ایسنا نوشت: استاندار تهران با اشاره به اینکه آمار معتادان استان تهران بین 10 تا 15 هزار نفر است، گفت: 70 درصد این معتادان متعلق به سایر شهرستان‌های استان هستند.

سیدحسین هاشمی پس از برگزاری نخستین جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی استان تهران در جمع خبرنگاران، گفت: این جلسه با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)، رئیس سازمان بهزستی، معاون اجتماعی شهردار تهران و فرمانده انتظامی تهران بزرگ برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در سطح استان تهران برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم برای جمع‌آوری معتادان تنها مرکز شفق با ظرفیت 500 تا 550 نفر پذیرش وجود داشت که در همان ابتدای کار به دلیل شرایط بهداشتی بحرانی این مرکز تعطیل شد. با تلاش دولت در این حوزه، امروز سه مرکز ظرفیتی حدود دو هزار نفر برای جمع‌آوری معتادان ایجاد شده است. مرکزی نیز در فشاپویه شهرری با ظرفیت پنج تا شش هزار نفر در فاز اول برای محکومین موادمخدر ایجاد شده که تلاش می‌کنیم بخشی از ظرفیت این مرکز را برای نگهداری معتادین متجاحر مورد استفاده قرار دهیم.

استاندار تهران تاکید کرد: ظرفیت پنج هزار و 900 نفری تا آخر شهریور سال جاری برای نگهداری و درمان سه تا شش ماهه در استان تهران ایجاد خواهد شد؛ البته امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی مجوزهای لازم را صادر کند تا از بروکراسی اداری خارج شویم و سرعت کار برای ساماندهی این آسیب‌ اجتماعی بیش از پیش افزایش یابد.

هاشمی در ادامه گفت: این جلسه موجب همکاری و همدلی تمامی دستگاه‌های ذیربط خواهد شد و جلسه بعدی نیز با دستور کار ساماندهی تکدی‌گری برگزار می‌شود. تاکنون مشکل ظرفیت نگهداری داشتیم که با استفاده از مراکز جدید این مشکل مرتفع خواهد شد؛ ضمن اینکه با همکاری قوه قضاییه امیدواریم بتوانیم افرادی که از سایر شهرستان‌ها هستند به شهرستان خود بازگردانده شوند تا تعداد معتادان متحجر استان تهران مشخص و خدمات بهتری به آنها ارائه شود.

30 هزار خانواده با سرپرست معتاد، تحت پوشش کمیته امداد هستند

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) از تحت پوشش قرار گرفتن 30 هزار خانواده به دلیل اعتیاد سرپرست خانواده خبر داد.

پرویز فتاح در حاشیه نخستین جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی استان تهران در جمع خبرنگاران، گفت: بحث برخورد با اعتیاد و معتادین جزو وظایف ذاتی کمیته امداد امام خمینی نیست و این وظیفه بر عهده ستاد مبارزه با موادمخدر، که در رأس آن وزیر کشور قرار دارد، گذاشته شده است.

وی افزود: اما کمیته امداد امام خمینی در مورد خانواده‌های این افراد اقداماتی را انجام داده و در این جلسه نیز در جهت رفع ناهنجاری حضور معتادان متجاهر در خیابان‌های تهران اعلام کردیم که کمیته امداد می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند و اگر خانواده‌های این افراد نیازمند تشخیص داده شوند، کمیته امداد آمادگی لازم را برای حمایت از آنها دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در خصوص توانمندی این خانواده‌ها نیز گفت: وظیفه اصلی و رویکرد اساسی کمیته امداد، توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش است تا از این طریق این خانواده‌ها بتوانند از پوشش کمیته امداد خارج شوند که این امر بی‌تردید نیازمند آموزش است که در دوره جدید کمیته امداد این رویکرد را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است.

وی تاکید کرد: کمیته امداد در بحث ساماندهی آسیب‌های اجتماعی خود را کنار نخواهد کشید و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنیم تا چهره شهر تهران از وجود این آسیب‌ها پاک شود.

در ادامه نیز انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی ضمن تقدیر از ابتکار عمل استاندار تهران برای برگزاری جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی، گفت: در آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، دستگاه‌های مختلفی وظیفه دارند که باید با عهده گرفتن این وظایف نقش خود را در ساماندهی آسیب‌ها ایفا کنند. در این جلسه نیز هریک از دستگاه‌های ذیربط گزارشی از عملکرد و اقدامات خود را به همراه مشکلات موجود ارائه کردند و در جمع‌بندی بر افزایش ظرفیت مراکز نگهداری تاکید شد.

وی اضافه کرد: شهرداری تهران مقرر شد که در افزایش ظرفیت مراکز اقداماتی را انجام دهد و مراکزی را در اختیار ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دهد و نسبت به شناسایی و غربالگری و در مرحله بعد اجرای پروتکل‌های لازم برای معتادان متجاهر اقدامات لازم انجام شود تا پارک‌ها و فضاهای عمومی از وجود این افراد پاک شود.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه 60 درصد معتادان متجاهر استان تهران مربوط به سایر شهرستان‌ها هستند، گفت: امیدواریم با همکاری قوه قضاییه این افراد به شهرستان‌های خود منتقل شوند تا ارائه خدمات بهتری به معتادین متجاهر استان تهران مطابق با پروتکل‌های موجود صورت گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا نبی A1 ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    5 0
    ۷۰درصد شهرستانی هستند کلا تهران شده شهرستان تو مترو،اتوبوس،خیابونو.... چاپ کن خبرآنلاین
    • علی A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
      1 5
      تو که دیگه جد اندر جدت تهرانی بودن نه اگر درست بخواهیم بگیم فقط اونایی که 7 پشتشون تهرانی بودن تهرانین وبس. دیگه خودت حساب کن. در ضمن ورامین وشهر ری و کرج و...... تهران نیست.
    • پاسخ به علی IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      4 0
      دوست عزیز ما برای دهات شمرون هستیم و 68 ساله که تو این تهران خراب شده داریم کاسبی میکنیم امیدوارم تو یه روستای دور کارپیدا کنم برم که داره حالم از ترافیک دعوا دود و سروصدا به هم میخوره این شهر هم ماله شما برید واسه دوستاتون تعریف کنید و پز بدین
  • سلام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    2 0
    به نظرم زیاد فایده نداره تومحله ما که درملاعام میکشن دیگه از ماشین پلیس هم ترسی ندارن, یه همسایه داشتیم تریاکی بود رفت کمپ با ماده خانمان برانداز شیشه آشنا شد دوستاشم آشنا کرد چندتا زندگی دود شد رفت قاطی... .میان بیرون دوباره شروع میکنن چون اکثرشون بیکارن و بیانگیزه تنها درمانشون هم برا بیخیالی از مشکلات دوباره همونه که بود شایدم بدتر. یه کار میکنین اساسی انجام بدین نمیتونین بیخود هزینه نکنین وقت خودتونو نگیرید و امید شش ماهه واهی به خونواده ها ندید.
  • فراز RO ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    2 0
    تهران فقط ۱۵ هزار معتاد داره، نه خداییش ۱۵ هزارتا؟ من دیگه حرفی ندارم.