پاسخ رییس جمهور به آنها که به او می‎گویند چرا برای انتخابات کاری نمی‌کنید؟/روحانی: مشکلات را می‌دانم

همایش «زنان، اعتدال و توسعه» فرصتی دوباره برای رئیس جمهور بود تا درباره انتخابات، گلایه‎های موجود درباره احراز صلاحیت‌ها و تاکید دوباره بر لزوم حضور مردم پای صندوق‎های رای، سخن بگوید.

به گزارش خبرآنلاين، او که مي گفت در آستانه انتخابات باید خیلی مراقب باشیم، از نامه‌ها و پیغام‌هایی خبر داد که به دستش مي رسد و حتي خیلی‌ها حضوری به او می‌گویند چرا این جور شد و آنجور نشد و چرا شما کاری نمی‌کنید؟ روحاني گفت: من همه مشکلات را می‌دانم و می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها می‌خواستند و مطلوبشان بود، امروز پیش چشم آنها نیست. اما ما یک هدف بلند داریم و تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و دیدن پایان کار. ‌می توان بلندتر حرف زد و اعلامیه داد؛ اما هدف مهم است و نباید آن را فراموش کنیم.

رئيس دولت يازدهم با بیان ایکه من هر کجا مشکلی دیدم سکوت نکردم گفت: هیچ مشکلی برای بیان مساله از نظر خودم نداشته و من هزینه‌ای را که مربوط به شخص من است پرداخت می کنم، اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم. و بدانیم که می ‌توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آراء برویم. ‌من احساس می‌کنم در برخی ازامور اگر درست نیاندیشیم، ممکن است جامعه را مایوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آراء بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم.

روحاني سخنانش در اين مراسم را با موضوع انتخابات هم به پايان رساند و در ميان تشويق حاضران گفت: « وعده همه ماهفتم اسفند ماه پای صندوق رای برای انتخاب بهترین‌هاست».

اهم سخنان رئيس جمهور را به نقل از خبرگزاري ها بخوانيد:

**گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه ایده‌آل‌تان هست را پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرما خوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده آل شما هماهنگ نیست خریداری می‌کنید، پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل می‌شود، پس همان طور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری می‌کنید، ولو دلچسب شما نباشد حضور در انتخابات هم کاری لازم است.  در هر شرایط باید 7 اسفند پای صندوق انتخابات برویم.

**حضور در انتخابات را به عنوان وظیفه و مسئولیت بزرگ خود می‌دانیم. می‌دانیم اگر برویم نفع کمی به دست می‌آوریم و اگر نرویم قطعا ضرر می‌کنیم. پس بین نفع کم و ضرر قطعی ، ما نفع کم را انتخاب می‌کنیم.

** اعتدال یک شعار انتخاباتی نیست، بلکه یک گفتمان است. امروز در جامعه ما مشکل افراط و افراطیون وجود دارد و در منطقه نیز افراط و خشونت بلای جان مردم شده است.

** درگیری‌ها و کشتار در منطقه امروز به خاطر خشونت است که از فکر آغاز شده است. افراط از مشت و چماق شروع نمی‌شود، بلکه افراط از مغز شروع می‌شود و برخی فکر و اندیشه افراطی دارند و متاسفانه گاهی به نام دین افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند . در حالی که اساس اعتدال از اندیشه و فکر آغاز می‌شود. نگاه برخی به دنیا افراطی است و معتقدند نباید به همه اعتماد کرد. نباید به غریبه‌ها و به آن طرف میزی‌ها اعتماد صد در صد کنیم در حالی که هر چیزی اعتدالی دارد.

** عده‌ای معتقدند هیچ مشکلی را نمی‌توان پای میز مذاکره حل کرد و فقط راه افراط و جنگ را بلد هستند و هیچ کار دیگری بلند نیستند. تفکر افراطی و تفرطی در جامعه داريم. در اوایل نهضت اسلامی نیز عده‌ای می‌گفتند مردم همه جا و به همه صورت باید در صحنه باشند اما عده‌ای دیگر حضور زنان در خیابان‌ها و شنیده شدن صدای آنها و سر دادن شعار توسط زنان را خلاف شرع عنوان می‌کردند.

**در هفته‌های آخر تبعید امام (ره) در پاریس یکی از علمای بزرگ این سوال را مطرح کرد که زنان در تهران به تظاهرات می آیند و شعار می‌دهند و فتوای برخی علما این است که زنان یا در تظاهرات شرکت نکنند و یا حداقل شعار ندهند اما امام فرمودند زنها هم می‌توانند به خیابان بیایند و هم شعار دهند. همچنین در نمازهای جماعتی که به امامت امام خمینی برگزار می‌شد زنان و مردان در کنار یکدیگر در صف‌های نماز جماعت حاضر می‌شدند و عده‌ای به این موضوع ایراد واردمی‌کردند، اما فتوای امام این بود که حتی زنان در صف جلوی مردان می‌توانند نماز بخوانند و این موضوع اشکالی ندارد.

**اوایل انقلاب عده‌ای ایراد وارد کردند که چرا اخبار را مرد و زن در پشت یک میز در بخش‌های مختلف برای مردم می‌خوانند و به این که زن و مرد پشت یک میز بنشینند و خبر بخوانند اشکال وارد می‌کردند و حتی برخی می‌گفتند آیا زن می‌تواند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهد و رای دادن زنان را به معنای نقش داشتن آنها در ولایت و تولیت و اداره‌ی جامعه می‌دانستند. حتی در آن دوره رفتن دختران به دبیرستان از سوی عده‌ای با موازین اسلامی منافات داشت چه برسد به این که دختران به دانشگاه برود. اما بعد از پیروزی انقلاب امام (ره) راه را باز کردند.

**تجربه شخصی من پس از حضور در دانشگاه و مجلس شورای اسلامی این بود که خانم‌ها بدون اغراق اگر بهتر از نمایندگان مرد کار نکرده‌اند نقششان از آنها کمتر نبوده است.پس باید حضور زنان را باور کنیم. نمی‌شود خانم‌ها در عرصه‌ی علمی دوشادوش مردها پیش روند اما در حوزه‌ی اقتصاد با موانع رو برو باشند و ارزش کارشان کمتر محاسبه شود که این اتفاق غیر قابل قبول است.در توانمند سازی و حضور سیاسی و مدیریت زنان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

** تفکرات فمینیستی را قبول نداریم اما تحجر را هم نمی‌پذیریم. نمی‌دانم عده‌ای بر چه مبنایی می‌گویند زن باید محصور در خانه برای همیشه بماند و این ها مثل این که حتی مقام و عظمت فاطمه زهرا (س) را هم به زور می‌پذیرند.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    اگر چه دلی مجروح و پر خون داریم ولی با تمام توان در این انتخابات شرکت میکنیم و اجازه نمی هیچ تندرویی وارد مجلس شود
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      38 80
      من به کسی که نمیشناسم رای نمی دهم..من رای نمیدهم
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      86 1
      حداقل تو بعضی از حوزه ها یه شانس 5050 میزاشتن که آدم دلش خون نشه
    • محسن IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      23 13
      بی نام جان شورای دوم خیلی ها رای ندادن یه اقیلت اومدن به کسانی که نمیشناختن رای دادن مملکت رو گرفتن دستشون باید رای بدی یک نفر هم تو مجلس درست حسابی باشه از نبودنش خیلی بهتره
  • عرفان A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    94 4
    مشکلات رو که همه میدونیم لطفا یه راهی پیدا کن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    47 77
    وقتی در بهترین حالت میشه ۲۵ درصدو تغییر داد چرا شرکت کنیم من که با این حرفا قانع نشدم ،بنظرم انتخابات سال ۹۶ هم با این عملکرد بخطر افتاده
  • اعظم A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    58 3
    منفعت خريد ناچاري هر نوع لباسي به صرف سرما نخوردن بچه براي كي و به نفع چه اشخاصي است ؟ چيزي كه چند دهه است كه مردم و در اكثر اوقات ناخواسته تاوان آن را دارند پس ميدن ؟ راهكار چيست و آيا خريد به هر قيمت و كيفيت ؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    118 5
    كانديداهاي اصلاح طلب را از صحنه انتخابات حذف كرده اند و همه مدام مي گويند به خاطر نفع كم هم كه شده در انتخابات شركت كنيد. ما تا كي بايد شاهد حذف نيروهاي مورد علاقه خود در انتخابات باشيم. مجلسي كه امسال تشكيل مي شود تا چهار سال قانونگذاري كشور را به دست مي گيرد، مگر ما چقدر عمر مي كنيم كه مدام به انتظار چهار سال ديگر بنشينم تا بلكه اوضاع تغيير كند.
  • امیر US ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    74 4
    اقای رییس جمهور عزیز لباس خود را از دیوار مهربانی تهیه میکنیم
    • بی نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      11 7
      هزینه اینترنت و وی پی ان تون رو از کجا می پردازید؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      7 0
      خخخخخخخخخ، اين بنده خدا كنايه زده
  • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    70 12
    بنازم به این توانایی و جرات در سخنرانی ها حرف هایی که روحانی میزنه هرکی دیگه میزد کلاهش پس معرکه بود
  • مرتضی A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    66 13
    ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ما تا اخر گوش به حرف های شما میدیم و پای صندوق ها میرویم و دوستت داریم
    • بی نام DE ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      3 2
      وای صد رحمت به طرفداران احمدی نژاد......انتقاد کار اصلی مردمه نه گوش سپردن....انتقاد قانونی
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    82 2
    اگه از ترس آدم هایی مثل بازرگان و سنجابی نبود تمام اون تفکرات افراطیشون رو از اول انقلاب پیاده میکردند
    • بی نام DE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      23 4
      دقیقاً،این حرفا یه جور رفع تکلیفه ،پس وقتی شرایط تغییر نمیکنه چه فایده داره این حرفا یه جور علامت تسلیمه
  • بی نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    52 9
    خدا شما رو حفظ کنه آقاي رئيس جمهور
  • بی نام RO ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    31 3
    من هم مشکلات را میدانم اما چه فایده.
  • بی نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    46 3
    آقاي روحاني اينکه شما مشکلات را مي دانيد کافي نيست. بايد براي آنها تدبير کنيد. مردم از شما انتظار دارند
  • رضايي IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    33 2
    من همه مشکلات را می‌دانم و می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها می‌خواستند و مطلوبشان بود، امروز پیش چشم آنها نیست. اما ما یک هدف بلند داریم و تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و دیدن پایان کار. ‌می توان بلندتر حرف زد و اعلامیه داد؛ اما هدف مهم است و نباید آن را فراموش کنیم.................. اين يه دنيا حرف داره توش
  • روحانی تنهانیست A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    34 3
    اقای روحانی قبول باید همه پای صندوق رای حاضرشویم ولی به کی رای بدیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    28 3
    منتظر تدبير دولت براي انتخابات هستيم
  • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    24 1
    آريالاي رئيس جمهور وقت زيادي تا برگزاري انتخابات نموننده. زودتر تدبير بفرماييد تا شاهد يه انتخابات رقابتي واقعي باشيم
    • رمضان نوری A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
      3 4
      اقای رییس جمهور به شما رای دادیم و پاشم ایستاده ایم تورا خدا چقدر به معیشت مردم توجه کردی ایا حال روز اون گارگر سر گذر را می دونی که شب شرمنده میایین پیش زن بجه اش ایا اون گارگر توی کارخونه می دونی که به شکل برده داری نوین کار می کند حق اعتراض و احقاق حق نداره شب عروسی دخترش با گریه مرخصی گرفت چقدر ازاین سرمایه های ازاد شده نصیب مردم می شود این شب عیدی به عنوان عیدی بیا این شب عیدی یارانه 5 برابر کن تا حالا خارجیها می خوردن حالا مالت چه اشکال داره تورا خدا مردم را به شعب ابیطالب و روزه گرفتن سغارش نکنین که قیامتی است و......
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    59 9
    من در انتخابات شرکت می کنم و به فهرستی که آقایان عارف و مطهری در صدر آن باشند رای می دهم .در فهرست خبرگان هم به فهرستی که آقایان هاشمی و روحانی در صدر آن باشند رای می دهم .با حوصله کامل اسامی کامل هر دو لیستی نویسم
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    30 7
    گرچه این گام را بسیار کوچک برای عبور از دوره احمدی نژاد می دانم اما همین گام کوچک هم بهتر از درجا زدن است. وعده ما 7 اسفند.
  • بدون نام ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    24 2
    تازه مي گن كه به اين افراطيون انگ نچسبونيد،
  • علی A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    27 9
    باید در انتخابات شرکت کرد حتی اگه شده به یک نفر رای بدید. بی تفاوتی بعدا پشیمانی می آره. همیشه رای بدید تا حداقل این جمهوری رو از ما نگیرن.
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    12 2
    جان دکتر یک فکر اساسی برای این انتخابات کن. آخه ما بریم به کی رای بدیم؟
  • بی نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    13 3
    الان سی و هفت سال از اول انقلاب گذشته و باز هم به پوشش زنان گیر می دن. هنوز هم عده ای هستند که میخوان خانم ها نقشی نداشته باشن
  • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    14 3
    جناب روحانی سرانجام برجام دو چی میشه؟ شما که در مذاکره با قدرت های خارجی موفق شدید، در مذاکرات داخلی و احقاق حق مردم هم تلاش کنید. شما موفق می شید
  • کوروش DE ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    7 2
    آقای رئیس جمهور شما باید جلوی تفکرات افراطی ایستادگی کنید تا مردم به وعده ها و حرف و عمل شما امیدوار باشند در غیر اینصورت مردم هم با تفکرات افراطی جوابگو خواهند شد و عدم شرکت مردم در انتخابات آنها را به راههای دیگر خواهد کشاند و این برای آینده کشور بینهایت خطرناک خواهد بود . خود دانید
  • بی نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 4
    با همین فرمون برو که جاده بس سنگ لاخ است
  • رمضان نوری A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    3 4
    من اینو میدونم هرکه عاشق ایران و اینده نگره ببینه اقای هاشمی رفسنجانی چه میگه خدا حفظ ش کنه
  • ملک IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    8 4
    اقای رییس جمهور قسم خوردی رییس جمهور این ملت باشی اگر نمیتوانی استعفا بده تا اعتقادات مردم اسیب نبیند لطفاتوجیه نکن
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    من هر کجا مشکلی دیدم سکوت نکردم .هیچ مشکلی برای بیان مساله از نظر خودم نداشته و من هزینه‌ای را که مربوط به شخص من است پرداخت می کنم، اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم. و بدانیم که می ‌توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آراء برویم. ‌من احساس می‌کنم در برخی ازامور اگر درست نیاندیشیم، ممکن است جامعه را مایوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آراء بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم. دیگه واضح تر از این نمی تونست بگه که باید با همین حداقل کاندیدایی که تائید شدن رای بدیم که بازم مثه گذشته امثال حداد و نادران و بذرپاش و غیره مجلس رو به دست نگیرن .