همگام با طرح ارتقائ سلامت دهان و دندان دانش آموزان سراسر کشور به منظور پیشگیری اصولی از پوسیدگی های دندانی، "وارنیش فلوراید تراپی" دانش آموزان در دومرحله از آبان ماه امسال اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این خبر، گفت: طرح ارتقائ سلامت دهان و دندان دانش آموزان سراسر کشور که جمعیت هفت میلیون و هفتصد هزار نفری مقطع اول تا ششم ابتدایی تحصیلی را پوشش می دهد، شامل سه هدف اصلی آموزش، پیشگیری و درمان است.

دکتر حمید صمدزاده با اشاره به اینکه طرح مذکور از آغاز سال تحصیلی امسال شروع شده و در 20 هزار مدرسه شهری و 40 هزار مدرسه روستایی اجرا می شود، افزود: در روستاها نیروهای بهداشتی آموزش دیده و در شهرها مربیان بهداشت مدارس و کاردان های بهداشت دهان و دندان در مجموع 60 هزار مدرسه ابتدایی سراسر کشور را پوشش خواهند داد.

وی گفت: در مدت اجرای طرح، والدین، معلمین و دانش آموزان آموزش می‌بینند و در بحث پیشگیری نیز ایجاد شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان دانش آموز هدف مهم بعدی محسوب شده که بدین ترتیب جزئیات نیازهای درمانی وی جهت اتخاذ تصمیمات بعدی ثبت می شود.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه، مرحله اول وارنیش فلوراید تراپی آبان و آذر ماه امسال و مرحله دوم فروردین و اردیبهشت سال آینده انجام خواهد شد،افزود: انجام برنامه پیشگیرانه "وارنیش فلوراید تراپی" دانش آموزان هدفی مهم محسوب می شود که شاید بتوان گفت در سراسر جهان با این وسعت بی نظیر بوده و برای نخستین بار در دنیا در کشورمان انجام می شود.

دکتر صمدزاده گفت: بر اساس پژوهشها، وارنیش فلوراید تراپی حدود 25 تا45 درصد موجب کاهش پوسیدگی دندان مي شود که با توجه به بررسی انجام شده در کشور، آخرین آمار شاخص (DMFT) كودكان تا 12 ساله کشور 2.09 است و حدود 82درصد این شاخص مربوط به پوسیدگی دندان است، به عبارت ديگر هر فرد 12ساله به طور ميانگين دو دندان پوسیده، کشیده شده و يا ترميم شده دارد که امید است با اجرای این برنامه ملی و هدفمند بتوانیم در مدت شش سال آتی این شاخص را به عدد یک کاهش دهیم ؛ البته رسیدن به این هدف بسیار دشوار است.

وی افزود: در بحث درمان که محور اصلی ازهدف سوم این طرح محسوب می شود در مدارس و در مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور با استفاده از یونیتهای دندانپزشکی ثابت و سیاری که داریم خدمات درمانی بر اساس شناسنامه الکترونیک هر دانش آموز انجام خواهد شد.

این مسوول در وزارت بهداشت، گفت: پیش بینی می شود با توجه به گستردگی طرح و نیاز بالغ بر 90درصد دانش آموزان به خدمات درمانی و با عنایت به امکانات، بضاعت و توان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بتوانیم عمده این نیاز ها را برطرف کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 471014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    5 0
    ما که دانش آموز نیستیم چه کار کنیم
  • مسعود A1 ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    2 3
    بهتره که کارشناسی شود چون فلوراید کند ذهنی می آورد