داود احمدزاده در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره دلایل بالاگرفتن بحران میان و ایران و عربستان و ضرورت برخورد جدی با عاملان حمله به سفارت عربستان نوشته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در یادداشت خود نوشته است:

«ریاض به سیاست های واشنگتن بی اعتماد است، عدم مداخله نظامی گسترده برای پیروزی مخالفین بشار اسد در سوریه و نیز حمایت از دولت العبادی در عراق از یک سو و نیز تصمیم آمریکا بر اجرای برجام و همکاری با ایران در مسایل منطقه به ویژه در مورد آینده سوریه موجبات نگرانی است. از این رو سعودی ها برای غافلگیر نشدن و باخت کامل در مقابله با ایران بدنبال بحران آفرینی و تحریک ایران به اتخاذ مواضع تند برآمدند. چرا که با اجرای برجام و حل تدریجی مسایل اختلاف زا میان تهران و واشنگتن می تواند در آینده بر شکل گیری امنیت جدید در منطقه تاثیرگذار باشد، این در حالی است که به رغم جنگ رسانه ای و تلاش های عربستان و برخی کشورهای همسو برای نشان دادن چهره خشن و غیرقابل اعتماد از ایران نزد مردم جهان، به نظر می رسد تصمیم ایران و گروه 5+1 بر اجرای تعهدات فیمابین است.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:

«... به رغم تلاش های عربستان سعودی در ایجاد دشمنی و تبدیل اختلافات به جنگ قومی و فرقه ای و برخی هیجانات کاذب ناشی از آن، در پی اقدام نادرست عده ای تندروی داخلی در حمله به سفارت این کشور، سیاست خارجی ایران اسیر بازی سعودی ها نشده است. دستگاه دیپلماسی ایران با حفظ مصلحت و اقتدار لازم از طریق رویه های دیپلماتیک و نامه نگاری به دبیرکل سازمان ملل متحد و حفظ ارتباط با قدرت جهانی و منطقه ای به دنبال کنترل بحران و کاهش تنش هاست. اصل مسلم این است که برای ریشه کنی برخی از خودسری های موجود و ممانعت از هرگونه هزینه تراشی برای منافع ملی ایران در آینده، برخورد مناسب قضایی با مهاجمان به سفارت خانه عربستان صورت گیرد . این امر به اجماع داخلی و تدبیر فرانهادی و مسوولین ارشد نظام وابستگی تام دارد. در صورت اتخاذ این رویکرد، رویای خام سعودی در منطقه برای مخدوش نشان دادن چهره ایرانیان و حتی ناکارآمدی دستگاه دیپلماسی در تنش زدایی در سیاست خارجی بی اثر خواهد شد.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 498254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =