پروژه کتابخانه مرکزی ابهر همچنان خاک می خورد

با وجود12 کتابخانه در دومین شهرستان پرجمعیت استان، هنوز این فضاها جوابگوی خیل بی شماری از اعضای کتابخوان نیست و راه اندازی قرائت خانه ها با هدف ایجاد فضاهای بی سروصدا برای مطالعه عموم می تواند تا حدودی بار فرهنگ مطالعه را بر دوش سایر دستگاه های فرهنگی بیندارد. موضوعی که عبدالحسین بختیاری، رئیس اداره امور کتابخانه های شهرستان ابهر در گفت و گو با همشهری مطرح می کند.

او در این گفتگو بالا بردن فرهنگ مطالعه در ابهر را تابع همکاری سایر نهادهای فرهنگی و خیران و عموم مردم بیان می کند:
چند درصد مردم شهرستان ابهر عضو کتابخانه های عمومی هستند؟
در مجموع 10 هزار نفر از جمعیت150 هزار نفری این شهرستان عضو کتابخانه ها هستند که معادل8 تا 9 درصد جمعیت این شهرستان عضو کتابخانه ها هستند.
چند باب کتابخانه در این شهرستان وجود دارد؟
دهه فجر امسال با افتتاح کتابخانه روستای نورین تعداد کتابخانه های این شهرستان به12 باب رسید.
از این تعداد کتابخانه ها چند باب در روستاها فعالیت می کند؟
6 کتابخانه در روستاهای بالای1500 نفر جمعیت این شهرستان دایر است و به تناسب اعتبار و فضای مازاد در سایر روستاها نیز ساخت را دنبال خواهیم کرد.
در روستاهای زیر1500 نفر جمعیت برای ترویج کتابخوانی چه برنامه ای دارید؟
در این قبیل روستاها با هماهنگی انجام گرفته با شهرداری ابهر طرح کتابخانه های سیار را راه اندازی کرده ایم. در این طرح یک دستگاه اتوبوس در زمان های مشخص نسبت به تزریق کتاب برای روستاها و شهرک های این شهرستان اقدام می کند.
نحوه تزریق کتاب ها به این کتابخانه و سایر کتابخانه های شهرستان به چه شکل است؟
هر ماه به تناسب درجه بندی کتابخانه ها و اعضای آنها از سوی نهاد امور کتابخانه ها کتاب در بخش های مختلف به این مراکز فرهنگی تزریق می شود.
در این شهرستان بیشتر از چه کتاب هایی استقبال می شود؟
عموم اعضای کتابخانه ها بیشتر تمایل به مطالعه کتاب های حوزه ادبیات، دینی دارند و اداره شهرستان نیز با علم به این موضوع اولویت را به این کتاب ها اختصاص داده است.
متوسط در هر ماه چه تعداد کتاب به مخازن کتابخانه ها تزریق می شود؟
برای تمامی12 کتابخانه استان با درنظر گرفتن اولویت ها1000 جلد کتاب تزریق می شود و تنوع کتاب ها برای اداره شهرستان حائز اهمیت است.
آیا در انتخاب کتاب ها نظر اعضای کتابخانه ها را لحاظ می کنید؟
در گذشته نظرخواهی از اعضای کتابخانه ها امری طبیعی بود که این روزها خود نهاد امور کتابخانه های استان نسبت به تزریق اقدام می کند.
در گذشته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اهداء کتاب را در برنامه داشت. آیا این امر به قوت خود باقی است؟
چند سالی است که اداره ارشاد استان و به تبع آن استان این امر را متوقف کرده و امید داریم با اهدای دوباره کتاب، بازار تنوع کتاب ها رونق بگیرد.
در مجموع چه تعداد کتاب در کتابخانه های شهرستان وجود دارد؟
با تزریق ماهانه کتاب به کتابخانه ها150 هزار جلد کتاب در رشته های علمی مختلف در کتابخانه های شهرستان وجود دارد.
آماری از سرانه مطالعه در ابهر دارید؟
سرانه مطالعه در شهرستان ها از آمار استانی تبعیت می کند و طبق اعلام شورای فرهنگ عمومی کشور در سال92، سرانه متوسط مطالعه کشور با احتساب مطالعه در فضاهای مجازی،ادعیه، روزنامه و کتاب76 دقیقه استانی گزارش شده که این میزان در استان زنجان93 دقیقه گزارش شده و بعد از استان تهران رتبه دوم را در سرانه مطالعه داریم.
نقش خیران کتابخانه ساز را در اعتلای فرهنگ مطالعه در این شهرستان چطور می بینید؟
تشکیل انجمن خیران کتابخانه ساز در مراکز استان ها گام بلندی در راستای ساخت و ساز کتابخانه ها است. اکنون هیئت موسس این انجمن در شهرستان ابهر نیز شناسایی شده تا با ایجاد این انجمن زمینه برای ورود این قبیل افراد خیر به ساخت و ساز کتابخانه و حتی تزریق منابع مالی در این بخش فراهم شود.
داستان ساخت کتابخانه مرکزی شهر ابهر به کجا رسید؟
این پروژه با اعتباری2 میلیارد تومان در زمینی به مساحت2500 مترمربع سال آینده ساخته می شود و هنوز پیشرفت فیزیکی نداشته است. این پروژه به دلیل اوضاع بد اقتصادی حاکم متوقف شده و با ورود خیران کتابخانه ساز ساخته می شود.
آیا فرهنگ مطالعه در این شهرستان گسترش یافته است؟
در سال های گذشته تعداد اعضای کتابخانه گسترش یافته و روز به روز بر اعضای کتابخانه ها افزوده می شود. برای نمونه کتابخانه علامه طباطبایی به عنوان یکی از کتابخانه های مطرح کشور دارای 3300 عضو دارد. استفاده از روش برنامه¬های تبلیغی، تشویقی و استفاده از ظرفیت های موجود در سازمان های مردمی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری جلسات مختلف کتاب خوانی در مناسبت های مختلف مرتبط با موضوعات فرهنگی و نیز تشویق خانواده ها به فرهنگ مطالعه می تواند، مسیر توسعه کتابخانی را هموار سازد.
بیشتر کدام گروه های سنی در ابهر عضو کتابخانه هستند؟
اعضای کتابخانه های استان از خردسال4 ساله تا پیرمرد کهنسال85 ساله عضو کتابخانه های شهرستان ابهر هستند. در مجموع بیشتر دانش آموزان و دانشجویان بین گروه سنی15 تا 40 سال در کتابخانه¬های شهرستان عضو فعال هستند.
با توجه به حجم بالای اعضای کتابخانه ها راه اندازی قرائت خانه در این شهرستان ضروری است؟
راه اندازی کتابخانه جزوء وظایف ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و شهرداری ها است و از بخش اعتبارات فرهنگی می توانند به این موضوع ورود پیدا کنند. در ابهر نیز به دلیل حجم بالای اعضا در گروه سنی نوجوان تا دانشجویان ایجاد محیط¬هایی برای مطالعه ضروری است.
آیا سال های گذشته این موضوع را با ارشاد شهرستان و شهرداری ابهر مطرح کرده اید؟
این موضوع را در جلسات مختلف مطرح کرده ایم که بی نتیجه مانده است.
وضعیت سهم پرداختی نیم درصدی اعتبارات شهردار به حوزه کتابخوانی در این شهرستان چگونه است؟
شهرداری ابهر همسو با برنامه های فرهنگی به موضوع کتابخوانی اهمتی می دهد به طوری که از سهم نیم درصدی نیز بیشتر در این بخش هزینه کرده است. شهرداران شهرهای هیدج و صائین قلعه نیز با اهمیت دادن به موضوع کتاب توانسته¬اند، این میزان سهم خود را ماهانه پرداخت کنند. دیدگاه شهرداران این شهرستان ما را در رسیدن به اهداف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه یاری کرده است.
این سهم نیم درصدی را در چه بخش هایی هزینه می کنید؟
سهم نیم درصدی در بخش های جاری اعم از پرداخت قبوض حامل های انرژی، تعمیر و بهسازی کتابخانه ها و محوطه با درنظر گرفتن اولویت ها می شود.
با این حساب اعتبارلت بخش تملک دارایی اداره پاسخگویی پرداختی های بخش جاری نیست؟
اعتبارات بخش تملک دارایی30تا 40 میلیون تومان تخصیص یافته که با افزایش قیمت حامل های انرژی در چند سال گذشته کفاف نکرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =