با وجود حضور پرشمار مردم، اساتید و دانشجویان در مراسم تدفین 5شهید گمنام دفاع مقدس، برخی مخالفت‌ها و اعتراضات و فضاسازی‌ها، تا اندازه ای این مراسم را تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش  «آینده» از روزهای گذشته برخی گروه‌ها نظیر طیف علامه تحکیم که البته اکنون انجمن اسلامی این دانشگاه را در اختیار ندارند و نیز شورای صنفی از دفن شهدا در داخل دانشگاه انتقاد کرده بودند. در عین حال درکنار بسیج دانشجویی و مدیریت دانشگاه که به نوعی برگزارکننده مراسم بودند، برخی دانشجویان مذهبی نیز از این که پاره ای مخالفت ها باعث هتک حرمت شهدا شود، ابراز نگرانی کرده بودند.

سرانجام امروز با تشییع شهدا بر دوش مردم و جمعی از دانشجویان از درب دانشگاه تهران تا داخل دانشگاه امیرکبیر، طیفی از دانشجویان مخالف که از ساعت 10 صبح در محوطه دانشگاه امیرکبیرتجمع کرده بودند، به سر دادن شعار پرداختند. این گروه که تعداد آنها حدود 100 نفر بود، ضمن پاره کردن تعدادی از بنرهای مراسم و تجمع در مقابل سلف غذاخوری، شعارهایی علیه دانشجویان بسیجی و نیز مواردی چون "دفن شهید بهانه است" سر دادند. در مقابل؛ جمعیت تشییع‌کننده شهدا، به تکرار اشعار مداحی مراسم پرداخته و نیز شعارهایی چون(حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست)(هیهات من الذله) و ... سرداده و حلقه ای در مقابل مخالفان برای جلوگیری از برهم زدن مراسم تشکیل شد. بر اساس این گزارش درگیریهایی بین این گروه و تشییع کنندگان به وجود آمد که به زخمی شدن چند تن از طرفین انجامید.

با افزایش جمعیت دانشجویان و مردم شرکت کننده در مراسم تدفین به بیش از 2000 تن، این گروه ناگزیر عقب تر رفتند، اما در مقابل دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر به سوت و کف و شعار خود علیه مراسم ادامه دادند.   در ابتدای این مراسم حجت الاسلام پناهیان به ایراد سخنرانی پرداخت و با رسیدن پیکرهای شهدا به نزدیک محل خاکسپاری، پس از قرائت نماز میت، وسخنرانی قائم مقام وزیر علوم و خوشامد گویی رییس دانشگاه، مادر یکی از شهدای مفقودالاثر به قرائت اشعاری پرداخت که مضامین سیاسی علیه جریان دوم خرداد را دربرداشت.
شایان ذکر است رهبر انقلاب نیز به مناسبت خاکسپاری شهدای گمنام در دانشگاه امیرکبیر پیامی دادند که بخشی از آن در مراسم قرائت شد.
گفتنی است 2 سال قبل و هنگام دفن پیکر چند شهید گمنام در دانشگاه شریف نیز درگیری گسترده‌تری با محوریت انجمن اسلامی این دانشگاه به وجودآمد که حتی به زمین خوردن پیکر یکی از شهدا انجامید و رییس آن دانشگاه مورد ضرب وشتم قرار گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۶
    4 14
    پس چرا اینقدر دیر نوشتید از روز پنجشنبه دانشگاه شلوغ بود. ترسیدید زودتر بنویسید مردم هم به دانشجویان بپیوندند؟
  • یک دانشجو IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۶
    4 3
    هرچند نظراتم درج نمیشود ولی میگویم بعنوان یکی از حضار آن مراسم از کسانی که در مراسم تشیع شهید سوت و کف زدند و حرمت ایام وفات پیامبر را حفظ نکردند میپرسم " فاین تذهبون " ! من معتقدم همه آنها یکجور فکر نمی کنند لذا بعنوان یک دانشجو میگویم بقول امام راحل ببینید مخالفین اسلام و نظام از کدامیک دفاع وتشویق میکنند و راحتان را بیابید !...
  • احمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۶
    8 0
    بنظر شما کسانی که با هر توجیهی برای شهید کف زدند اگر کربلا بودند کدام طرف بودند ، بجز کف زدن و توجیه کارشان ... واقعا" شرم آور است در همه دنیابرای کشته گان وطن چه عظمت و شکوهی قائلند و ما ... دفن علما دانشمدان و امثالهم در برخی اماکن کاملا" طبیعی و رایج است ، توجیه اینها...!!!
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۶
    8 6
    بسیج دانشجویی یه تشکل محافظه کار حکومتی است که استقلال رای ندارد و مانند هر سازمان دولتی اعتقاد دارد حق با قدرت است و هر چه به آنها دیکته شود همونو به به عنوان امر مقدس اجرا می کنند. علت مخافت یه عده بی حرمتی به شهدا نیست بلکه اعتراض به استفاده ابزاری از این سرافرازان خاموش است.
  • بی نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۶
    5 0
    خطاب به مخالفان با سلام در تمام دنیا برای کسانی که از مملکتشون در برابر دشمن دفاع می کنن ارزش قایلن من نمی دونم شما که مسلمونید چرا این جوری هستین اگه مسلمون نیستید لا اقل انسان که هستید مطمین باشید دفن شهدا در محوطه ی دانشگاه برای شما مشکلی ایجاد نمی کنه شما که هر کاری بخواید میکنید.ضمنا این انجمن به اصطلاح هسلامی که مخالفه از اسلام چی می دونه اینا همون مخالفان که خودشونو تو شکم اسلام قایم کردن
  • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    10 1
    دانشگاه بی شهید چون انسان بی روح است. شهدا سرمایه دینی و ملی ما هستند. لااقل از غربی ها یاد بگیرید. فقط بی حیایی را از آنها گرفته اید؟
  • مسعودي IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    2 0
    خداوند آخر وعاقبت هممون را بخير كند چطور منتظراني هستيم وخواهان فرج آقاييم... كه در اين مملكت اسلامي بعضي از افراد حتي اجازه دفن شهيداني كه جان خود را فداي استقلال وتماميت ارضي اين سرزمين نمودند را ندهند .واي به روزي كه اين افراد بخواهند بر ما حكومت داشته باشند.
  • بی نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    3 4
    برای تمامی کسانی که پدیده خوارج را تکرار میکنندو شهیدان(قرانها) را بر سر نیزه کردند و از منزلت مقام شهید برای دستیابی به اهداف خود استفاده میکنند واقعا متاسفم.
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    3 0
    سلام واقعا براي اين عده از دانشجوياني كه با كف زدن و سوت كشيدن حرمت شهدا را نگه نداشتند متاسفم آمريكايي كه حتي با او دشمن هستيم به كشته هايش احترام مي گذارد . واقعا اين دانشجوهاي انجمني چقدر آدم فروش هستند كه حتي به آدميت و انسانيت پايبند نيستند
  • بی نام احمد DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    1 10
    آیا واقعاً دانشگاه جای دفن است؟ در کجای جهان چنین اقداماتی صورت می گیرد؟ چرا مسئولین به دست خود باعث بی حرمتی به ارزشها می شوند؟
  • سیسوکو IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۷
    2 7
    شهدا برای تمام ما ایرانی ها افراد مقدسی هستند ولی آیا هدف از به خاک سپاری آنها زنده نگه داشتن یاد آنهاست یا دخالت بسیجی ها در امور دانشجویان؟ امیدوارم که اولی باشه!!!
  • بی نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۸
    2 2
    اسلام عزيز است ارزش لازم شهيد بزرگ كه وجودي بزرگ را به ياد مي اورد شهيد گرامي ست اما استفتاده از شهيد نه نه نه
  • بی نام فرهاد IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
    2 4
    چرا یک بنای یادبود باشکوه برای قدردانی از شهدا ساخته نمیشود؟ چرا دفن در کوه و دانشگاه چرا در مسجد و فیضیه دفن نمیشوند که احترام بیشتری ببینندچرا در مکانهای مخالفین دفن میشوند.جواب واضح است به گمان خود بردن تقدس به این مکانها و تحت فشار قرار دادن مخالفین.
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
    2 1
    شبیه به این قضیه در تایخ اتفاق افتاد زمانی که عایشه ها و مروان ها و ال بنی امیه از دفن امام حسن علیه السلام خودداری کردند و تاریخ برای انها قضاوت کرد و ما انها را لعن میکنیم و تاریخ در حق این فرقه باطل قضاوت میکند.
  • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
    5 1
    عزیزانی که گمان میکنند تدفین شهدا در دانشگاه استفاده ابزاری از شهداست متاسفانه بازیگر بازی ای شده اند که دشمنان اسلام آن راطراحی کرده اند عزیزا ن استفاده ابزاری آن چیزی است که آن طرف مرزیها دارند ازنام دانشجو میکنند
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
    1 0
    خدا عاقبت همه رو به خیر کنه و به مردم ایران همه کمی فکر و اندیشه عنایت کنه. خدا کنه همه یه از خردشون برای تصمیم گیری استفاده کنند
  • بی نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
    3 14
    واقعا جای تاسف دارد که خوانندگان این سایت را غالبا انسانهایی تشکیل میدهند که حتی برای کلمه ای از خردشان بهره نمیبرند.این حق این دانشجویان است که نسبت به ریختن بودجه ای که حق آنهاست در گلوی چاه اعتراض کنند.بهتر اقایونی که ذهنشان قدرت درک این مسایل را ندارند با دادن نظرات مزخرف و بی پایه خودشان را عالم جلوه ندهند. خرد تا در انسان نیاید وجود/چنین بوده و هست بایست بود. درود بر دانشجویان امیرکبیر.
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
    7 0
    این آقائی که فکر میکنه خیلی با خرده لطفا یه کم سطح شعور و معرفت خود را بالا بیاره تا این طور سوژه خنده رسانه ای نشه انشاءالله شب اولی که مهمون اون چاه(قبر)بودی میفهمی دنیا دست کیه وکی با خرده عجله ای در کار نیست
  • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۸
    4 0
    این پاسخ مردان بی ادعای سرزمینمان بود؟