق افتاد و چهار قسمت اول از فصل پنجم به صورت آنلاین و درست یک روز پیش از آغاز پخش تلویزیونی سریال منتشر شد. این چهار قسمت پس از انتشار به صورت غیرقانونی میلیون‌ها باز از اینترنت دانلود شدند. گمان می‌رود که این چهار قسمت از یکی از نسخه‌های دی‌وی‌دی که پیش از نمایش عمومی در اختیار خبرنگاران گذاشته شده بودند، کپی شده‌اند. پس از این واقعه کمپانی HBO اعلام کرد که احتمالاً دیگر نسخه‌های دی‌وی‌دی را پیش از اکران برای منتقدان ارسال نخواهد کرد و یک سرویس اینترنتی مخصوص برای این کار راه‌اندازی می‌کند.

منبع : بی‌بی‌سی / 10 ژوئن

۵۷۲۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =