سلامت نیوز نوشت: ژاپن که بزرگترین خریدار خارجی گندم امریکا است، پس از کشف سویه های گندم دستکاری شده مونسانتو در اراضی کشاورزی ایالت اورِگان، بزرگترین مناقصه خرید گندم با امریکا را ملغی اعلام کرد.

کمپانی بیوتکنولوژی مونسانتو از سال 1998 الی 2005 اقدام به آزمایش گندم مقاوم به علف کش راندآپ (گلایفوسیت) نمود. اما این رقم گندم هیچگاه برای مصرف مورد تایید قرار نگرفت. با توجه به امتناع جهانی در مصرف غلات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) این پروژه از سوی کمپانی مونسانو مسکوت ماند.

ژاپن و بسیاری از کشورهای آسیایی همواره با شک و تردید با محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) برخورد می کنند. در ژاپن تنها تعداد مشخصی و معدودی از ذرت دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) اجازه مصرف دارند و ورود گندم تراریخته به هیچ وجه در این کشور مجاز نیست.

زمانی که یک کشاورز ایالت اورِگان امریکا برای از بین بردن یک قطعه نامطلوب از مزرعه گندمش از علف کش راندآپ استفاده نمود، به طور حیرت انگیزی مشاهده نمود که علف کش هیچ تاثیری بر روی گندم ها ندارد!

کشاورز اورِگانی نمونه گندم مقاوم به راندآپ (گلایفوسیت) را برای آزمایش به محققین دانشگاه ایالت اورگان تحویل داد. آنها دریافتند که واریته طبیعی گندم به ژن پروژه مونسانتو (مربرط به سال 2005) آلوده شده است. در حال حاضر واحد بازرسی سلامت گیاهی و حیوانی دپارتمان ایالتی کشاورزی امریکا در حال بررسی است تا مطمئن شود که این ژن به صورت مجزا و در یک منطقه خاص کشف شده است یا اینکه ژن مونسانتو در کل اراضی گندم ایالت اورِگان انتشار یافته است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 500690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    4 0
    کاش یکی هم توی ایران پیدا میشد که نگران سلامتی و بهداشت مردم باشه. حالا شما حساب کنید, شیر ..دار,سوسیس ....,برنج ....,روغن زیتون ....و حالا حالاها برو .