سازمان شانگهای از اول مشغول مسایل امنیت در آسیای مرکزی بوده است ولی بریکس به مسایل نظم جدید اقتصادی جهانی می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، سرگئی مارکوف عضو تالار اجتماعی روسیه در روزنامه ایزوستیا ،  بر تفاوت بین بریکس و سازمان همکاری شانگهای تأکید کرده و توضیح می دهد که سازمان شانگهای از اول مشغول مسایل امنیت در آسیای مرکزی بوده است ولی بریکس به مسایل نظم جدید اقتصادی جهانی می پردازد.

هدف سازمان همکاری شانگهای، پیشگیری از پیروزی اسلام گرایان در آسیای مرکزی و سرنگونی رژیم های غیر مذهبی این منطقه بود زیرا روسیه و چین این خطر را برای خود حساس می دانستند. روسیه و چین به منظور حفاظت از رژیم های متحد خود در آسیای مرکزی تصمیم گرفتند از رقابت با همدیگر در منطقه دست بکشند، این کشورها را به عنوان اعضای برابر حقوق به سازمان همکاری شانگهای جلب کنند و به آنها در زمینه تقویت پلیس و ارتش مساعدت نمایند.

بعد از ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان هدف بازدارندگی از گسترش نفوذ آمریکایی در آسیای مرکزی که می توانست موجب فشار بر روسیه و چین شود، مطرح شد. در بعد اقتصادی احتمال داشت که در صورت باز شدن بازارهای آسیای مرکزی، کالاهای چینی به این بازارها سرازیر شده و جای کالاهای روسی را بگیرند که این امر ناگزیر به تشدید رقابت بین روسیه و چین منجر می شد.

 به همین علت در زمینه توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای نه تسهیل تجارت بین کشورهای عضو بلکه اجرای طرح های زیرساختی مشترک در زمینه حمل و نقل و انرژی انتخاب شده است. به عقیده نویسنده، روسیه و چین باید به بازسازی نظام آبیاری و تولید انرژی در آسیای مرکزی کمک کنند که این سیستم به علت عدم توافق بین حکام منطقه با هم دیگر ویران شده است. البته سازمان فعلاً از عهده این کار بزرگ بر نمی آید، از جمله به این خاطر که جنبه دیپلماتیک  - و نه اقتصادی - سازمان قوی تر شده است. سازمان همکاری شانگهای تنها سازمان جهانی است که دربرگیرنده کشورهای وابسته به آمریکا نیست و چین در آن نقش مهمی ایفا می کند. همین امر باعث جلب شدن کشورهای زیادی به این سازمان شده است.

نویسنده احتمال می دهد که بعد از الحاق هند و پاکستان و سپس ایران، مغولستان و ترکیه به سازمان همکاری شانگهای، این سازمان به سازمان اورآسیایی ملل متحد بدون حضور غرب و بدون رفتار افراطی ناتو تبدیل شود. ولی بریکس به عنوان باشگاه مشورتی قدرت های جدید در حال رشد طراحی شد و فعالیت آن (و حتی تشکیل رزرو ارزی) هنوز ضعیف است. نویسنده پیشنهاد می کند که در چارچوب بریکس سامانه جایگزین سویفت ایجاد شود، گام هایی در جهت کاهش نظارت آمریکا بر اینترنت برداشته شود و شبکه تلویزیونی نظیر یورونیوز و روزنامه شبیه به تایمز مالی ایجاد گردد. مارکوف همچنین به ایجاد شبکه ای از مراکز کارشناسی در کشورهای بریکس و برقراری ارتباط آنها با همدیگر و تسهیل معاشرت الکترونیکی بین نمایندگان این کشورها از طریق کنفرانس های ویدیویی با کیفیت بالاتر صدا و تصویر دعوت می کند. به عقیده نویسنده، بریکس هنوز یک نوع آرزو و رؤیای نظم جدید سیاسی و اقتصادی جهانی است که تحقق آن هنوز شروع نشده است.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =