دنیای اقتصاد نوشت:ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند.

دو خودروساز بزرگ ایران اگرچه تقریبا هیچگاه همکاری رسمی مشترکی با یکدیگر نداشته‌اند، اما گاهی تولید محصولات جدید سبب شده تا دو غول جاده مخصوص شراکتی نصف و نیمه را آغاز کنند.

بر این اساس، منابع آگاه از احتمال تولید دو خودرو جدید روی یک پلت‌فرم، در ایران خودرو و سایپا خبر داده و تاکید می‌کنند این اتفاق باب همکاری و شراکت میان آنها را باز خواهد کرد.

به گفته منابع آگاه، ایران خودرو قصد دارد در آینده یکی از محصولات پژو به نام 301 را روانه خطوط تولید خود کند و این در حالی است که سایپایی‌ها نیز همین محصول را منتها با شکل و شمایلی دیگر به تولید خواهند رساند.

خودرویی که سایپا قرار است تولید کند، «الیزه» نام دارد و محصول سیتروئن فرانسه به شمار می‌رود. در واقع، الیزه و 301 به‌نوعی یک خودرو به شمار می‌روند و پلت‌فرمی مشترک و یکسان دارند که اولی در سیتروئن به تولید می‌رسد و دومی نیز در پژو. این دو شرکت (پژو و سیتروئن) در اصل به‌عنوان هلدینگ PSA (گروه پژوسیتروئن) فعالیت می‌کنند و حالا قرار است هر دو آنها به ایران آمده و یکی (پژو) با ایران خودرو و دیگری (سیتروئن) با سایپا شراکتی جدید را از سر بگیرند.

هرچند ایران خودرو و سایپا از قبل به واسطه «تندر-90» به‌نوعی دارای منافع مشترک شده‌اند، اما این بار اوضاع فرق می‌کند، چه آنکه ظاهرا قرار است در باب تامین قطعات 301 و الیزه، شراکتی مستقیم میان آنها شکل بگیرد. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، اگر قرار به تولید همزمان الیزه و 301 در جاده مخصوص باشد، ایران خودرو بخشی از قطعات موردنیاز سایپا را (برای تولید سیتروئن الیزه) تامین خواهد کرد. به‌عبارت بهتر، چون الیزه و 301 قطعات مشترک زیادی دارند و گروه پژوسیتروئن نیز نمی‌خواهد همزمان در دو جای مختلف (برای دو محصول موردنظر) سرمایه‌گذاری کند، ایران خودرویی‌ها تامین بخشی از قطعات سایپایی‌ها را برای تولید الیزه بر عهده خواهند گرفت.

3535

 

کد خبر 457530

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    69 0
    یکی از ضعف های اساسی صنعت خودروسازی ایران علاوه بر انحصار خودروسازهای داخلی نبود رقابت حداقلی میان انها هم هست.همین مثال بالا اگر عملی بشه خیلی راحت این دو خودروساز میتونن با تبانی ماشن را با قیمت گزاف به مردم بفروشن.چون رنج قیمتی هر دو یکی هست و وقتی یکی از اون ها قیمت را بالا ببره دیگری تلاشی برای پایین نگه داشتن قیمت یا کاهش قیمت نمی کنه چون فروش هر کدوم سودی را به دیگری هم میرسونه.
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    102 1
    ما که نمیخریم بزار وارد کنن
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    كمپين شكست خورد ما رفتيم ماشين خريدم
    • شهروند DE ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      9 0
      مبارکت باشه .اما صبری بشدت طولانی در نمایندگیها برای رفع عیوب روزانه ماشینت از خداوند متعال دارم.
    • بی نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      7 0
      منفی ها همه چیو مشخص کرده
    • شهروند DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      9 0
      مبارک باشه. از خداوند متعال آرزوی صبری علیم و طولانی در زمان مراجعه روزانه به نمایندگیها آرزومندم.
    • شهروند DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      6 0
      مبارک باشه. از خداوند متعال آرزوی صبری علیم و طولانی در زمان مراجعه روزانه به نمایندگیها آرزومندم.
    • حسین A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      9 0
      مردم آزادند ولی خرید خودروی ۳۰ سال قبل با قطعات چینی ودرجه ۳ داخلی خود زنی ودور از عقل است
    • حسین A1 ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      3 0
      من بهترین ماشین ایران خودرو رو پارسال صفر تحویل گرفتم مثل ....پشیمانم تو هم بزودی مثل .... پشیمان میشی
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    93 2
    تا برداشته شدن تحریم و آزاد شدن قیمت ها، برای افزایش کیفیت و رسیدن به قیمت جهانی خودروی صفر داخلی... مونتاژ یا تولید نمی خریم... قیمت ها باید به قیمت بازار جهانی برسند.
  • ایمان IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    84 2
    پژو 301 خودروسال 2002 می باشد و برای 13 سال پیش می باشد و دیگر تولید نمی شود و محصول جدید و بروز جای آن را گرفته .... تا کی خودرو سازان ما می خوان خودرو های از رده خارج رو تولید کنند؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      29 9
      دوست عزیز این مدل 301 مربوط به سال 2013 است و سیتروئن الیزه نیز همان سال تولید شده است . البته هر دو این مدل ها مخصوص اروپای شرقی و چین در خط تولید قرار گرفته اند و در بازار فرانسه جایی ندارند.
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
      3 0
      متاسفانه دانش این دو خودرو ساز همینه کپی از سال 2002 تا به مردوم شریف بتونن بندازن
    • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
      1 0
      برادر اون پژویی که مال ۲۰۰۱ بود و قرار هست یا شاید بود نمی دونم تولید بشه ۳۰۷ هست. ۳۰۱ سال ۲۰۱۳ تولید شده و برای رنج ارزان قیمت طراحی شده است و در مصر و چین و اوکراین و ... به فروش می رسد
  • رضا A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    66 2
    301 با پیشرانه tu5 در ایران خودرو و الیزه با موتور پراید در سایپا.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    5 0
    ماشین تولید داخلی و مونتاژ نمیخریم
  • مهدی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    8 39
    مردم قدر نشناس ایران پراید هم سوار میشید خدارو شکر کنید
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    5 0
    جان مادرتون برین زانتیا و ماکسیما رو با همون کیفیت سالای اولیه ش برگردونید اخه چرا دوتا ماشین خوب کشور رو از رده خارج کردین که چندتا ماشین الکی رو بیارین
  • محمدرضا A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 0
    این همه خودرو سازها گفتن با خودرو سازها معروف دنیا و ازجمله شرکت های المانی و ژاپنی و حتی امریکایی برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت وسرمایه گذاری مشترک برای صادرات و فتح بازارهای جهانی همکاری می کنیم چی شد پس .باز که رفتید دنبال فرانسوی ها خوبه تا چندوقت پیش همینا ایران رو ترک کردن و زدن زیر قول و قرارشون واقعا شما عبرت نمگیرید اون وقت چطور مدیریت شرکت های خورو سازی رو به شما دادن من موندم

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین