ایسنا نوشت:

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه نشستی برای راهکارهای اجرایی بهتر طرح تحول سلامت با حضور وزرای بهداشت و کار برگزار شد گفت: عدم پرداخت حق بیمه‌ها و پرداخت مطالبات پزشکان و نبود اعتدال و عدالت در بین حقوق پزشکان از جمله چالش‌های پیش روی سند طرح تحول سلامت است که باید همگان برای حل این مشکلات کمک کنند.

محمدحسین قربانی در توضیح جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان گفت: این جلسه با حضور وزرای بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که در آن چهار موضوع بررسی عملکرد صندوق‌های بیمه در طرح تحول سلامت، نحوه تعیین تعرفه‌های پزشکی، چگونگی اجرای تعرفه خدمات پرستاری، نحوه خرید خدمت سازمان تامین اجتماعی از وزارت بهداشت در شهرهای فاقد مرکز درمانی مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پیش از این دولت قول مساعد برای تامین 10 تا 15 هزار تخت بیمارستانی تا پایان عمر دولت را داده بود که هنوز به طور کامل این امر محقق نشده است به گونه‌ای که دو وزیر بهداشت و کار یکی از مشکلات مجموعه وزارت بهداشت و بیمه‌ها کمبود منابع مالی مطرح کردند که به همین خاطر نتوانستند تعهداتشان را نسبت به بیمه‌ها اجرایی کنند.

قربانی اضافه کرد: پیش‌بینی وزارت‌خانه‌های بهداشت و کار در مورد تعداد مراجعان برای بیمه شدن 5 تا 6 میلیون نفر باشد. حال اینکه این تعداد در زمان ثبت نام به 10 میلیون نفر رسیده است که طبیعتا این موضوع توازن پرداختی‌های دولت را به هم زده است.

وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی چالش دو وزارتخانه بهداشت و کار است در مورد تعیین تعرفه‌های پزشکی گفت: با وجودی که وزارت بهداشت از چگونگی تعیین تعرفه‌های پزشکی دفاع می‌کند ولی پرداخت نشدن مطالبات پزشکان مشکلاتی را به وجود آورده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مصوبه مجلس در مورد تعرفه پرستاری گفت که علی‌رغم این مصوبه تعرفه پرستاری به گونه‌ای تعریف شده است که چالش‌هایی را به وجود آورده است که توضیح وزیر بهداشت برای حل این مشکل ایجاد طرح پلکانی است.

قربانی در ادامه با بیان اینکه مشکلات بیمه‌های تکمیلی به مشکل اساسی حوزه سلامت تبدیل شده است گفت: طبق قانون دولت نباید حق و حقوق بیمه‌های تکمیلی را بپردازد و پرداختن بیمه‌های تکمیلی از طرف دولت خلاف قانون است.

وی در مورد مشکلات بیمه تامین اجتماعی گفت: 12 میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که این سازمان تنها از 6 میلیون نفر بیمه دریافت می‌کند و مابقی در قالب پرداختی دولت از محل درآمدهای یارانه مثل صنف قالیبافان، راننده‌ها و ... است که دولت تعهداتش را پرداخت نکرده است.

قربانی اجرای طرح تحول سلامت و مشکلات پیش رو را به عنوان یکی از مباحث مورد اشاره در کمیسیون بهداشت مطرح و خاطرنشان کرد: با وجودی که اجرای طرح تحول سلامت با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اما اعتقادات اکثریت اعضای کمیسیون بر این است که برگشت به عقب درست نیست بلکه باید این پروژه تا انتها اجرایی و ضعف‌های آن برطرف شود. طبیعتا برای رسیدن به این مهم باید دولت تلاش بیشتری مبذول کند و حق و حقوق بیمه‌ها را پرداخت کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مورد راهکارهای مطرح شده در این جلسه برای حل مشکلات اجرای طرح تحول سلامت گفت: بهترین راهکار پرداخت حق سرانه و بیمه از سوی دولت است. طبق مصوبه مجلس سهم بهداشت و درمان از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها باید از طرف دولت پرداخت شود که این خود 50 درصد مشکلات را حل می‌کند.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر باید چالش‌های پیش‌روی حوزه بهداشت و درمان به خصوص نوع پرداختی‌ها برطرف شود و اعتدال و عدالتی در پرداخت حقوق پزشکان وجود داشته باشد. البته توضیح وزیر بهداشت این بود که متوسط درآمدها بین 5 تا 7 میلیون تومان است که گزارش‌های ما از میزان درآمدهای بیشتری حکایت می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 447904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =