معاون استاندار سیستان و بلوچستان درباره وضعیت اشتغال در این استان گفت: تحصیل در رشته‌هایی که در استان بازار کار ندارد، یکی از مشکلات دانشجویان فارغ‌التحصیل استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیستان و بلوچستان از کمترین زیرساخت‌ها برخوردار است و همین مشکل اشتغال دولتی و استخدام را در استان دو چندان کرده‌است و به نظر می‌رسد اگر بخش خصوصی با تکیه بر خلاقیت و ایجاد بستر در حوزه خدمات فعالیت نکند نمی‌توان در کوتاه‌مدت فرصت های شغلی مناسبی ایجاد کرد.

این در حالی است که نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان بسیار بالا بوده و در این میان این خطه در کشور از نظر بیکاری فارغ‌ التحصیلان دختر رتبه اول را دارد.

براساس آمارهای مرکز آمارایران، تنها ۱۸.۱۳ درصد از زنان فارغ‌التحصیل در سیستان و بلوچستان شغل دارند که این میزان نشان‌دهنده بیشترین فارغ‌التحصیل بیکار در استان‌های کشور است.

در همین حال دکتر ناصرکاشانی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز گفته‌است: بالاترین نرخ بیکاری کشور در استان سیستان و بلوچستان است و این در حالی است که در کشور ۴ میلیون و ۲۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار داریم.

با این وصف پرسش اینجاست که با توجه به این شرایط برای استانی مثل سیستان و بلوچستان چه باید کرد؟

فارغ‌التحصیلان چشم به دست دولت

درشرایطی که سیستان و بلوچستان به گفته نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی بالاترین نرخ بیکاری در کشور را داراست به نظر می‌رسد فارغ‌التحصیلان فقط به استخدام به عنوان اشتغال فکر می‌کنند و کمتر حاضر به کارآفرینی و ایجاد فضا برای اشتغال خود و سایران هستند.

زهرا اربابی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان دراین‌باره به خبرآنلاین گفت: متاسفانه فارغ‌التحصیلان ما در رشته‌ای تدریس کرده‌اند که خیلی با بازار کار استان همخوانی ندارد. در نتیجه ما با تعداد زیادی فارغ التحصیل رشته شیمی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا مواجه هستیم که بیکار هستند. کاری که در این راستا صورت گرفته‌است، یک نهضت به کمک بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری و همچنین مراکز رشد ایجاد کرده‌ایم تا جریانی در خصوص فرهنگ کارآفرینی ایجاد کنیم.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص اینکه سریع‌ترین راه برای ایجاد اشتغال برای دختران جوان در این استان چیست توضیح داد: افراد زیادی به من مراجعه می‌کنند که فارغ‌التحصیل در سطح کارشناسی ارشد و حتی دکترا هستند و می‌گویند ما دنبال شغل هستیم و وقتی من آنها را هدایت می‌کنم به اینکه بروید فکر کنید با توجه به کمبودها و نیازهایی که است شما در استان چه کار می‌توانید بکنید، می‌گویند ما هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم شما باید برای ما کاری کنید.

اربابی در نقد این نگاه افزود: تا زمانی که آن نگاه و فرهنگ کارآفرینی و خلاقیت وجود نداشته باشد ما هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلوچ RO ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    لطفا برای ما قبولشدگان آزمون استانداری سیستان وبلوچستان برای مراکز تحقیقات کشاورزی زابل و ایرانشهر فکر و چاره ای کنید . 3 سال است ما منتظریم اما دریغ از یک اقدام. حقیقتا زندگی ما شرایط سختی دارد لطفا معاون محترم استاندار به فکر ما باشد برایشان دعای خیر میکنیم. از خبرآنلاین عزیز تشکر داریم که مرتب اخبار این استان محروم را انتشار میدهد. خدا توفیقتان دهد.