مراسم بزرگداشت صدمین سال موزه داری ایران سال آینده با حضور پرفسور «هاینس مارتین هنز» رئیس شورای بین المللی موزه ها «ایکوم» در شیراز برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم ایران "کمیته ملی موزه های ایران " امروز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: این مراسم همزمان با هفتادمین سال تاسیس ایکوم برگزار خواهدشد.

به گفته او درمراسم بزرگداشت صدمین سال تأسیس موزه داری در ایران که همزمان با روزجهانی موزه برگزار می شود موزه داران کشور و خانواده های آنها حضور خواهند یافت.

طباطبایی همچنین گفت: موزه ملی درسال های نخستین تأسیس خود مدیران مختلفی از جمله ایرج میرزا شاعر معروف ایران داشته است و اگر شروع رسمی فعالیت نهاد موزه در کشور را همزمان با تآسیس موزه ایران باستان "موزه ملی فعلی" در سال 1295 در نظر بگیریم، سال آینده به استقبال یکصدمین سال موزه داری کشور خواهیم رفت.

او گفت: موزه ملی ایران در سال 1295 تاسیس شد و در سال 1316 به مکان جدید «موزه ایران باستان» انتقال یافت.

او تأکید کرد: ازسوی دیگر سال 2016 هفتادمین سال تأسیس شورای بین المللی موزه ها «ایکوم» به عنوان معتبرترین نهاد موزه ای در سطح بین المللی و وابسته به یوسنکو محسوب می شود.

به گفته او این مناسبت ها زمینه برگزاری باشکوه مراسم و رویدادهای روز جهانی موزه در کشور خواهد بود.

طباطبایی تأکید کرد: از طرفی سفر رئیس شورای بین المللی موزه ها به ایران که برای نخستین بار صورت می گیرد نشان از اهمیت و جایگاه کشور ایران در سطح منطقه از نقطه نظر فعالیتهای موزه ای دارد.

موزه ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل ۲ ساختمان مجزا به نام‌های موزهٔ ایران باستان وموزه دوران اسلامی است.

موزه ملی ایران مهم‌ترین موزه کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیای موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دوران های متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود بجای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست آوردهای فن‌آوری ایرانیان است.

۴۲۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =