روزنامه کیهان ضمن برجسته دانستن کارگردانی و بازی‌های فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا از محتوای آن انتقاد کرد.

این روزنامه نوشت:

فیلم «به رنگ ارغوان» از ساختار و تکنیک قابل توجهی برخوردار است که متناسب با نوع روایتش، گویای تسلط نسبی کارگردان بر داستانی است که قصد روایتش را دارد. اگر از آن نشانه های همیشگی حاتمی کیا در نوع یادآوری های ارزشی که در «به رنگ ارغوان» هم موجود است،بگذریم، فیلم به ویژه به دلیل فیلمبرداری خوبش، توانسته ساختار منتظمی را در عین گرم بودن به مخاطب عرضه کند.

بازی های فیلم همگی قابل توجه و درمورد کاراکتر دختر دانشجو، تحسین برانگیز است و البته حضور حمید فرخ نژاد هم به عنوان کاراکتری که نقش محوری در فیلم دارد نه تنها تداعی گر نقش آفرینی های متعدد این بازیگر در آثار پیشین اش نیست، بلکه یک شخصیت جذاب سینمایی را آفریده است.

کیهان در بخش انتقادی خود از فیلم نوشت:

تصویری که از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان (عج) در فیلم «به رنگ ارغوان» به نمایش درآمده است تا چه حد واقعی و منصفانه است؟ در یکی از دیالوگ های اصلی و در لحظات اوج فیلم از کاراکتر معصوم و مظلوم داستان، یعنی «ارغوان کامرانی» دختر زن و مرد منافق فراری می شنویم که خطاب به یکی از ماموران وزارت اطلاعات می گوید: شما با آنها (منافقین) فرقی ندارید. هر دو پدرم را می کشید. با این تفاوت که آنها درجا می کشند و شما با قدری تاخیر!

آیا این دیالوگ که درمتن فیلم و بطن روایت و لحظات اوج داستان، از زبان اصلی ترین و معصوم ترین کاراکتر فیلم که به شدت هم همذات پنداری مخاطب را برمی انگیزد، شنیده می شود را می توان به حساب نوع نگاه و تلقی و خواست و تمایل قلبی فیلمساز برای همان چیزی دانست که او دوست دارد و مخاطب دریابد و احساس کند و بفهمد؟!

چرا در ادامه همین دیالوگ، از آن مامور امنیتی - اطلاعاتی، هیچ گونه واکنش درخور و پاسخ قانع کننده ای داده نمی شود و مخاطب در این بیانیه به دامنه های همان دیالوگ «ارغوان» سپرده و رها می شود؟

از این نوع موقعیت ها و از این شکل فضاسازی ها در فیلم به رنگ ارغوان کم نیست؛ مثلا سکانس های پایانی فیلم که صحنه حضور پدر ارغوان، عضو سابق گروهک منافقین است و نوع درگیری ها و تیراندازی ها و تقابل تن به تن نیروهای وزارت اطلاعات و منافقین و یک نوع همسانی و همپوشانی که میان آنها وجود دارد، فیلم را در فضا و موقعیتی پیش می برد که عمیقا شک برانگیز و کاملاً زیر علامت سوال های بزرگی است.

چرا کارگردان سعی کرده بدون هیچ گونه تفاوت و خط مرز روشنی، نیروهای شریف وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج الله) را هم ردیف و هم هدف نیروهای منافقین قرار دهد؟

کد خبر 52202

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =