باوجود همه وعده های مکرر و انواع مکاتبه های ضد و نقیض مدیر موزه بریتانیا درباره آمدن یا نیامدن منشور کوروش به ایران طی ماه های اخیر، سرانجام مدیر این موزه اعلام کرد که ما هیچ قول قطعی به ایرانیان نداده‌ایم که منشور کوروش به ایران بیاید.

  

فاطمه علی‌اصغر: ‌این پیام برای مسئولان سازمان میراث فرهنگی که روی وعده انگلیسی ها جنجال رسانه ای راه انداخته بودند ، شوک آور بود و آنها را از برگشت منشور به ایران حتی به صورت موقت ناامید کرد. به همین دلیل مسئولان میراث هم در نامه ای موزه  بریتانیا را به پایان همکاری روابط فرهنگی بین ایران و موزه بریتانیا تهدید کردند.

 سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این تهدید را جدی و بدون هیچ گونه تاخیری اجرایی عنوان می کند و معترض رفتار دیپلماتیک موزه بریتانیا در چند ماه اخیر به خصوص بعد از جریان جدی شدن آمدن منشور کوروش به ایران است.

 چند روز پیش مدیر موزه بریتانیا در این باره اعلام کرده بود که موزه انگلستان، هیچ قول قطعی در این زمینه به ایرانیان نداده و وعده آمدن این منشور به ایران سرباز زده است.«گاردین» هم از قول مدیر موزه بریتانیا می نویسد:« ما متعهدیم که منشور کورش را به ایران بفرستیم؛ اما زمان مشخص و قطعی برای این انتقال در نظر نگرفته‌ و قولی هم در این زمینه نداده‌ایم.»

 حسن محسنی که از شرایط پیش آمده به شدت متاسف است ، مسئولان موزه بریتانیا را به سیاسی کاری متهم می کند: «مسئولان موزه بریتانیا به جای اینکه روابط فرهنگی داشته باشند بر اساس تصمیمات سیاسی سفارت خود عمل کرده و همه وعده های خود را زیر پا گذاشتند و این دقیقا به خاطر مسایل سیاسی است.»

 محسنی، معتقد است که در آخرین نامه مدیر موزه بریتانیا قول داده بود که منشور کوروش را اول جولای برای ما بفرستند اما مسئولان میراث اعلام کردند که اساسا این مهلت را قبول نداریم و بعد از آن  مهلت دو هفته دادیم که تکلیف آمدن منشور را مشخص کنند که تا کنون جوابی به این نامه از سوی موزه بریتانیا نیامده است و این یعنی اینکه ما هر گونه ارتباط فرهنگی که با این موزه را داشتیم قطع می کنیم.

 او درباره ارتباط های پیشین موزه ایران و بریتانیا توضیح می دهد: «پیشتر موزه بریتانیا و ایران چه در زمینه پرونده های مختلف فرهنگی، تبادل اطلاعات در زمینه های حفاری و باستان شناسی و همچنین برگزاری نمایشگاه های بزرگ همکاری داشته اند که از این پس ما همه این همکاری ها را قطع می کنیم.»

 به زودی همه دنیا در جریان نوع رفتار نادرست و غیر دیپاماتیک این موزه قرار می گیرد

 محسنی همچنین از نامه نگاری با سایر مدیران موزه های بزرگ جهان در این زمینه می گوید:« به دنبال این رفتار سیاسی موزه بریتانیا و خلف وعده آن در زمینه آمدن منشور کوروش به ایران ، رییس سازمان میراث مکاتبه ای با سایر مدیران بزرگ در سراسر جهان انجام داده و به زودی همه دنیا در جریان نوع رفتار نادرست و غیر دیپاماتیک این موزه قرار می گیرد.»

 یکی از بهانه های مدیر موزه بریتانیا در آخرین گفتگوی تلفنی خود با رئیس سازمان میراث فرهنگی از کشف دو قطعه گل نوشته منقوش به خط میخی مربوط به یکی از حکم‌های شاهنشاهی کوروش بود که این قطعات برخی از نقاط از دست رفته منشور موجود در موزه بریتانیا را اصلاح کند!

 موزه بریتانیا طی نامه ای هم پیشنهاد داده بود برای شناسایی و مطالعه روی این قطعات تازه کشف شده ایران کارشناس به این موزه بفرستد.

 با این وجود به نظر می رسد که همه اینها سیاست های این موزه بوده است. مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، درباره این بهانه هیچ توضیحی نمی دهد و تنها چرخش سیاست در موزه بریتانیا را باعث تاسف می‌داند و معتقد است که باید همه مسئولان موزه ها در سراسر دنیا در جریان این مسئله باشد که مراوده های فرهنگی با مراوده های سیاسی فرق می کند.

 احمد محیط طباطبایی، رییس کمیته ملی موزه های ایران اما درباره تهدید موزه ملی ایران به قطع رابطه با موزه بریتانیا توضیح می دهد که مدیر موزه بریتانیا وعده داده بود اما به وعده خود عمل نکرد به همین دلیل در این خلف وعده متهم است.

 او اعتقاد دارد که همه موزه ها در سراسر دنیا می توانند روابط بین موزه ای داشته باشند و اینکه این رفتار اکنون زیر سوال رفته  است مربوط به رفتارهای سیاسی این کشور است.

 منشور کوروش قرار بود که شانزدهم ژانویه 2010 برای مدت چهارماه به ایران بیاید تا سرانجام بعد از 37 سال دوری از وطن از آخرین نمایش عمومی آن در ایران ،بار دیگر به سرزمین زادگاهش هر چند برای مدت کوتاهی بازگردد و با بازگشت خود آرزوی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی را برآورده کند. 10 روز مانده به این امیدواری بزرگ که به زودی منشور کوروش مهمان سرزمین مادری اش خواهد شد و چندی دوستداران میراث فرهنگی و کارشناسان می توانند از این منشور بهره برده و از این گنیجینه ارزشمند استفاده کنند،برخی از رسانه ها نوشتند:« به رغم مذاکرات طولانی مدت سازمان میراث فرهنگی‏، صنایع دستی و گردشگری ایران با موزه بریتانیای برای بازگرداندن منشور کوروش به طور موقت به ایران و نمایش آن در کشورمان، این مسئله از سوی بریتانیا لغو شد!»  

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =