ایسنا نوشت: معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بر اساس گزارشات مراکز بهداشتی، پیش‌بینی می‌کنیم در آینده دو استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی با آنفلوآنزا درگیر شوند که البته این پیش‌بینی است و امیدواریم این اتفاق نیفتد این در حالیست که وزارت بهداشت توصیه‌ای برای تعطیلی مدارس نداشته است.

دکتر علی اکبر سیاری در گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته، با بیان اینکه آنفلوآنزا در فصل سرما در همه دنیا وجود دارد، کفت: این بیماری بویژه برای افراد سالمند، بیماران دچار نارسایی قلب، مبتلایان به آسم، کودکان و... ایجاد می‌شود. بنابراین این افراد باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی درباره واکسن آنفلوآنزا گفت: هر سال این واکسن وارد کشور می‌شود اما این واکسن جزء برنامه واکسیناسیون کشوری نبوده و در هیچ کجای دنیا همه مرددم به تزریق آن توصیه نمی‌شوند و نیازی نیست که همه آن را تزریق کنند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا نیز شهریور ماه و اوایل مهر ماه است تا بتواند اثرگذار باشد.

سیاری با بیان اینکه افراد در معرض خطر یعنی زنان باردار، سالمندان، مبتلایان به بیماریهای قلبی، سرطان، بیماری‌های مزمن و ... باید این واکسن را تزریق کنند، افزود: وزارت بهداشت آموزشهای خود را در این زمینه از زمانی‌که حجاج می‌خواهند عازم حج شوند آغاز کرد چراکه نگرانی از بابت بیماری مرس را داشتیم. بعد از حادثه منا نگرانی ما بیشتر شد و مراقبت زیادی انجام دادیم. در راهپیمایی اربعین نیز از ماه‌ها قبل برنامه داشتیم و آموزش‌ها را آغاز کردیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: البته باید در نظر داشت که این آموزشها دو اثر دارند، اول اینکه مردم مطلع می‌شوند و دوم اینکه اگر ما زیاد در این باره صحبت کنیم مردم نگران می‌شوند. بنابراین ما اطلاع رسانی های لازم را انجام می‌دهیم. همچنین سیستمی داریم که از طریق آن هر روز گزارشاتی را از مراکز بهداشتی منتخب دریافت می‌کنیم.

سیاری ادامه داد: بر اساس گزارشات مراکز بهداشتی، پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده در دو استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی با آنفلوآنزا درگیر شوند که البته این پیش‌بینی است و امیدواریم این اتفاق نیفتد. همچنین طبق اطلاعات ما در همدان هیچ موردی از فوت به دلیل بیماری آنفلوآنزا نداشتیم اما مواردی از h1n1 مثبت داشته‌اند.

سیاری با بیان اینکه این پدیده جدید نیست، گفت: مساله دوم آموزش و پرورش است و مدارس احتیاجی به تعطیلی ندارند و ما توصیه ای تحت عنوان تعطیلی مدارس نداریم. فکر می‌کنیم اگر دانش آموزی دچار علایم بود در خانه بماند تا زمانی که علایم آن بهبود یابد.

سیاری تاکید کرد: علایم آنفلوآنزا سرفه، سردرد، بدن درد و بعد علائم گوارشی است. اما دو نکته مهم است که مردم رعایت کنند اول اینکه اصلا آسپرین مصرف نکنند و دوم اینکه آنتی بیوتیک نیز خودسرانه مصرف نکنند.

وی همچنین گفت: اشکالی ندارد زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم واکسن تزریق کنند و ممکن است در سه ماهه اول عارضه ایجاد کند.

به گزارش ایسنا در ادامه این برنامه دکتر نخعی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از فوت تاکنون 30 نفر به دلیل آنفلوآنزا در این استان خبر داد و گفت: بیشتر این افراد کسانی بوده‌اند که بیماری‌های ریوی، تنفسی و مزمن داشته‌اند. خوشبختانه در کودکان و جوانان موردی نداشتیم.

وی افزود: در زمینه بحث تعطیلی مدارس طی جلسه‌ای که با استاندار داشتیم و با اجماع اعضای جلسه و بنابر مطالبه عمومی این امر انجام شد.

نخعی، درباره نگرانی مردم استان کرمان از کمبود امکانات و تخت در بیمارستانها گفت: در شهر کرمان 2 بیمارستان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا را پذیرش می‌کند و در هر دوی این بیمارستان‌ها طی شب‌های گذشته تعداد بستری‌ها ثابت مانده است. بنابراین کمبود تخت و امکانات وجود ندارد.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر کمبود ماسک در استان گفت: در خصوص ماسک هم به خاطر شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات نادرستش باید گفت که به خاطر هجوم مردم برای خرید ماسک است که کمیاب شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 486877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    0 0
    وزیر محترم بهداشت فرمودند بزرگ نمایی شده درمورد این بیماری و عودتاً برای فروش واکسن های باد کرده است با مردم روراست باشید چقدردروغ