عضو شورای شهر تهران معتقد است شهردار تهران نتوانسته برخی از انتظارات حامیان خود را در شورای شهر برآورده کند، برای همین حامیان سابق قالیباف تبدیل به منتقدان فعلی اش شده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ولی الله شجاع پوریان، نماینده سابق مجلس و عضو فعلی شورای شهر تهران در گفتگویی که در غرفه خبرآنلاین داشت، وضعیت فعلی مناسبات بین شورای شهر تهران و شهردار پایتخت را تشریح کرد. به بیان او، به نظر می رسد برخی از حامیان قالیباف از او انتظاراتی داشته اند که توسط شهردار تهران برآورده نشده و شاید علی اصلی انتقادات اخیر به شهردار همین مسایل باشد.

این گفتگو را در ادامه بخوانید:

چرا در روزهای اخیر شاهد موج انتقاداتی هستیم که در شورای شهر علیه شهردار تهران می شود؟

چیزی که مربوط به گروه های اصلاح طلب شورای شهر است، وجود ندارد. ما تغییری در رویکردهای خود نداده ایم. از اول دوره بنا بوده تعامل منطقی را در شهردار تهران داشته باشند. ما چون به ایشان رای ندادیم گفتیم از اول با گارد مخالف جلوی قالیباف کار را آغاز نکنیم. اگر شهرداری آمادگی تعامل دوستانه با حرفهای منطقی و کارشناسی اعضای شورای شهر را دارد، نسبت به حساسیتهایی که در اصلاح امور و فرآیندها وجود دارد و اگر نسبت به متن مشکلاتی که به ما منتقل می شود یا آنها را شناسایی می کنیم، شهرداری علاقمندی نشان دهد و همچنین مطالبات شهروندان از شهرداری را که توسط وکلای خود مطرح می کند، جواب بگوید، بنای ما بر همکاری با شهرداری تهران است.

در ادامه این مسیر اگر گاهی روی مشکلاتی که در بخشهای مختلف به وجود می آید، یا مسایلی مانند تصادف و سیل و آتش سوزی رخ می دهد، از بعد و منظر کارشناسی در شورا اصلاح طلبان تذکری می دهند یا نطق می کنند، بعضا متاسفانه شاهد بودیم برخی از همکاران ما چشم بسته از عملکرد شهرداری با بهانه های سیاسی، حمایت می کردند. اکنون به نظر می رسد در آن معادلات و مناسباتی که در مجموعه درونی حامیان قالیباف در شورا و بیرون شورا و انتظاراتی که از مدیریت شهری تهران دارند میان خودشان، اختلافاتی بروز کرده. ما هم به شکل روشن، نمی توانیم این اختلافات را انگشت بگذاریم، حتی اگر اطلاع داشته باشیم هم به صلاح نیست بگوییم و برخی از این دلایل اختلافات نیز برای ما روشن نیست. این باعث شده اخیرا می بینیم گاردهای جدی در مقابل آقای شهردار توسط برخی حامیان او در شورای شهر گرفته می شود. برخی بر این باورند بخشی از این منبعث از شرایط نزدیکی ما به انتخابات است. چه بسا انتظاراتی وجود دارد که این انتظارات به هر شکل برآورده نشده و این اختلافات جلسات خصوصی و محفلی گاهی به علنی شورا می کشد.

در انتخابات معمولا دوستان بیشتر به هم نزدیک می شوند. چرا میان آقای قالیباف و حامیان او در شورای شهر واگرایی دیده می شود؟

در برابر این سئوال پاسخی ندارم.

چرا همبستگی طیف اصلاح طلبان با قالیباف بیشتر شده؟

ما روی منش قبلی خود که هر جا عملکرد شهرداری تهران در مجموع قابل دفاع باشد، از روی وظیفه نظارتی خود دریغ نمی کنیم. تقریبا روی همان ریلی که در اول شورا داشتیم حرکت می کنیم. این دوستان ما هستند که به دلایل ناشناخته، نسبت به آقای قالیباف موضع جدیدی پیدا کردند.

آینده او را چطور پیش بینی می کنید؟ آقای قالیباف می تواند دوره ۴ ساله را به سر برساند؟

آینده تا حدود زیادی بستگی به نهادهای تاثیرگذار خارج از شورا دارد. بخش زیادی از اختلافاتی که حامیان قبلی قالیباف در شورا با مدیریت شهری پیدا کرده اند متاثر از جهت توقعاتی است که از بیرون شورا از او دارند . اگر طبیعتا قالیباف با ایشان همراهی کند و دیدگاهشان را تامین کند، به نظر می رسد اختلافات، اصیل نیست که منجر به موضعگیری شدید در حد استیضاح شود.

یعنی برخی از مسایل مانند تهدید به استیضاح که از سوی برخی منتقدان جدید قالیباف می شود، یک کار تاکتیکی است؟

بله، این را می خواهم بگویم که ما اصلاح طلبان تلاش می کنیم در بازی رقیبمان گرفتار نشویم. اگر این نوع اختلاف نظرها جدید و اصیل بر مبنای دفاع از منافع شهر نباشد، تلاش می کنیم از این بحثهای مقطعی ارتفاع پیدا کنیم و خودمان سعی کنیم اختلافاتمان را با شهرداری تهران مدیریت کنیم که ابزار امتیازگیری از آقای قالیباف نشویم.

دوستان اصلاح طلب شما تغییری در عملکرد شهردار دیده اند که در روزهای اخیر به او بیشتر از نزدیک شدند؟

چون طیف مقابل ما در برابر آقای قالیباف موضع پیدا کردند در این شرایط، موضع عقلایی قبلی ما خود را نشان می دهد و شما به عنوان ناظر بیرونی احساس می کنید یک جابجایی صورت گرفته. در اصل، اینطور نیست و ما تغییری در مواضع خود نداده ایم.

در انتخابات مجلس آینده اصلاح طلبان چه برنامه ای را در دستور کار خود قرار داده اند؟

اصلاح طلبان شوراهای مختلف حزبی خود را در یک شورای هماهنگی جمع کرده اند و شوراها و احزابی که به شکل موازی بودند، الان مجمع البحرین در یک شورا گردآمدند که اتفاقات مبارک و بزرگی است که رقیب ما سعی می کند با سکوت از آن بگذرد. در انتخابات امسال مجلس ما می توانیم به سادگی از اختلافات خود بگذریم. اگر کاندیداهایی که از فیلتر شورای نگهبان بگذرند با این عوامل ارزیابی می شوند و مردم هوادار اصلاح طلب را قانع می کنیم به تک روی ها و تک نوازیها بها ندهند و به لیست نهایی اصلاح طلبان که منتشر می شود رای بدهند. این باعث می شود خیلی از گروه ها که قصد تمکین به این شورا را ندارند و افرادی که قصد بازی خارج از این معادله را دارند خودبخود در حاشیه قرار می گیرند و گام بزرگی است که مربوط به اجماع است و با این مکانیزم وارد انتخابات می شویم. البته برخی از مولفه ها مانند تایید صلاحیت ها و اینکه چقدر اجازه بازی به ما داده شود، از عهده مان خارج است. امیدوارم نظر رهبری نظام که انتخابات فرصتی برای حضور همه است، این نظر توسط نهادهای منصوب رهبری از جمله شورای نگهبان تامین شود و همه سلیقه ها فرصت حضور را برای داشته باشد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 476139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =