رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تعیین ضر‌ب‌الأجل 2 ماهه برای انگلیس درباره نمایش منشور کوروش در ایران خبر داد.

به گزارش فارس حمید بقایی اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه موزه ملی ایران و موزه بریتانیا قرار بود منشور حقوق بشر کوروش، شهریور امسال در ایران به نمایش دربیاید که با توجه به گذشت زمان عمل به این تعهد، رئیس موزه بریتانیا طی نامه‌ای اعلام کرده است که به دلیل حوادث سیاسی پس از انتخابات در ایران، قادر به ارسال آن به ایران نیست و این منشور را در فرصتی دیگر در ایران به نمایش خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی طی نامه‌ای اعتراض خود را به مدیریت موزه بریتانیا اعلام کرده و یادآور شده است که این اقدام موزه بریتانیا بر خلاف تفاهم‌نامه بین موزه ملی ایران و موزه بریتانیا است و آن‌ها باید توضیح دهند که چه مشکلی از نظر فضای سیاسی در ایران وجود دارد که فرضاً بخواهد انتقال منشور کوروش به ایران را تهدید کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: این اقدام موزه بریتانیا تنها یک بهانه است و آن‌ها می‌خواهند عمل به تعهدشان را به تعویق بیندازند به همین دلیل ما طی یک مهلت 2 ماهه‌ای به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا این موضوع را تعیین تکلیف کنند، اگر آن‌ها منشور کوروش را برای نمایش در ایران تا حداکثر 2 ماه آینده ارسال نکنند، ما هم تمام همکاری‌های مشترک باستان‌شناسی، برپایی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی و... را در انگلستان متوقف و قطع خواهیم کرد.

بقایی گفت: کشور ایران در عمل به تفاهم‌نامه خود با موزه بریتانیا دو نمایشگاه شکوه پارسی و آثار دوره عباسی را در انگلستان برپا کرد البته ضرری از برپایی این دو نمایشگاه متوجه ما نشد چون ایران تبلیغات مؤثری را درباره گردشگری و میراث فرهنگی ایران در این کشور انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه موزه بریتانیا با این عمل خود در عدم اجرای تعهداتش وجاهت علمی خود را در دنیا از دست خواهد داد، تصریح کرد: بنای در انعقاد هر تفاهم‌نامه‌ای اعتماد است، موزه بریتانیا نیز تاکنون وجاهت علمی داشته است و ما به آن‌ها به چشم سیاستمدار نگاه نکردیم که به آن‌ها شک کنیم که شاید به تعهداتشان عمل نکنند، وقتی موزه‌ای اعلام می‌کند که کار فرهنگی مشترک می‌خواهد داشته باشد حساب آن را از سیاستمداران جدا می‌کنیم، اگر در آن زمان ما تفاهم با موزه بریتانیا را نمی‌پذیرفتیم خیلی‌ها انتقاد می‌کردند که چرا فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر کشور ایران کشور کاملاً امنی است، ادامه داد: متأسفانه موزه بریتانیا به عنوان یک نهاد علمی، بهانه‌های سیاسی می‌گیرد.

بقایی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای احترام به حقوق تمام ایرانیان، در صورت ادامه کارشکنی‌های انگلیس تا حداکثر 2 ماه آینده تمام روابط و همکاری‌های علمی و فرهنگی خود را با انگلیس قطع می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =