الگوهای آموزش مهارتی جهت توسعه اشتغال پایدار  را تبیین کرد

نخستین همایش آموزش و اشتغال با حضور کورش پرند معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در شهرستان گرمسار برگزار گردید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، در این همایش یک روزه که با حضور مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی استان و کارآفرینان شهرستان گرمسار برگزار گردید ، دکتر کورش پرند معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و و یارانش به تبیین الگوهای آموزش مهارتی جهت توسعه اشتغال پایدار پرداخت.
وی با اعلام آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به منظور پیاده سازی مدلهای آموزش مهارتی در سطح استان ، اظهار داشت : ما پیشنهاداتی را برای کارآفرینان مطرح خواهیم کرد تا بر این اساس بازار کار مطلوبی را ایجاد نمایند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه 63میلیون نفر متقاضی ورود به بازار کار در کشور وجود دارد گفت : از این تعداد 23 میلیون نفر فعال و 40 میلیون نفر غیر فعال می باشند که این مفهوم در آمارهای مربوط به نرخ بیکاری 11 درصد مطرح نگردیده است.
پرند با اشاره به اینکه جمعیت بیکار جامعه جنسیت و سطح تحصیلات متفاوتی نسبت به گذشته دارند تصریح کرد : بیش از 40 درصد جمعیت بیکار جامعه تحصیل کرده اند و این یعنی از هر 100 فارغ التحصیل دانشگاه ، 19 نفر بیکار هستند .
وی جذب سرمایه گذار و ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی را یک برنامه ریزی بلند مدت جهت ایجاد اشتغال برشمرد و تاکید کرد : با توجه به نرخ 10درصد بیکاری در گرمسار و وجود قشر فارغ التحصیلان و زنان فاقد کار در این میان ، باید از استراتژیهای کوتاه مدت نظیر توسعه کسب و کار کوچک و خرد و مشاغل خانگی برای رسیدن به این مقصود ، بهره برد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وجود صندوق مهر امام رضا (ع) ، معاونت توسعه اشتغال و تعاون و ديگر ظرفيت هاي اين مجموعه ميتوانيم با تجمیع این نهادها در راستای ایجاد اشتغال ایفای نقش کنیم .
وی با تاکید بر اینکه با اجرای الگوی آموزشی بازار محور از توانمندی افراد در جهت تولید و اشتغال بهتر می توان بهره مند شد ، افزود : پیشتر وامی برای اشتغال به افراد داده می شد و در صورتی که فرد محصولی را هم تولید می کرد نمی توانست آن را به بازار عرضه کند اما در طرح بازار محور فرد به موضوع تولید می اندیشد و در چرخه ای که قرار می گیرد بسیاری از نیازهای تولید توسط کارآفرینان هدایت می شود.
دكتر پرند مراحل قبل از تولید را تهیه مواد اولیه، تسهیلات بانکی، آموزش مهارت و آموزشهای نرم عنوان کرد و بیان داشت: در مرحله تولید کیفیت کنترل انجام می شود و مراحل پس از تولید، بازاریابی، بازار سازی ، برند سازی، بسته بندی و فروش است .
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به الگوی آموزش، تولید، بازاریابی و فروش برای گسترش اشتغال در کسب و کارهای کوچک گفت: در کسب و کارهای کوچک به مرحله بعد از تولید یعنی بازاریابی و فروش توجه کافی نشده بنابراین اجرای این مدل می‌تواند تا حد زیادی این معضل را برطرف کند و در این زمینه ديدگاه ما فرا ملي است و درصد موفقيت در اجراي طرح مذكور بسيار بالا خواهد بود.

معاون وزیر تعاون کار ور فاه اجتماعی همچنین به طرح تراش سنگهای قیمتی اشاره کرد و اظهار داشت : با انعقاد تفاهم نامه ای بین صندوق کارآفرینی و امید ، آموزش فنی و حرفه ای ، افراد کارآفرین و اتحادیه مرتبط ، تاکنون 500 نفر در این زمینه مشغول به کار شده اند ؛ که در این طرح سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان تسهیلگر و نیز ارائه دهنده آموزشهای مهارتی لازم از طریق آموزشگاههای آزاد ، صندوق کارآفرینی و امید به عنوان ارائه دهنده تسهیلات و اتحادیه به عنوان تامین کننده مواد مصرفی و کار آفرین نیز به عنوان پشتیبان ، با یکدیگر همکاری می کنند.
دكتر كورش پرند در ادامه بيان داشت: اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار(مصوب 4/9/1393 شورای عالی اشتغال) در جهت عدالت آموزشي و به منظور جلوگيري از مهاجرت روستاييان و مشكل حاشيه نشيني و سكونت گاه هاي غير رسمي از برنامه هاي مهم اين سازمان در سال جاري است.
وی با بیان اینکه، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها از برنامه های بلند مدت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است بیان داشت: برای جلوگیری از سکونت های غیر رسمی و حاشیه نشینی شهرها باید رفاه اجتماعی را در روستاها بالا ببریم و آن چیزی که برای سازمان در این خصوص مهم است بحث توانمند سازی و آموزش های مهارتی روستاییان است ، توانمندسازي روستاييان مهم ترين اقدام در جهت ارتقاي رفاه اجتماعي آنان است كه در این راستا سازمان نيازسنجي آموزشي روستاييان را به صورت پايلوت در چندين روستاي كشور اجرايي نموده است.
وی همچنین ارائه آموزشهای مهارتی در راستای توانمند سازی اتباع بیگانه از طریق انعقاد تفاهم نامه با وزارت کشور را از دیگر برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برشمرد و هدف از اجرای آن را توانمند سازی و بازگشت اتباع به کشور خود بر اساس مدلهای بین المللی ارائه شده ، عنوان کرد .
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین گفت : در حال حاضر 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور وجود دارد که یکی از مهمترین مشکلات آنان هرم دانشجویی است، یعنی 66 درصد در حوزه کارشناسی و کمتر از 23 درصد در حوزه کاردانی هستند، یعنی به ازای هر یک کاردان، 3 کارشناس حضور دارند که این نسبت باید برعکس باشد.
وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی برای ورود به بازارکار بایستی مهارتهای لازم را کسب نمایند ، افزود : طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور در سال 1393 به صورت پايلوت اجرا شده است و در حال حاضر سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با تدوين 10زير برنامه براي اجراي طرح مذكور آمادگي اجراي گسترده اين طرح را در سراسر كشور دارد که حمايت هاي دولت و همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اجرا و گسترش طرح ياد شده نقش مهمي خواهد داشت.
دكتر كورش پرند تأكيد كرد: توسعه كمي و كيفي و ارتقاء مراکز آموزش فنی و حرفه ای جوار دانشگاهی ASD براساس طرح ارتقاء و توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهي، تهیه، تدوین و تصویب استانداردهای آموزشی دوره طرح کارورزی، تدوین استانداردهاي آموزش شغلی و شایستگی ICT در ارتباط با تفاهم نامه ستاد توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.
وی در پایان با اشاره به تالیف کتاب 5 جلدی آیات و روایات با موضوع فرهنگ کار ، تعاون و مهارت آموزی ، خواستار طرح مطالب این کتاب در مجالس و برنامه های مرتبط با موضوع مهارت ، کار آفرینی و اشتغال گردید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 470751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =