آسفالت کشی معابر روستایی خرج روی دست روستاییان می گذارد؟/ رئیس بنیاد مسکن: دریافت پول غیرقانونی است

بنیاد مسکن با به راه انداختن نهضت آسفالت در روستاها باعث شده بسیاری از معابر روستایی با روکش آسفالت، پوشانده شود. پس از رضایت مردم ساکن در روستا، این پرسش به میان می آید که چرا برای این خدمات از مردم پول اخذ می کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هفته گذشته با دعوت از خبرنگاران رسانه های جمعی، پروژه های متعدد روکش آسفالت معابر روستایی در استان اصفهان را افتتاح کرد.

حضور علیرضا تابش، رئیس کل بنیاد مسکن کشور در افتتاح پروژه روکش آسفالت معابر روستایی باعث شد تا خبرنگاران به همراه مسئولان محلی بنیاد مسکن استان اصفهان با بازدید از روستاهای نمونه در سه شهرستان تیران و کرون، لنجان و مبارکه از نزدیک با روند آسفالت معابر این روستاها آشنا شوند.
ولی در کنار خدماتی که بنیاد مسکن برای روکش آسفالت روستاها انجام داده، به نظر می رسد دریافت وجوهی با عنوان همیاری یا خودیاری از اهالی این روستاها، با رضایت تام و تمام اهالی همراه نباشد.
مشاهدات میدانی و گفتگوی خبرنگار سرویس مشکلات مردم در برخی مناطق روستایی شهرستان تیران و کرون از جمله ورپشت، افجان و دره بید نشان می دهد با وجودی که روستاییان از اجرای روکش آسفالت معابر در محل زندگی خود راضی هستند ولی واداشتن آنها به پرداخت هر خانوار بین 300 تا 600 هزار تومان، چندان با رضایت اهالی همراه نبوده است.
در برخی از روستاهای این منطقه برای اجرای این طرح مبالغی تا سقف 600 هزار تومان از هر خانوار روستایی دریافت کردند.

تابش: هیچ پولی نگرفته ایم
رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به پرسشی درباره چرایی اخذ این مبالغ به خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای اجرای طرح آسفالت معابر روستایی هیچ گونه وجه نقدی از مردم دریافت نکرده است.
علیرضا تابش درباره وجوهی که از مردم اخذ شده، توضیح داد: اگر وجه نقدی از اهالی روستاها دریافت شده باید به فرمانداریها مراجعه شود. ما در جریان دریافت این وجوه نیستیم و قاعدتا پاسخگو نخواهیم بود. بنیاد مسکن برای اجرای طرح آسفالت معابر روستایی هیچ پولی از مردم به عناوین همیاری یا خودیاری دریافت نکرده است.
با این حال، برخی مسئولان محلی به سرویس مشکلات مردم گفتند که وجوهی از روستانشینان برای این منظور دریافت شده است. صفری بخشدار مرکزی شهرستان تیران و کرون در این باره گفت: روستای ورپشت جزء بخش مرکزی تیران و 981 خانوار جمعیت دارد. برای اجرای این طرح از هر خانواده 400 هزار تومان وجه به عنوان همیاری گرفته شده. 250 تن قیر یارانه ای نیز در این روستا مصرف شده که صرف روکش آسفالت 40 هزار متر از معابر این روستا شده است. همچنین 70 هزار متر زیرسازی معابر در این روستا به انضمام 12 هزار متر جدول گذاری انجام شده و 650 متر نیز پیاده رو سازی داشتیم.
این مسئول محلی در پاسخ به اینکه آیا از شهرک صنعتی همجوار این روستا نیز وجوه مشابهی برای کمک به روکش آسفالت معابر روستا دریافت شده، پاسخ منفی داد.

روستای افجان، نیز یکی دیگر از محل های اجرای آزمونی (پایلوت) طرح روکش آسفالت معابر روستایی است. در این روستا نیز از هر خانوار 600 هزار تومان به عنوان همیاری دریافت شده و محمدی، دهیار روستای افجان نیز دریافت این وجوه را تایید کرده است.
در روستای دره بید نیز از هر خانوار 400 هزار تومان به همین منظور اخذ شده است. اهالی روستاهای یاد شده همگی از اجرای طرح آسفالت معابر راضی هستند ولی برخی از اهالی می گویند بدون رضایت از ما این وجوه را دریافت کرده اند. آنها می گویند مجبور به پرداخت این وجوه بوده اند و برخی نیز گفتند چون وجه نقد کافی در اختیار نداشتند، این وجوه را طی 3 قسط به مسئولان محلی داده اند.
اکنون جای پرسش اینجاست: با وجودی که رئیس بنیاد مسکن کشور می گوید طرح روکش آسفالت معابر در روستاهای کشور، تماما رایگان است، اخذ این وجوه با چه مجوزی بوده و محل صرف آن کجا بوده است؟

 

 

 

23231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    1 0
    والا تو قبوض خدماتی پول لوله کشژ گاز روستاییا رو از ما میگیرن بقیشو... جی بگم والاااااااااا