ابومازن که پیروزی رئیس‌جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفته بود دیگر از رئیس‌جمهوری ایالات متحده ناامید شده است

 

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در تازه ترین گفتگو با مجله آلمانی اشپیگل از سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده در قبال بحران در خاورمیانه ابراز ناامیدی کرده است . ابومازن که از یک سال پیش تا‌کنون با هیچ‌کدام از دولتمردان تصمیم‌گیرنده در ساختار سیاسی اسرائیل دیدار نداشته است ، همچنان بنیامین نتانیاهو را مسبب اصلی این مشکلات می‌داند. در شرایطی که نتانیاهو همچنان به شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ادامه می‌دهد و همزمان از آماده‌گی برای صلح سخن می‌گوید، محمود عباس اصرار دارد که این رژیم ابتدا باید به این شهرک‌سازی‌ها پایان داده و همزمان مرزهای 1967 را به رسمیت بشناسد تا دو طرف بتوانند سر میز مذاکرات نشسته و در خصوص برون‌رفت از بحران صحبت کنند.


محمود عباس برای چندمین‌بار تاکید می‌کند که هیچ‌گونه پیش‌شرطی برای اسرائیل قائل نیست و تنها به نقشه راه پایبند است. نقشه‌ای که اسرائیل هم ظاهرا بارها آن را پذیرفته است . عباس در این گفتگو تاکید کرد که دولتش حق موجودیت اسرائیل به عنوان کشوری مستقل را پذیرفته و اعتقاد دارد که گروه های فلسطینی باید دست از اعمال خشونت علیه اسرائیل بردارند. در چنین شرایطی اسرائیلی‌ها هم باید حق فلسطین برای استقلال را به رسمیت بشناسند .


بنیامین نتانیاهو برای بستن دهان فلسطینی‌ها شهرک‌سازی‌ها را به شکل موقت و برای ده ماه متوقف کرده است . محمود عباس اما این حرکت را ترفندی بیشتر ندانسته و تصریح دارد که هزاران واحد مسکونی در این مناطق ساخته شده و توقف تکمیل آنها در شرایطی که اصلا نباید وجود داشته باشند ، بی معنا است.


اشپیگل در ادامه این مصاحبه ادعا می‌کند که باراک اوباما اسرائیل را برای پایان دادن به شهرک‌سازی‌ها تحت فشار قرار داده و محمود عباس و نتانیاهو هم سال گذشته در حضور باراک با هم دست داده‌اند . محمود عباس در پاسخ به این خوش‌بینی مصاحبه کننده از ناامیدی خود از استراتژی اوباما سخن می‌گوید. ابومازن در این خصوص می‌گوید: ابتدا از پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری بسیار شاد شدم. نماینده او در امور خاورمیانه اقای جورج میچل به طور مرتب به منطقه سر می‌زند . او همچنان وعده می‌دهد و وعده. در چنین شرایطی کاخ سفید به ناگاه تغییر موضع می‌دهد . من از این حرکت‌های مارپیچ باراک اوباما راضی نیستم.


ابومازن در ادامه در پاسخ به این سوال که از باراک چه انتظاری دارد ، می‌گوید: من همچنان امیدوارم که او بتواند به احیای صلح کمک کند . حداقل ترین کاری که او می‌تواند انجام دهد اقناع اسرائیل به توقف شهرک‌سازی‌ها است. من در جیاگاهی نیستم که برای اوباما تعیین تکلیف کنم. اوباما بارها به صراحت اعلام کرده است که تشکیل کشور مستقل فلسطین در حقیقت به نفع امنیت ملی ایالات متحده هم هست.


محمود عباس در ادامه تاکید کرد که رفتارهای نتانیاهو در او این شبهه را به وجود آورده است که شاید اسرائیل علاقه‌ای به صلح ندارد. اوباما تا‌کنون در ملاعام موافقت خود را با تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام نکرده است .
خبرنگار اشپیگل در ادامه این مصاحبه از عباس پرسید: دولت ایهود اولمرت بهترین پیشنهاد را برای شما داشت: تشکیل کشور فلسطین در نود درصد خاک کرانه باختری ، تقسیم بیت‌المقدس و بازگشت هزاران آواره به اسرائیل. چرا این پیشنهاد را نپذیرفتید؟


ابومازن در پاسخ به این سوال تاکید کرد که او در جامه رهبر تشکیلات خودردان با این پیشنهاد مخالفت نکرده است اما استعفای بی‌موقع اولمرت در حقیقت کار را خراب کرده است .
ابومازن در پاسخ به این سوال که آیا آزادی مروان برغوثی می‌تواند فتح و حماس را به هم نزدیک کند، گفت: برغوثی از اعضای کمیته ماست . اما عوامل دیگری در اختلاف میان حماس با ما دخالت دارد . محمود عباس که پیش از این اعلام کرده بود در دور بعدی انتخابات شرکت نخواهد کرد ، این بار هم تاکید کرد که در بقای در پست خود منفعتی برای فلسطینی‌ها نمی‌بیند. رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین در نهایت گفت: ناامیدی من از خروج از بن‌بست در حقیقت نماینده یاس فلسطینی‌ها از پیروزی است .

اشپیگل / ترجمه : سارا معصومی

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =