داود احمدزاده در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره پیروزی دیپلماسی ایران در پرونده هسته ای و ناکارآمدی منطق زور عربستان و اسرائیل در منطقه نوشته است.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخشی از مطلبش نوشته است:

«عربستان به دلیل افول جایگاه منطقه ای خویش و افشاگری نهادهای امنیتی غربی مبنی بر حمایت مالی و نظامی ریاض از گروههای تندرو سنی در منطقه از تثبیت قدرت منطقه ای ایران و نزدیکی با کشورهای بزرگ غربی در هراس است و همچنان به دنبال تنش و افشاندن بذر دشمنی میان ملت های منطقه تحت عنوان جنگ مذهبی شیعی- سنی است . جالب این است که اجرای برجام و درایت ایران در مدیریت بحران هسته ای باعث نزدیکی هر چه بیشتر این کشور با اسراییل شده است، رژیمی که با دهن کجی آشکار به قوانین بین المللی با ساخت سلاح هسته ای امنیت خاورمیانه را در معرض تهدید جدی قرار داده است . ماهیت رقابتی و پرتحول مسایل خاورمیانه و شکل گیری ترتیبات جدید امنیتی باعث شده که هم عربستان و هم اسراییل با ترس از تقویت مواضع ایران در گستره جعرافیایی بزرگ منطقه همچنان بدنبال آتش افروزی و ایجاد ائتلاف های ضد ایرانی باشند.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:

«برای حفظ این دستاورد بزرگ هسته ای بایستی از هرگونه انشقاق سیاسی و تزاید اختلاف بر سر مسائل حاد ملی جلوگیری نمود. ایران بدون واهمه از سیاست های هیجانی و بدون منطق عربستان در منطقه به نقش خویش در حل بحران منطقه ای به ویژه سوریه و عراق ادامه خواهد داد. گرچه در چهارچوب تنظیم سیاست خارجی و راهبرد دفاعی پسافرجام، عنصر ژئوپلتیک نقش مسلطی در جهت گیری سیاست خارجی و حلقه امنیتی بر عهده خواهد داشت و با کم رنگ شدن بیشتر عنصر ایدئولوژیک زمینه برای افزایش چانه زنی ها در رفع تهدید های امنیتی فوری فراهم خواهد شد.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 501192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =