مجتبی سلیمانی سدهی

به تازگي رتبه‌بندي معتبر فوربس از 100 كسب‌وكار برتر در سال 2015 منتشر گرديد. اين رتبه‌بندي براساس ارزش «برند» شركت‌ها صورت گرفته است.

در اين يادداشت تحليلي، به بررسي ويژگي‌هاي 100 شركت برتر از دو منظر گروه كسب‌وكار و كشورهاي صاحب برند پرداخته شده است. قابل توجه اينكه ارزش برند اين 100 شركت، مجموعا بالغ بر 1709 ميليارد دلار برآورد شده است.

1-تحليل شركت‌هاي برتر از منظر گروه كسب‌وكار

دسته‌بندي صنايع به تفكيك گروه‌هاي صنعتي دوازده‌گانه زير صورت گرفته است:

1. خودروسازي

2. تكنولوژي (سخت‌افزاري)

3. تكنولوژي (نرم‌افزاري)

4. خدمات مالي

5. خرده‌فروشي

6. لجستيك

7. صنعت مد (پوشاك)

8. محصولات آرايشي-بهداشتي

9. محصولات خواروباري

10.سازندگان ماشين‌آلات صنعتي

11.صنعت رسانه (مديا)

12.ساير

از بين گروه‌هاي فوق: خودروسازي، صنعت مد، خدمات مالي، محصولات خواروباري و توليدكنندگان تكنولوژي (سخت‌افزار) هركدام با داشتن 13 شركت در بين صد شركت برتر، بيشترين گروه‌هاي كسب‌وكاري به لحاظ تعداد هستند.

در اين رده‌بندي، برندهاي با ماهيت "تكنولوژي (نرم‌افزاري)" داراي بالاترين رتبه‌ها هستند و برندهاي با ماهيت "تكنولوژي (سخت‌افزاري)" در رتبه بعدي برترين‌ها هستند.

به لحاظ ارزش برند، گروه كسب‌وكار  "تكنولوژي (سخت‌افزاري)" با 420 ميليارد دلار ارزش برند (25% كل ارزش برند  100 شركت برتر) بيشترين سهم را در بين شركت‌هاي برتر دارند و گروه‌هاي "تكنولوژي (نرم‌افزاري)" و "محصولات خواروباري" به ترتيب با مجموع ارزش برند 230 و 205 ميليارد دلار در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

با درنظر گرفتن معيار متوسط ارزش يك برند، گروه كسب‌وكار "تكنولوژي (نرم‌افزاري)" با ارزش 38.3 ميليارد دلار به ازاي يك شركت، ارزشمندترين گروه كسب‌وكاري است و پس از آن گروه كسب‌وكار "تكنولوژي (سخت‌افزاري)" با ارزش 32.3 ميليارد دلار به ازاي يك شركت در رده دوم بين گروه‌هاي كسب‌وكاري قرار دارد. پس از اين دو گروه و با اختلافي فاحش، گروه كسب‌وكار "لجستيك" با ارزش 15.8 ميليارد دلار به ازاي يك شركت قرار مي‌گيرد.

ضمن اينكه برندهاي با ماهيت "تكنولوژي (نرم‌افزاري)" و "رسانه (مديا)" با كمترين ميانگين سني (عمر برند) به ترتيب برابر با 29.2 و 37.6 سال و برندهاي با ماهيت "سازندگان ماشين‌آلات صنعتي"، " ارايه‌دهندگان خدمات مالي" "محصولات آرايشي-بهداشتي" با بيشترين ميانگين سني به ترتيب برابر با 145.3، 107.2 و 105.3 سال جزو جوان‌ترين و پيرترين گروه‌هاي كسب‌وكاري بوده‌اند.

2-تحليل شركت‌هاي برتر از منظر كشورهاي محل شكل‌گيري

فقط 14 كشور به عنوان محل شكل‌گيري صد شركت برتر 2015 (طبق رتبه‌بندي فوربس) بوده‌اند كه آمريكا با دربرگرفتن 58 شركت (با مجموع ارزش برند حدود 1200 ميليارد دلار) بيشترين سهم را در اين بين دارد. پس از آمريكا و با اختلافي فاحش، آلمان با داشتن 10 شركت و ژاپن و فرانسه هركدام با 7 شركت بيشترين سهم را در بين 100 برند برتر فوربس 2015 دارند.

نكته قابل توجه در جدول فوق اينكه دومين اقتصاد برتر دنيا، يعني چين، هيچ جايگاهي در بين صد شركت برتر ندارد.

كشور آمريكا در تمام گروه‌هاي كسب‌وكاري دوازده‌گانه فوق حضور دارد كه بيشترين آنها در ارايه‌دهندگان خدمات مالي (9 برند)، شركت‌هاي توليدكننده سخت‌افزارهاي تكنولوژيك (8 برند) و صنعت خرده‌فروشي (8 برند) مي‌باشد. ضمن اينكه پنج غول برتر رسانه‌اي دنيا و سه غول برتر لجستيكي دنيا متعلق به آمريكاست.

اما صنعت خودروسازي تقريبا در احاطه آلمان (5 برند) و ژاپن (4 برند) است و آمريكا و كره‌جنوبي نيز با دو شركت برتر خودروسازي، دو كشور ديگر اين صنعت در بين برترين‌ها هستند.

از بين 7 شركت برتر ژاپني، چهار تاي آن خودروسازي و سه تاي ديگر شركت‌هاي توليدكننده سخت‌افزارهاي تكنولوژيك هستند.

از شش شركت توليدكننده نرم‌افزار و خدمات تكنولوژيكي، پنج مورد متعلق به آمريكا و يك مورد متعلق به آلمان است. همچنين از بين شش شركت برتر آرايشي-بهداشتي، چهار مورد متعلق به آمريكا و دو مورد ديگر متعلق به فرانسه است.

و بالاخره اينكه، هشت برند برتر خرده‌فروشي آمريكايي هستند و تنها يك برند خرده‌فروشي برتر متعلق به كشور سوئد (IKEA) است.

 


*عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    2 0
    جالبه تواین مشاغل شغل پردرآمدایرانی یعنی دلالی وجودنداره