قصه از آن‌جا شروع شد که مردم لرستان یکی از عوامل عقب‌ماندگی استان را نداشتن استاندار بومی می‌دانستند و امیدوار بودند که با روی کار آمدن یک استاندار بومی، لرستان در مسیر توسعه قرار گیرد و عقب ماندگی‌ها و مشکلات متعدد استان و مردم برطرف گردد‌.

مجمدرضاگودرزی- سرانجام بعد از گذشت ۳۴ سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی این رویای مردم لرستان با روی کار آمدن دولت یازدهم تعبیر شد و مهندس "هوشنگ بازوند" لرتبار که سابقه چند سال حضور در لرستان را به عنوان معاون عمرانی استانداری در کارنامه داشت به عنوان اولین استاندار بومی استان لرستان از ششم مهرماه ۱۳۹۲ منصوب شد.
مهندس بازوند در مراسم معارفه خود، خواست و مطالبه عمومی مردم لرستان را توسعه و پیشرفت‌، رفاه و درآمد پایدار‌، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری و زندگی بهتر برشمرد و گفت که کمر همت را برای خدمت به مردم لرستان بسته است‌، اما آیا بعد از گذشت حدود ۲ سال مهندس بازوند استاندار لرستان توانسته به وعده‌های خود عمل کند‌؟
مردم لرستان به خواست خود که انتصاب استاندار بومی بود رسیدند و منتظر و مشتاق بودند که جناب استاندار مدیران شایسته‌، متخصص‌، با برنامه‌، توانمند و پاکدست را در مناصب مدیریتی قرار دهد تا این افراد با هدایت استاندار بتوانند در راستای رفع مشکلات اساسی و عدیده لرستان که مهم‌ترین آن‌ها آمار بالای بیکاری است گام بردارند.بارها گفته شده که عزل و نصب مدیران حق قانونی دولت و مدیریت ارشد استان است و استاندار این حق را دارد که نیروهایش را خودش انتخاب کند ولی این انتخاب‌ها باید به دور از سیاست‌زدگی، سفارش‌بازی‌ یا رفیق‌سالاری بوده و بر اساس شایسته‌سالاری و در راستای رشد و پیشرفت استان باشد.
اینک که تقریباً دو سال از آغاز انتصاب‌های دولت جدید در لرستان گذشته است، باید اذعان داشت که متاسفانه مهندس بازوند و دولت در انتخاب مدیران لرستان خوب عمل نکردند و بهتر است بگوییم در این خصوص بد عمل کرده‌اند.در حالی که استاندار محترم بارها مهم‌ترین دلیل توسعه‌نیافتگی استان را مدیران ضعیف قلمداد می‌کرد، اما متاسفانه خود از مدیرانی به مراتب ضعیف‌تر از مدیران منصوبی استانداران قبلی استفاده کرد و گواه این موضوع روزنامه‌نگاران بی‌طرف و افراد غیرسیاسی هستند که بدون تعصب همواره این نکات را گوشزد می‌کنند.
مهندس بازوند اکثر مدیران را از بین همکاران سابق خود در استانداری مرکزی انتخاب کرد و تعدادی دیگر را به واسطه‌ی دخالت‌های نمایندگان و عده‌ای را هم با فشار سیاسیون پایتخت‌نشین که عمدتاً از یکی از شهرستان‌های سیاست‌زده‌ی استان بودند منصوب کرد. صد البته که بیش‌تر این مدیران در حد و اندازه‌ی این پست‌ها نبودند و در زمره‌ی کارمندان عادی و فاقد توانایی مدیریت به شمار می‌رفتند و در کل می‌توان با نگاهی به خروج کار آنان طی این مدت گفت که افرادی ناکارآمد برای مناصب مهم لرستان بودند.
هر چند آقای استاندار و تیم مدیریتی ایشان مدعی هستند که مدام در حال تلاش و پی‌گیری مشکلات استان هستند ولی ماحصل و خروجی این فعالیت‌ها برای مردم لرستان هنوز نمود خاصی نداشته است. شاید کاهش آمار بیکاری لرستان در فصل بهار که توسط مرکز آمار ایران اعلام شده را به عنوان سندی در دفاع از عملکرد رو کنند، اما تقریباً همه مردم لرستان که چند فرزند بیکار کنج خانه داشته و دارند به خوبی واقفند که این آمار واقعیت نداشته و بیش‌تر شبیه آمارسازی است که از سوی دستگاه‌های مرتبط با بحث اشتغال استان نظیر سازمان صنعت، معدن و تجارت‌، اداره کل کار و رفاه اجتماعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای‌، بهزیستی و .... اعلام شده و ملاک و معیاری دقیق برای اثبات این ادعا به رؤیت مردم نرسیده است.
مهندس بازوند چند نفر از مدیرانی را که خود انتخاب کرده بود برکنار کرد ولی به رغم این آزمون و خطاها باز هم برخی از نفرات جایگزین نتوانستند انتظارات مورد نظر را برآورده نمیاند.یکی از بی‌ثبات ترین مدیریت‌ها در لرستان اداره کل میراث فرهنگی لرستان بوده است که از زمان روی کار آمدن مهندس بازوند شاهد چندین تغییر مدیریتی بوده است. با توجه به جایگاه لرستان از نظر آثار تاریخی و طبیعی و جاذبه‌های گردشگری در کشور استاندار باید در انتصاب مدیراین دستگاه‌های اشتغال‌آفرین نهایت دقت را به خرج دهد و از انتصاب افراد غیرمتخصص‌، بی‌تجربه و ناآشنا به ساختار و ماموریت میراث فرهنگی پرهیز کند.
مهندس بازوند بارها در جمع خبرنگاران اعلام کرده که لرستان باید از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود و لازمه‌ی این مهم وجود مدیری متخصص‌، باتجربه و متعهد و البته آشنا با دستگاه مورد نظر است‌. به تازگی مهندس بازوند آقای سلیمانی فرماندار سلسله یکی از شهرهای کوچک لرستان را که عملکرد مطلوبی نیز نداشته را به عنوان مدیر کل میراث فرهنگی لرستان منصوب کرده !
حال سؤال این است که آیا این شخص که نتوانسته از عهده‌ی وظیفه قبلی خود در شهرستانی کوچک به درستی برآید چگونه می‌تواند مدیریت پستی بزرگ‌تر و حساس‌تر را در استان به دست گیرد که آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری فراوان آن نیازمند داشتن تخصص و تجربه‌ای بسیار بالا است؟ آیا اعتماد دوباره به چنین مدیری با توجه به عملکرد ضعیف وی در گذشته‌، این تصور را ایجاد نمی کند که از هم‌اکنون هم‌چون انتصاب هایی که تیم ارشد استان از آن‌ها پشیمان شده و دست به تغییر زده‌اند باید منتظر انتصاب نفر بعدی بود یا این که در رودروایسی مدیریتی قرار گرفت و اجازه داد چنین مدیری با عدم کارایی برای مدتی طولانی بر مسند نهادی تخصصی باقی بماند؟
یکی از مهم‌ترین وعده‌های استاندار همواره رفع مشکل بیکاری لرستان بوده‌، لذا با توجه به وضعیت کنونی و رکود حاکم بر سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین کم‌تحرکی اداره کل کار و امور اجتماعی و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، انتصاب مدیر ضعیف برای اداره کل میراث فرهنگی توحیه‌پذیر نیست و این عرصه دیگر جایی برای آزمون و خطا ندارد.
بی‌توجهی به این ادارات اشتغال‌زا این شائبه را ایجاد می‌کند که شعار رفع بیکاری و ایجاد کسب و کار در استان از سوی استاندار محترم فقط در حد شعار باقی می‌ماند و منصب گرفتن افرادی که در گذشته با استاندار رفاقتی داشته یا توسط سیاسیون سفارش می‌شوند، بر مشکلات و بدبختی‌های مردم لرستان ارجحیت دارد.
به هر حال باید دانست که گاهی خیلی زود دیر می‌شود و زمان و فرصت‌ها به سرعت در حال گذرند و جبران مافات مشکل‌! لذا شایسته است شاخص‌های علمی‌، تخصصی‌، تجربه و شایستگی برای انتصابات آینده مدیران در لرستان مد نظر قرار گیرند چرا که ادامه‌ی روند کنونی نتیجه‌ای جز دلسردی مردم لرستان که امید فراوانی به رفع مشکلات‌شان توسط نخستین استاندارلرتبار داشتند در پی نخواهد داشت

منبع: تبلور اندیشه / محمدرضا گودرزی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =