۰ نفر
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۸

جنبش شورشی با رقابت سیاسی برای بسیج ناراضیان در ورود به جامعه حکم جایگزینی است که طبق آن شورشیان تلاش دارند زیرساخت‌های جامعه را به‌طور اساسی تغییر دهند. فارک پس از سال 1982 و کنفرانس هفتم دچار تحولات اساسی در سازمان‌دهی نیروها شد و دکترین عملیاتی خود رانیز تغییر داد

به هر حال در سال 1964متعاقب فشار به كمونيست‌ها تنها سازمان موجودتحت عنوان بلوك جنوب سازماندهي مجدد شد و خود را فارك يا ارتش انقلابي كلمبيا ناميد. تغییرات عمیق در کلیسای کاتولیک پس از کنفرانس اسقف‌ها در مدلین 1968 و تاکید بر اصلاحات اجتماعی، عدالت و اتخاذ موضع شدیدتر علیه نقض حقوق بشر به نوعی موجب تقویت شورشیان شد.
ژاكوب آرناس و مانوئل مارولاندا به‌عنوان دو بنيانگذار رهبر اصلي جنبش شناخته شدند و گروه به شكل رسمي از 1966 با حضوربرخي ازرهبران شورشي كمونيست وليبرال به وجود آمد. شورشيان فارك در1982 ودركنفرانس مهم هفتم ايدئولوژي رسمي خود را به‌عنوان برنامه استراتژيك معاصرحاوي برخي اهداف و گام‌ها براي تشكيل ارتش خلق (EP) اعلام كرده و طبق آن برنامه، هدف توانمندسازي ظرفيت‌ها براي كسب قدرت در دهه 1990 به شيوه‌های تركيبي از تلاش‌های قانوني و غيرقانوني بود. كنفرانس هفتم خط مشي برنامه‌ها و ساخت دولت سوسياليستي آينده را تعيين مي‌كرد. ژاكوب آرناس در فارك به‌عنوان مغز متفكر روشنفكر و تئوريسین تلقي مي شد و مارولاندا نيز به‌عنوان فرمانده برجسته و زيرك فارك تلقي مي‌شد. پس از كنفرانس هفتم شورشيان در 1982، آراناس كار را با هدف تبديل فارك از سازماني شورشي به ارتش خلقي آغاز كرد كه طبق آن فارك مجهز به يونيفرم واحد با سلسله مراتب نظامي و مجهز به سلاح‌های جديد و فناوري‌های نو مي‌شد. هدف فارك از اين اقدام شناسايي به‌عنوان گروه يا دولت محارب منطبق با معيارهاي كنوانسيون ژنو 12 آگوست 1949 و پروتكل‌های الحاقي بود. در واقع حركتي به سمت رسميت يافتن و شناسايي در جهان بود. آرناس در 1990 طبق اعلام مقامات فارك به دليل حمله قبلي یا اظهارات برخي منابع توسط برخي از شورشيان رده پايين كشته شد.

تحولات جديد در فارك از 1980 تا 2012 
جنبش شورشی با رقابت سياسي براي بسيج ناراضيان در ورود به جامعه حکم جايگزيني است كه طبق آن شورشیان تلاش دارند زيرساخت‌های جامعه را به‌طور اساسي تغيير دهند. فارك پس از سال 1982 و كنفرانس هفتم دچار تحولات اساسي در سازمان‌دهي نيروها شد و دكترين عملياتي خود رانيز تغيير داد. طبق دكترين داخلي هر عضو ارتش فارك در ابتداي ورود به اين تشكيلات متعهد مي شود تا برای تحكيم و تثبيت عدالت اجتماعي در كلمبيا بجنگد. هدف از طريق خط‌مشي ماركسيسم - لنينيسم و با استفاده از ايده‌های انقلاب كوبا و چه‌گوارا محقق خواهد شد. سمبل پرچم فارك كتاب و دو اسلحه در وسط نقشه كلمبيا است كه پيام آموزش وجنگ براي كلمبيا را به‌عنوان مهم‌ترين آموزش ايدئولوژيك منعكس مي‌كند. سه رنگ زرد، آبي و قرمز اشاره به پرچم‌های اكوادور، ونزوئلا و كلمبيا در شمال آمریکاي جنوبي دارد كه نشانگر هويت گذشته كلمبياي بزرگ بوليوار است. تئوري جنگي كمونيست‌های كلمبيا از 1949 تا 1964 ضربه و فرار (Hit and Run)عليه دشمن و نيروهاي امنيتي كلميبا بود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 490004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =