شرق نوشت: اسناد حسابرسی سال ٩٢ شرکت بهره‌برداری مترو تهران نشان می‌دهد «هزینه‌های پرسنلی حدود هزار و ٢٠٠ میلیارد ریال افزایش داشته است و این خود نشان از افزایش حدود ٦٠درصدی هزینه‌ها نسبت به سال ٩١ دارد.

این انحراف شدید از بودجه در حسابرسی به دلیل افزایش استخدام دو هزار و ٧١٥ نفری بدون مجوز و برنامه سازمان تنها در این سال اعلام شده است».

این اسناد حسابرسی همان شاهدی است که در مورد بسیاری از اخبار تأییدنشده از غیب می‌رسد و راه را برای بیان بسیاری از تخلفات یا به بیان شهردار تهران «اشتباهات مدیریتی و اداری» باز می‌گذارد. خبر اولیه درباره این استخدام‌ها در شرکت بهره‌برداری مترو تهران ابتدا به صورت تأییدنشده شنیده شد، اما در ادامه، اسناد حسابرسی از تأیید آن حکایت داشت.

«شرق» در جریان بررسی پرونده‌ای در شرکت بهره‌برداری مترو تهران به اخبار و جزئیاتی از روند کار این مجموعه در دوره مدیریت منتهی به سال ٩٢ رسید که بسیاری از آنها قابل‌اثبات نبودند و قاعدتا امکان انتشار هم نداشتند اما پیگیری ادامه پیدا کرد تا به منابع جدیدی رسید.

این اخبار حاکی از ورود و به‌کارگیری جمع زیادی از افراد بدون تخصص در مسئولیت‌های مهم و استخدام تعداد قابل‌توجهی از آنها در بخش‌های مختلف بود. از سوی دیگر گفته می‌شد تعداد زیادی از این نیروهای بدون مجوز استخدام‌شده را زنان تشکیل می‌دهند و حالا یکی از معضلات اصلی، محل به‌کارگیری این نیروها به‌خصوص زنان در این شرکت عملیاتی است. ذکر این نکته در همین ابتدا لازم است که شرکت بهره‌برداری مترو تهران به عنوان یک شرکت بهره‌بردار از زمان افتتاح یک ایستگاه یا خط مترو را با بررسی آمادگی بخش‌های مختلف آن، تحویل می‌گیرد و نیروهای خود را مستقر می‌کند.

به همین دلیل گسترش این مجموعه مستقیما با روند و شدت کار در بخش هلدینگ و توسعه مترو ارتباط دارد. از آنجایی که در دو سال گذشته فقط ١٤ ایستگاه از ٢٨ ایستگاه خط سه مترو تهران، که باید تا پایان سال ٩٤ کامل بهره‌برداری می‌شدند، بهره‌برداری شده‌اند، پس شرکت بهره‌برداری هم فضای جدید برای به‌کارگیری نیروهای جدید نداشته است.

این شرکت در سال‌های گذشته توسط جعفر ربیعی مدیریت می‌شد و با تغییرات به‌وجود‌آمده در مترو تهران توسط شهردار تهران، شرکت بهره‌برداری هم دچار تحول شد و علی‌محمد قلی‌ها، خرداد ٩٠ بدون داشتن سابقه‌ای در مترو از «سایپاپرس» به شرکت بهره‌برداری مترو آمد و دو سال منتهی به انتخابات سال ٩٢ مسئولیت این شرکت را بر عهده داشت.

همان زمان، حضور وی در این مجموعه حواشی زیادی داشت که یکی از آنها نسبت خانوادگی و رفاقت نزدیک او و دوستانش با جمعی از مداحان معروف در رسانه‌ها و بازشدن پای تعدادی از آنها در مترو بود. این رفاقت و تعامل چندان هم بدون حاشیه نبود و بارها درباره کمک‌های این شرکت به مراسم‌ها و تجمعات و برنامه‌های مختلف مذهبی و مناسبتی به‌ویژه در نزدیکی انتخابات ٩٢ خبرهایی درز می‌کرد.

قلی‌ها از همان ابتدا تغییراتی در مجموعه مدیریتی شرکت بهره‌برداری ایجاد می‌کند؛ فرد جوانی را به عنوان معاون پشتیبانی به کار می‌گیرد که در تمام این دو سال بخش قابل‌توجه اقدامات حوزه مدیرعامل را او انجام می‌دهد. مدیر «روابط عمومی» را به عنوان «مدیر منابع انسانی» انتخاب می‌کند و در ادامه فردی با تحصیلات حوزوی را مسئول بخش‌های تجاری مترو می‌کند.

پیگیری‌ها برای این گزارش و نشستن پای صحبت کارکنان بهره‌برداری مترو که از بیان صحبت‌ها یا ذکر نامشان امتناع می‌کنند، حکایت از آن دارد که درخواست‌های استخدام در کیسه‌ای جمع و افرادی بدون تخصص و بدون بررسی صلاحیت و آزمون استخدامی، یکباره استخدام می‌شدند.

اشکالات در روند کار عملیاتی شرکت و نیز تعداد قابل‌توجه استخدام‌ها به نحوی بوده که محسن نایبی، مدیر فعلی مترو، در زمان ورود و شروع به کار خود گزارشی را تهیه و به شهردار تهران ارائه می‌کند اما گویا شهردار خودش در جریان بوده و پاسخ مناسبی را دریافت نمی‌کند. چه اینکه اگر واکنشی وجود داشت، حتما کار به گزارش حسابرسی و بروز تخلفات بیشتر نمی‌رسید.

درباره محل به‌کارگیری این نیروهای تازه‌استخدام‌شده و به‌خصوص زنان استخدام‌شده، از مدیران این شرکت و البته اعضای شورا پیگیری کردیم. دو شماره تلفن همراه از علی‌‌محمد قلی‌ها هم پاسخ‌گو نبود و موفق به صحبت با وی نشدیم. هرچند که تنها در یک مورد پیگیری، از آموزش و حضور تعداد زیادی از خانم‌های تازه به‌کار‌گرفته‌شده در «مرکز فرمان راهبر کنترل ترافیک مترو» سر درآوردیم.

این بخش از بهره‌برداری، بخشی حساس و ٢٤ساعته است و از ابتدا تاکنون اغلب قریب‌به‌اتفاق کارکنان آن مرد بوده‌اند.

اما ابوالفضل قناعتی، عضو کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران، ضمن تأیید این تخلف استخدام نیرو در شرکت بهره‌برداری مترو تهران، گفت: «تا قبل از حسابرسی، اطلاع و ورودی به مسئله منابع انسانی در این شرکت نداشتیم اما در این مدت بررسی‌هایی صورت گرفت و متوجه شدیم تعداد جذب بسیار زیاد بوده است. این تعداد جذب نیرو با هر دیدگاهی که بوده، اشتباه است و هنوز بعد از دو سال محل استقرار آنها مشخص نیست».

این عضو شورا تأکید دارد که این اتفاق در دوره آنها نبوده و مربوط به دوره سوم شورا می‌شود و می‌افزاید: «تا جایی که می‌دانم، این نیروها هنوز هم حضور دارند و بسیاری از آنها مشغول به کار نیستند اما حقوق می‌گیرند. شهرداری به ما گفته به محض اینکه مسیر جدیدی در مترو بازگشایی شود، آنها هم مستقر می‌شوند».

وی در پاسخ به این سؤال که با این کار در واقع مهر تأیید بر یک روند غلط می‌گذارید و این بار اضافی سال‌ها تحمیل می‌شود، گفت: «بله، اما چاره‌ای نیست».

محسن سرخو، یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شوراست. او هم تا قبل از حسابرسی، خبری از این اتفاقات در شرکت بهره‌برداری نداشته می‌گوید: «اخیرا چند جلسه درباره شرکت بهره‌برداری داشته‌ایم و گزارش‌های مختلفی در مورد این شرکت به ما رسیده که یکی از مهم‌ترین آنها استخدام‌های بی‌رویه است. این شرکت برخلاف برنامه خود، مازاد نیرو دارد و حالا به این فکر افتاده‌‌اند که برای آنها کاری را در نظر بگیرند. اخیرا اعلام شده می‌خواهند در بهره‌برداری خطوط جدید از این نیروهای مازاد استفاده کنند. مسئله اینجاست که این افراد استخدام شده‌‌اند و نمی‌شود کار دیگری درباره آنها صورت داد».

در گزارش حسابرسی شرکت بهره‌برداری مترو تهران در سال ٩٢ که چندی‌پیش بخش‌هایی از آن همراه با موارد دیگری از تخلف در شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر تهران قرائت شده، آمده است: «حدود ٤٠٠ میلیارد ریال بابت تأمین بخشی از نیروی انسانی به شرکت «پیمان مرو» پرداخت شده که بالاسری بسیار بالایی دارد و مشخص نیست چرا از شرکت‌های هم‌گروه در شهرداری، تأمین نیرو نشده است».

ذکر این مسئله هم حائز اهمیت است که شرکت بهره‌برداری مترو تهران از سال‌ها قبل برای جذب نیروهای خود اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کرد و همین حالا با جست‌وجویی ساده می‌توانید در جریان این آزمون قرار بگیرید. اینکه چرا باید دوهزارو ٧١٥ نیروی زن و مرد در سال ٩٢ (سال انتخابات) بدون آزمون استخدامی و با روندی سلیقه‌ای به یک شرکت اضافه شوند، سؤال قابل‌توجهی است که ما تنها امکان طرح آن را داریم. البته این مطلب را هم باید اضافه کرد که مأموریت مدیرعامل وقت شرکت بهره‌برداری در زمان این تخلف، اواخر سال ٩٢ در این شرکت تمام شد و حالا او مدیر یک مجموعه تخصصی یعنی شرکت «واگن‌سازی تهران» است.

۴۷۴۷

 

کد خبر 498358

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلال IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    97 4
    مبارک است انشا...کو گوش شنوا توی این مملکت ...نه بابامیگفتن اقای دیبیر اشتباه کرده این گزاش را رسانه ای کرده چون قلیباف یک سرمایه است برای این مملکت؟؟؟؟....
    • دانشجو یا مهندس IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
      13 0
      یکی از هم دانشگاهی‌هایم ترم ۲ یا ۳ اینها بود بعد در مترو شاغل شد به عنوان مهندس عمران ولی همش دانشگاه بود، روزهایی هم که تهران بود کلاس زبان می‌رفت من نمی‌دونم دقیقاً چه وقت در مترو کار می‌کرد؟ الآن که نزدیک ده سال از آن زمان گذشته هنوز تو شبکه‌های اجتماعی زده که در مترو کار می‌کند و مهندس عمران است خدا شانس بده...
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    75 2
    استخدام بی رویه کرده اون وقت میگه پول ندارم
    • کارمند مترو IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
      6 20
      من که درون مترو هستم دارم میگم کاری با اونایی که با بنده پ اومدن ندارم ولی دلیل جذب نیرو افزایش ایستگاه ها بوده زودتر پیش بینی کردند که ایستگاه ها نیرو هاش تامین بشه الان مشکل اینه که پیکانکارا از برنامه عقب هستن چون پول نیست خیلی از پیمانکارا حتی شرکت قویی از نظر مالی مثل سپاسد به مشکل خورده
    • بی نام US ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
      2 0
      کارمن مترو،من به نیرو هایی که کار می کنند و در قبال آن حقوق می گیرند کاری ندارم ولی ما 100 تا ایستگاه داریم و و اگر این نیرو ها را برای ایستگاه ها گرفته باشیم آیا هر ایستگاه 27 نفر نیرو می خواد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    140 2
    معلومه که دولت نباید به شهرداری کمک کنه ،شهرداری اینجوری پول ها را هدر میده
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    126 2
    مگر شهرداری نمی گه من پول ندارم پس این ها کی هستند که بی خودی استخدام کرده
    • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
      27 3
      اینها خودی هایی بودن که بی خودی استخدام شدن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    101 4
    در هر صورت باید برای پسر خاله و پسر عمه کار ایجاد کرد
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    62 3
    آقای قالیباف خوب پول در میاره ولی امکانات شهر تهران رو داریم می بینیم که چقدر کمه.
  • كارشناس ابنيه و خطوط ريلي A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    4 20
    اولا وقتي مطلبي مينويسيد مسئوليت مستقيم اشاعه اكاذيب و شايعات در كشور بر عهده ي شماست. ثانيا در ميان افرادي كه استخدام شدند بسياري در شركت هاي خصوصي تابعه ي مترو سالها در حال كار بودند و با كمترين حقوق ممكن به عنوان "برده" در خطرناكترين شغل هاي ريلي گذران عمر ميكردند. با آمدن آقاي قلي ها بسياري از شركتهاي مذكور به ناگاه از مترو تهران حذف شدند و نزديك به 800 نفر از پرسنل متخصص پس از سالها كار تخصصي براي مترو بي كار شدند محمد قلي ها با اعتراض دسته جمعي پرسنل پيمانكار كه به ناحق بي كار شده بودند مواجه شد و تعدادي از آنها را استخدام خود شركت بهره برداري كرد. آنچه كه به شركتهاي خصوصي داده ميشد و تنها 1/10 آن به پرسنل متخصص ميرسيد اكنون با كسري كمتري به همان افراد ميرسد.
  • پرسنل مترو A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    3 8
    اگر شما در حال حاضر به شعبه پانزده خرداد بیمه آسیا تماس گرفته و بگویی از پرسنل مترو هستم و در مورد قرارداد بیمه تکمیلی پرسنل مترو سوال کنید پاسخ جالبی به شما خواهند داد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه سرویس بیمه تکمیلی پرسنل که از حقوق ما کم شده به بیمه آسیا پرداخت نشده و بیمه هم خسارت پرسنل بیچاره را پرداخت نمی کند
  • بی نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    12 1
    شهرداري هر روز مي گويد كه پول نداريم كه صرف توسعه مترو كنيم ولي گويا پول براي كارهاي ديگر وجود دارد.
  • حسین IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    16 1
    با سلام کاملا درست و بجا میباشد استخدام های بی حساب و کتاب و افرادی که هیچگونه تخصص نداشته اند حتی با مدارک پایین در مسولیتهای مهم گمارده شده اند واقعا زمان یکسال مانده به انتخاب ریاست جمهوری 92 این بلا سر مترو اومد دقیقا زمانی که آبگرفتگی در مترو بوجود اومد با امضا جناب قلیها استخدامها شروع شد.این همه جوون تحصیلکرده بیکار داریم.بدون هیچ گزینشی شروع به استخدام فله ای شد.زنانی که حتی دستفروش بوده اند در مترو و آقایانی که سن آنها بعضا بالای 40 سال بود و حتی دارای چند شغل بوده اند.خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    14 3
    پس بگو چرا از پس دستفروش ها بر نمی یاند.
  • احمد A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    14 1
    مشكل اصلي در شركت بهره برداري مترو تهران استخدام هاي فله اي نيست، بلكه قراردادهاي پيمانكاري با مبالغ كلان است كه باعث شده پرسنل رسمي سازمان بيكاري پنهان داشته باشند.
  • مرجي A1 ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    5 26
    فكر ميكنيد مترو تهران خود به خود اداره ميشود؟ نزديك ٧٠ ايستگاه در متروي تهران هر روز به بيش از چند ميليون مسافر خدمت رساني ميكنند. خود به خود؟ يعني چي ٢٥٠٠ نفر كار نميكنند شما فقط ميخواهيد عدم پرداخت بودجه مترو توسط دولت را توجيه كنيد. اگر راست گو هستيد منتشر كنيد.
    • بی نام US ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
      1 0
      من به نیرو هایی که کار می کنند و در قبال آن حقوق می گیرند کاری ندارم ولی ما 100 تا ایستگاه داریم و و اگر این نیرو ها را برای ایستگاه ها گرفته باشیم آیا هر ایستگاه 27 نفر نیرو می خواد؟
  • گرانجان DE ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    4 26
    فقط بازي سياسي ميشود ٢٥٠٠ نفر بي كار بچرخند و روزانه بالاي سه و نيم ميليون نفر مسافر در متروي تهران اتوماتيك وار جابه جا شوند؟ خب شما كه خبرنگاريد كارتان راحت است براي انتشار اخبار كذب عليه هر قشر و سازماني. منتها روزي هم پاسخگوي مردم خواهيد شد.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    7 0
    سلام دوستان . به نظر من کلا استخدامی در کار نبوده فقط به اندازه اون تعداد کارمند یا کارگر پول به جیب میزدن خیلی ساده...تر و تمیز
  • تقي A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    6 0
    كاملا گزارش منصفانه و درستي است.
  • بی نام RO ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    2 0
    پس چرا همه را متتشر نمب کنید
  • بی نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    5 0
    مگه محسن نایبی 500 مییلون به خندوانه نداد . آینا جا نماز آب میکشن خودشون بد تر از قلی هان . پا داشهای آنچنیانی .سفرهای خارجی مداوم . چرا نایبی به خندوانه و برای چی 500 میلیون از مترو به خندوانه داد.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    3 3
    چقدر حروم خوری زیاده . بچه هاشون مریضیای لا علاج نگیرن اینجور پولا میبرن سر سفره شون.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین