هرسال ۳میلیون دختر ختنه می‌شوند/ آنچه در نشست «تیغ و سنت» گذشت

لیلا، یکی از کنش گران ناقص‌سازی جنسی زنان در ایران، گفت: ختنه دختران در منطقه ما کاری رایج است، نمی‌‌دانم چرا به نام دین و سنت با زنان چنین کاری می‌کنند.

فهيمه حسن‌ميري: ديروز، انجمن جامعه‌شناسي ايران، علاوه بر دانشجويان، اساتيد و علاقمندان جامعه‌شناسي، دو ميهمان از دو شهر مختلف ايران داشت؛ پروين از كردستان و ليلا از بندرعباس. آنها آمده بودند تا در نشست «تيغ و سنت»، پژو هش هایشان را از مواجهه با يكي از مهمترين و بي‌سروصداترين مسائل زنان در منطقه محل سكونتشان يعني ناقص‌سازي جنسي مطرح كنند. دكتر نازي اكبري، روانشناس، دكتر احمد بخارايي، جامعه‌شناس و رايحه مظفريان مكارمي، پژوهشگر نيز در اين نشست، از زواياي مختلف روانشناسي، فلسفي و تحقيقات ميداني، ناقص‌سازي جنسي زنان، علت‌ها و پيامدهايش را تحليل و بررسي كردند.

ناقص‌سازي جنسي زنان؛ مشكلات جسمي، روحي و اجتماعي

ختنه، ناقص‌سازي جنسي يا قطع عضو؟ كدام واژه براي انجام عملي سنتي كه طي آن بخشي از اندام تناسلي زنان برداشته مي‌شود مناسب‌تر است؟ دكتر نازي اكبري، روانشناس و محقق، در پاسخ اين سوال گفت: فكر مي‌كنم با به كار بردن لفظ ختنه، به اين كار مشروعيت مي‌دهيم چون با عملي كه درباره مردان انجام مي‌شود مقايسه خواهد شد كه بعدي شرعي و مذهبي دارد بنابراين بهتر است از اين واژه استفاده نكنيم و از عبارت «قطع عضو» كه مي‌تواند نشان‌دهنده عمق فاجعه باشد درباره چنين عملي استفاده شود.

دكتر اكبري همچنين با بيان اين كه چندين سال است با افرادي كه در كشورهاي مختلف دچار قطع عضو جنسي شده‌اند، گفتگو و مشاوره مي‌كند، گفت: اعتراف مي‌كنم نمي‌دانستم اين موضوع به اين شكل در ايران رواج دارد و مشاهده تحقيقاتي كه در اين زمينه در ايران انجام شده مرا متعجب كرد. در سايت سازمان جهاني بهداشت، آماري آمده مبني بر اين كه 150 ميليون زن در كل دنيا اين قطع عضو را تجربه كرده‌اند و سالانه دو تا سه ميليون دختر در دنيا اين موضوع را تجربه مي‌كنند كه اغلب آنها پنج تا 10 ساله هستند.

او با اشاره به اين كه قطع عضو، كاري است كه ريشه در سنت دارد نه مذهب، يادآوري كرد: مي‌بينيم كه اين عمل پيش از اسلام رواج داشته و در مذاهب مختلف انجام مي‌شود بنابراين مي‌توان ناقص‌سازي جنسي زنان را يك كار فرهنگي دانست كه نيازمند انجام اقدامات فرهنگي است.

دكتر اكبري در عين حال به انجام چنين كاري حتي در كشوري پيشرفته مانند انگلستان اشاره كرد: به دليل مهاجرت‌هايي كه صورت مي‌گيرد، در كشوري مانند انگلستان هم قطع عضو زنان صورت مي‌گيرد اما در آنجا جرم شناخته شده و از سال 2003 به عنوان جرم سنگين معرفي شده كه 14 سال زندان به همراه خواهد داشت ضمن اين كه انجمن ملي جلوگيري از خشونت عليه كودكان پيگير مواردي است كه در خطر اين موضوع قرار دارند.

مرگ و مير، مشكلات روحي، جسمي و اجتماعي كه قطع عضو براي زنان به همراه خواهد داشت، بخشي ديگر از گفته‌هاي اين روانشناس بود كه درباره عواقب قطع عضو جنسي زنان اشاره كرد: مرگ در اثر خونريزي، عفونت ادرار، انسداد مثانه، از دست دادن ميل جنسي، زايمان غيرعادي، نازايي در اثر عفونت، انتقال بيماري‌هايي از جمله ايدز، افسردگي، كابوس، وسواس، احساس انزوا و طردشدگي تنها بخشي از مشكلاتي است كه اين عمل سنتي براي زنان به همراه دارد و همانطور كه سازمان جهاني بهداشت اعلام كرده، يك سوم از زناني كه در سومالي قطع عضو شده‌اند، جانشان را از دست داده‌اند.

قانون هست، فرهنگ نيست

رايحه مظفريان مكارمي، پژوهشگري كه سال‌ها در اين زمينه تحقيق كرده، در اين نشست، با بيان اين كه هر 11 ثانيه يك دختر در دنيا ختنه مي‌شود، گفت: سه وا‍ژه مثله كردن، ناقص‌سازي جنسي زنان و ختنه دختران براي اين عمل به كار مي‌رود كه تكيه بر هركدام از اين واژه‌ها با توجه به منطقه‌اي كه اين كار در آنجا رواج دارد مي‌تواند از لحاظ اجتماعي، مذهبي و قانوني به ما اين امكان را بدهد كه مانع انجام چنين عملي شويم. درواقع مي‌توان از قانون براي اين موضوع استفاده كرد اما متاسفانه كساني كه در اين مناطق زندگي مي‌كنند اصلا از وجود مواد قانوني آگاه نيستند يا حتي اگر با اين حقوق آشنا شوند، برايشان سخت است از نزديكترين افراد يعني پدر و مادر  و اقوامشان شكايت كنند.

اين محقق و كنشگر اجتماعي با بيان اين كه بر اساس كنوانسيون حقوق افراد داراي معلوليت، ناقص‌سازي جنسي زنان نوعي معلوليت به حساب مي‌آيد كه در ايران نيز پذيرفته شده است، به مواد قانوني كه در اين زمينه وجود دارند و با استناد به آنها مي‌توان مانع از ناقص‌سازي جنسي زنان شد نيز اشاره كرد؛ مواد 664، 706، 707 و 708 قانون مجازات اسلامي.

با اين كه قطع عضو دختران بيشتر با بهانه مذهب انجام مي‌گيرد، اما به گفته رايحه مظفريان، اين كار عملي سنتي است و ريشه در مذهب ندارد. او در توضيح اين قضيه گفت: لازم است اين آگاهي‌بخشي انجام شود كه اسلام به هيچ وجه ختنه دختران را توصيه نمي‌كند و اين كار ميراث اعراب نيست. ناقص‌سازي جنسي دختران عملي سنتي است كه به مذهب خاصي ارتباط ندارد و در جايي از قرآن نمي‌بينيم كه نوشته شده باشد ختنه زنان بايد انجام شود و همچنين اجماعي در اين زمينه از سوي علماي ديني وجود ندارد و با وجود برخي موافقت‌ها، مخالفت‌هايي نيز با آن صورت گرفته است كه در ممنوعيت اين عمل مي‌توان به آن استناد كرد.

رايحه مظفريان با انتقاد از اين كه درباره اين موضوع حتي در نشست‌هاي تخصصي بحث نمي‌شود، گفت: مي‌گويند اين كار مخفيانه انجام مي‌شود؛ اما اين دليل خوبي براي پيگيري كردن و آگاه‌سازي مردم نيست. مي‌گويند در شهرهايي با جمعيت كمتر از دو هزار نفر انجام مي‌شود؛ اما اين هم دليل خوبي براي پنهان‌كاري نيست و شعار ما اين است كه حتي يك قرباني هم زياد است. مي‌گويند نمي‌توان مانع انجام اين كار شد؛ در حالي كه تجربه نشان داده مي‌توان افراد جامعه را به سمتي كه مد نظر است سوق داد همانطور كه پيش از دهه 70 دايه‌ها را در سراسر كشور آموزش دادند كه هيچكس زايماني در خانه انجام ندهد.

اين فعال اجتماعي همچنين از ارائه طرحي به معاونت امور زنان خبر داد و اعلام كرد: اميدواريم اين طرح كه درباره اعمال مغاير سلامت دختران زير 18 سال است اجرايي شود، دولت بپذيرد كه چنين موضوعي در حال انجام است، آمارها به يونيسف اعلام شود و بتوانيم براي فعاليت‌هاي آگاهي بخشي مبني بر متوقف كردن اين كار از تسهيلات يونيسف برخوردار شويم.

به گفته او، در شش استان ايران، اثرات و رد پاي ناقص‌سازي جنسي زنان به نسبت‌هاي مختلف ثبت شده است؛ هرمزگان، لرستان، ايلام، كرمانشاه، آذربايجان غربي و خوزستان. مظفريان با بيان اين كه در قشم به دليل اعتقاد به كليشه‌هاي جنسيتي، 83 درصد ختنه زنان گزارش شده است، گفت: پيشوايان ديني، زنان و دايه‌ها و كادر علوم پزشكي از مهمترين مواردي هستند كه مي‌توانند در كاهش و متوقف‌سازي اين موضوع دخيل باشند.

رايحه مظفريان همچنين گفت: عده‌اي مي‌گويند ناقص‌سازي جنسي زنان در ايران كاهش داشته، در حالي كه نه مي‌توانيم بگوييم كاهش داشته و نه افزايش چرا كه پژوهش‌هاي كمي در ايران صورت گرفته و نيازمند اين هستيم كه كار دانشگاهي،‌ آماري و تحقيقي بيشتري در اين زمينه صورت بگيرد تا بتوان گفت شاهد افزايش ختنه دختران هستيم يا كاهش آن.

با خودم گفتم چرا با ما چنين كاري مي‌كنند؟

بعد از آن، نوبت ليلا، يكي از کنش گران ناقص‌سازي جنسي بود كه از اين عمل سنتي بگويد. او كه حالا خودش يكي از كساني است كه براي متوقف كردن اين سنت در محل زندگي‌اش تلاش مي‌كند،‌ گفت: من از جامعه‌اي كاملا سنتي آمده‌ام كه ختنه دختران در آنجا به نام مذهب انجام مي‌شود. تحصيلات زيادي ندارم اما تقريبا ده سال پيش، هنگامي كه كتابي را مي‌خواندم كه در آن نوشته شده بود 2000 سال پيش زنان را در اروپا ختنه مي‌كردند، با خودم فكر كردم پس چرا وقتي اين كار در آنجا هم انجام مي‌شده، به نام اسلام، با زنان ما چنين كاري مي‌كنند؟

ليلاي 48 ساله كه به نمايندگي از زنان شهرش با لباسي سنتي در اين نشست حاضر شده بود، ادامه داد: از آنجا تحقيقات من شروع شد، با دوستي كه اين كتاب را به من داده بود تماس گرفتم و گفتم در منطقه ما اين كار رايج است و همه دختران ما بايد ختنه شوند چرا كه بر اساس سنت، به اين كار تيغ مسلماني مي‌گويند و اگر اين كار را نكنيم، نجس و حرامي خطاب مي‌شويم.
او رفته‌رفته شروع به آگاه‌سازي زنان محله‌اش مي‌كند و در اين راه البته با مخالفت‌هايي هم روبه‌رو بوده: شوهرم، خانواده‌ و آشنايانم مي‌گفتند چرا اين كار را مي‌كني. حرف‌هاي زيادي پشت سرم زده شد اما من با دايه‌ها صحبت مي‌كردم و زنان محله را آگاه مي‌كردم. بسياري از زنان مي‌گفتند شوهرانشان اصرار دارند كه اين كار درباره دخترانشان حتما انجام شود اما به آنها مي‌گفتم ختنه ربطي به اسلام ندارد و مسلماني به آموزش شيوه زندگي است.

 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 57
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید10 IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    کار بسیار نا پسندیه باید قصاص کنن هر کی اینکارو می کنه.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      232 3
      معمولا کسی که اینکارو انجام میده خودش در کودکی قبلا این عمل رو تجربه کرده یا به عبارتی قصاص قبل از جنایت شده.
    • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      154 4
      كسي كه اين كارو ميكنه، اول خودش قصاص شده.
    • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      43 5
      مگه دختر هم ختنه میشه؟؟ینی چی؟؟
    • بی نام GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      29 0
      انجام دهندگان خود در کودکی قربانی شده اند و چرخه ی خشونت ادامه دارد
  • بی نام US ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    بمیرم برای زنان سرزمینم
    • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      22 94
      سرزمینت آمریکا ؟
  • جاویدان IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    مگه میشهمگه داریم
    • ناشناس IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      با نمک این یه مطلبه جدیه شعور داشته باش تا با این مطالبه دردناک دنیا شوخی نکنی سعی کن 1 کلمه از خودت بسازی و بگی نه اینکه هر کسی هر حرفی میزنه و تو خوشت میاد بکار ببری و ندونی جای حرفت کجاست
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    اصلا من نمیدونستم همچین چیزی وجود داره
  • tabasom RO ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    واقعا که.این چه کاریه؟چرا کسی جلوی این ها رو نمیگیره.
    • پژمان IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      27 0
      دوست عزیز یک سری رفتارها و مسائلی در نقاط مختلف کشورمان مشاهده میشه که معمولا از بعد اجتماعی بهش نگاه میشه و اقدام قانونی خاصی برای برخورد با این مسائل انجام نمیشه. نمونه بارز آن قتل های خانوادگی ناموسی در مناطق جنوبی و جنوب غربی ایران که به دلایل فرهنگی و مسائل قومیتی معمولا اقدام قضایی خاصی انجام نمیشود.
    • عرفانه A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      45 1
      پس قوه قضاییه چه مسئولیتی داره ؟ مطمئنا" در حوزه وظایف ایشان است.
  • ایرانی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    83 12
    عجب
  • یک هموطن IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    در رابطه با دختر که واقعا از همه لحاظ اشتباهه و انکار ناپذیره ولی در رابطه با پسرها هم شنیدم میگن شاید بهداشت جسمانی داشته باشه اما آسیب روحی روانی داره. خصوصا در کشور ما که در خیلی جاها جشن میگیرن و پسرهارو در جلوی اقوام و دخترهای فامیل ختنه میکنند که بشدت کار اشتباهیه البته این نظر منه
    • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      160 9
      من خودم یه مَردم، هیچ وقت اون صحنه وحشتناک رو فراموش نمی کنم. خیلی وحشیانه بود. حالا بلای مشابهی سر دخترها بیاد که خیلی فاجعه است. از انسانیت به دوره واقعاً.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      86 1
      توصیه شده ختنه برای مردان قبل از یک سالگی انجام شود. اون جشنی هم می گیرن خیلی احمقانه هست
    • کیارش A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      49 42
      شما قبل نظر دادن برو یکم درباره ی مزایای ختنه پسرا بخون و بعد بیا تز بده که اثار روحی و روانی داره..انگاری کلی و قلبشو ازش جدا کردن که اثارروحی و روانی داشته باشه.یه تیکه پوست اضافی که از لحاظ پزشکی باید برداشته بشه تا عفونت نکنه ..شایدم دکتر تو بد بوده که خاطرش واست مونده
    • بی نام A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      42 10
      ختنه باید زیر یک سال انجام بشه وقتی که نوزاد هستید..الان هم همه اینکار رو میکنن..شمایی که میگی هیج وقت اون صحنه رو فراموش نمیکنید..اشتباه شما این بوده که در سن بالا این کار رو کرده اید...هر چه سن هم بالاتر بره درد بیشتر میشه
    • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      17 0
      کیارش خان جملرو خوب بخون "شنیدم که میگن". از خودش تز نداده . نظریه که داده شده
    • بی نام A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      10 10
      قابل توجه دوستان طرفدار ختنه پسران و دختران ، اولآ ختنه کودکان نقض حقوق بشر چون هیچ کس مالک بدن دیگری نیست.به قول گروه های حقوق بشری آمریکایی " whose body, whose rights" دومآ خیلی از مزایایی که برای ختنه پسران می گن با رعایت بهداشت فردی بی معنی می شود. این قضیه مثل اینه که در زمان قدیم می گفتن به دلیل بیماری های مختلف بهتر مو های سر کوتاه باشند اما امروز با افرایش بهداشت و وجود شامپو داشتن موهای بلند تاثیری بر وضعیت سلامت فرد ندارد.سوما در خیلی از کشورهای پیشرفته ختنه غیر پزشکی شامل بیمه نمی شود و متقاضی خود باید هرینه های عمل را بپردازد یکی از دلایل این کار عوارض جانبی این عمل بر روی برخی افراد است. در ضمن تعداد افراد ختنه شده در کشورهای غربی به جز آمریکا کمتر از 20 درصد است.
  • بی نام IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    يعني چي ؟ ختنه زنان؟ اين ديگه چه صيغه ايه؟ اين مسخره بازي ها چيه چرا زير بار همچين مزخرفاتي ميرين. واي خداي من مگه ميشه همچين چيزي. مگه داريم
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    202 5
    قابل توجه نماينده هاي گرامي : به جاي تصويب لايحه حمايت از خانواده ، به فكر تصويب قانوني باشند كه قطع عضو جنسي زنان رو جرم اعلام كنند
  • موسوی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    بزرگترین گناه نسبت دادن چیزی به اسلام به خلاف واقع است و چون این کار با نام اسلام انجام می شود باید توسط عالم مسلمان و در مجالس اسلامی نفی و رد شود تا در جامعه تاثیر خود را داشته باشد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    26 0
    اقا این کارا چیه میکنید ای وااای این عمل جرمه به نظر من
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    36 11
    بنده در استان سیستان و بلوچستان زندگی میکنم که می شود گفت تعصبی ترین افراد را از لحاظ مذهبی دارد اما جالب است نه تنها این عمل در اینجا انجام نمی شود بلکه اصلا درباره اش چیزی نمی دانند. این نشان می دهد که پیوند زدن این عمل شنیع با اسم دین و مذهب کاملا نادرست است.
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    37 41
    من فکر میکنم برای پسرها هم واجب نیست.این کار یک نوع دهن کجی به خلقت خداوند هست.آیا واقعا خداوند چیز اضافی در بدن انسان می آفریند؟ ایا استغفرالله خداوند نمی داند که این اضافی است و باید بعدا بریده شود؟جای سوال دارد
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      21 13
      در قرآن خطاب صریح در مورد ختنه در قرآن کریم وارد نشده است ، البته به طور کلی خداوند به پیامبر می فرماید: اوحينا اليك ان اتبع ملة ابراهيم حنيفاً ؛ از كيش ابراهيم كه همان آئين پاك وبى آلايش بوده پيروى كنيد.یکی از احکامی که در آئین حضرت ابراهیم و سایر ادیان الهی بوده ، ختنه کردن است...احادیثی هم داریم که به مردان میگوید ختنه کنید..در ضمن الان در دنیا اثبات شده که ختنه کردن برای مردان بسیار مفیده و از مبتلا شدن به بسیاری از مرض ها جلوگیری میکنه..یه سرچ ساده بکنید میفهمید..الان هم فقط مسلمان ها ختنه نمیکنند
    • امین IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      44 5
      واجب یا غیر واجب بودن آن را نمی دانم. ولی در خصوص دهن کجی به خلقت خداوند که شما گفته اید باید عرض کنم که با این دیدگاه اگر جلو برویم که دانشمندان نباید هیچ دستکاری در طبیعت بکنند چون همه چیز خلقت خدا است. مثلا ریشمان را نتراشیم چون خدا اونو گذاشته. ناخنمان را کوتاه نکنیم. دندانها را مسواک نزنیم چون میکروبهای دهن مخلوق خدا هستن. عینک ضد اشعه نزنیم. کفش نپوشیم و ...
  • محمود IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    22 0
    در كشورهاي پاکستان ، افغانستان ، هند ، بیشتر افریقا و.... این عمل رایج است
  • مهدی DK ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    49 3
    روحانیت محترم آن منطقه چرا بی تفاوت است؟ آیا مبارزه با این پدیده جز وظایف ایشان نیست؟
    • بی نام DE ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      4 4
      جمعیت این مناطق از برادران اهل سنت ما هستن...
  • مهرآرا BE ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    11 23
    مگه در ایران هر سال چند تابچه بدنیا می آیند؟ حداکثر 1 میلیون و نیم که نصفشون هم دختر باشند میشه 750 هراز دختر در جنوب ایران هم که این کار انجام میشه حتما زیر 50 هزار نفر/ 3 میلیون رو این خبرنگار از کجا آورده؟؟ امکان نداره شاید در جهان منظورش بوده
    • بی نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      35 0
      3 میلیون واسه کل دنیاست مهندس، وقت کردی متن مصاحبه رو بخون
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    11 18
    ختنه مگه بریدن عضو اضافی اندام جنسی نیست؟ در مردها که اینطوره.. در زن ها باعث ناقص سازیه؟ صرفا جهت اطلاع دارم میپرسم منظوری ندارم ها
    • بی نام DE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      28 6
      چون در مردها عدم ختنه موجب رشد میکروب زیر پوست آن قسمت می شود که در کودکان موجب عفونت کلیه می گردد. اما در دختر بچه ها هیچ پوست این چنینی وجود ندارد.
    • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      41 3
      در مردها مشکلی ایجاد نمیکنه چون پوست اضافه است ولی در خانم ها یکی از قسمت های جنسی زن رو که قطع میکنن و بعد از اون رابطه جنسی واسش بی معنی و اجباری خواهد بود چون حسی نخواهد داشت...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      22 4
      نخیر شما اشتباه میکنید.ختنه در جنس مذکر برداشتن مقداری از پوست آلت هست و در تحریک اثر منفی ندارد اما در جنس مونث قسمت حساسی جدا میگردد که اثر مستقیم بر احساس لذت دارد.جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از آناتومی بدن کمک بگیرید
  • داود IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    25 14
    فقط میتوان گفت که در خلقت حکیمانه خداوند متعال دستکاری و قطع عضو توسط بندگان ممنوع ، مگر در یک مورد ان هم تشخیص پزشک که برای ادامه حیات ان شخص ایجاد مزاحمت و خطر فوت داشته باشد ، در مورد مذکر هم میتوان گفت دلیلی ندارد که بهداشت فردی را رعایت نکنند و مورد این عمل قطع عضو و تخریب روحی و روانی واقع گردند ، بریدن پوشش حساسترین قسمت الت مذکر یعنی در معرض جراحت قرار دادن این منطقه حساس ، اگر این پوشش اضافه است پس پلک بالای چشم هم حتماً اضافه است ،لبها هم روی دهان حتماً لازم نیست ، تشکر از خداوند نماییم و هیچ پیچ و مهره ای را از این سازه عظیم باز نکنیم. .
  • هاشم A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    5 23
    با سلام به نظرم این مسئله بیشتر در مناطق سیستان باشه که احتمالا با فضای جامعه امروز با کمی آموزش از طریق خانه بهداشت های مستقر در این مناطق و اعلام حرام بودن آن از طریق علمای دینی این مسئله تا حدود زیادی حل می شود.
  • صادقی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    20 2
    این تیتر را اصلاح کنید در ابتدا مخاطب فکر می کند 3میلیون نفردر ایران ختنه می شوند
  • سید محمد A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    47 1
    نظر آیت الله سیستانی پرسش: آیا ختنه دختران واجب است یا فقط مستحب و سنت است ؟ پاسخ: اگر منظور از ختنه دختر بریدن پوسته عضو جنسی زن خروسه باشد، صحیح آنست که این کار سنت شرعی نیست، بلکه در صورتی که به دختر آسیب برساند حرام می باشد . و اما قطع خود عضو جنسی زن و یا قطع قسمتی از آن به یقین جنایتی در حق دختر محسوب می شود و برای والدین هیچگونه مجوّزی در اقدام به آن وجود ندارد . sistani.org
    • بی نام DE ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      22 4
      بله. ولی شما نظر مرجع تقلید شیعه رو نوشته اید. این کار در خانواده های سنی صورت می گیرد.
  • آرشیدا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    33 1
    وحشتناکه.می دنستم تو آفریقا این بلارو سر دخترها میارن ولی ایرانو نمی دونستم . پدرو مادر از روی جهل و تعصب چه ظلمی به دخترشون می کنن.تنها راه اینه که این کار جرم اعلام بشه و برای والدینی که این کارو می کنن حبس و جزای نقدی سنگین تعیین کنند
  • ارش A1 ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    11 17
    چرا باید قسمتی از بدن خود را جدا کنیم؟این موضوع در مورد مردها هم صدق میکنه.هر چیزی که خدا تو بدن ما به ضورت طبیعی قرار داده علتی داره.نمیدونم چرا............
  • علی از یزد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    24 0
    من اینکار را درکشورهای آفریقای دیده بودم ونمی دانستم در ایران این کار بسیار دردناک انجام می شود وچقدر این دختر ها غریب هستند از دولت ایران خواهشمندم هرچه زودتر جلوی این کار وحشت ناک را بگیرد .این کار ها فقط توسط زنهای پیر عجوزه انجام می شود
  • بی نام DE ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    9 3
    به نظرم آگاه سازی خانواده ها باید درون مناطقی که این سنت رواج دارد صورت بگیرد، نه اینکه اینطور رسانه ای کنید. به نظرم از این به بعد هیچ پسر شیعه ای با دختر سنی ازدواج نمی کند، از ترس اینکه او ختنه شده باشد. درحالیکه که تاکنون این ازدواج ها در استان های غربی بسیار رواج داشت.
  • پرهام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    17 7
    الهی فدای دختران سرزمینم که مچین تجربه تلخی رو تجربه میکنن من که پسرم در زمان ختنه دردی که کشیدمو فراموش نکردم خیلی درد داره تورو جون اون کسی که دوس دارین بیاین با این کار مبارزه کنیم نزاریم دختران سرزمیننمون انقد درد بکشن این کار باید متوقف بشه تو هر جای دنیا هم که باشه
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    36 0
    بدتر اینکه بیهوشی و بی حسی هم در کار نیست یعنی زنده زنده بچه رو به کام مرگ می فرستند نمی دونم منایندگان زن مجلس به جای ایراد گرفتن از کارهای مرکز امور زنان ریاست جمهوری دنبال تصویب یا اصلاح قانون های مربوط به زنان نیستند؟
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    1 31
    تو کشورهای غربی هم رواج پیدا کرده البته آگاهانه و برای زیبایی
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    9 3
    بیشتر در استان بوشهر و خوزستان و خصوصا شهر میناب انجام می شه
  • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    21 5
    اقایی که بنام هاشم متن دادی ، تو سیستان رو ميدونی کجاست که بدون مطالعه يا شناخت جغرافیای پهناور ایران نوشتی درسیستان این عمل زشت انجام میشه ، اولاً در مورد نام شهرهایی که در انها ختنه دختران انجام میشده و الان داره میشه رو در خود خبر نام برده ،اگه یه کم اون نخود مغزی که داری ازش استفاده میکردی متوجه ميشدی که در میان شهرهایی که نام برده شده بود سیستان نبود ، و اصلاً در سیستان يک مورد هم نميتوان سراغ گرفت که این عمل ناپسند رو انجام بدن ، من به نوبه خودم از سيستانیهای عزیز عذر خواهی میکنم ، خبر رو سرسری نخون که یکی برگرده تو رو اصلاحت کنه، بیشتر دقت کن.
  • بی نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    22 0
    قطعا می بایست این عمل جرم محسوب شود و با متخلفین هم به شدت برخورد شود، بدین ترتیب لااقل در دراز مدت این عمل شنیع از بین خواهد رفت.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    6 1
    واقعا که
  • بی نام RO ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    10 0
    کارمند وزارت بهداشت هستم متاسفانه بدلیل جهل این کار شنیع در برخی از قومیتها بدون بیهوشی یا بی حسی با تیغ انجام میشود
  • 001 A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    10 0
    باید به فرهنگ منطقه دقت کرد، لیلا گفته : اگر اين كار را نكنيم، نجس و حرامي خطاب مي‌شويم، باید با این مسئله مخالفت کرد. باید سواد مناطق رو بالا برد.
  • خسته IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    15 0
    جهل بشر پایانی ندارد ...